Експертите на Пощенска банка отчитат продължаваща тенденция за ръст в жилищното кредитиране през първите два месеца на годината след динамичната 2017 г. Нарастването на интереса на потребителите към покупка на жилище води до над 60% увеличение на исканията за жилищен кредит, получени в банката спрямо същия период на миналата година.
Портфолиото на кредитната институция показва, че ипотечният бизнес продължава да бъде концентриран в големите градове на страната – София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора, които формират около 90% от общия бизнес.
Интересът на клиентите за покупка на жилища е насочен не само към самите градове, но и към населените места около тях, които имат изградени инфраструктурни връзки с близкия голям град. Наблюдава се търсене на по-големи имоти – квадратурата на имотите, които са финансирани за покупка през януари и февруари 2018 г., се увеличава на 94 кв.м спрямо 80 кв.м за същия период на миналата година. Увеличава се търсенето на монолитни жилища – 86% от усвоените кредити през периода са за монолитни жилища спрямо 84% година по-рано.
Съгласно официалната статистика на БНБ за изминалата година Пощенска банка е най-динамично развиващата се банка в сегмента жилищно кредитиране сред 5-те най-големи кредитни институции в страната. Общият размер на кредитния портфейл на банката се увеличава със 114 милиона лева и достига 1 486 милиона лева към 31 декември 2017 г. спрямо 1 372 милиона лева година по-рано.
С оглед на позитивните макроикономически данни, както и значителния брой разрешителни за строеж, издадени през предходните месеци, очакванията на експертите на банката са пазарът на недвижими имоти да продължава да расте и през настоящата година. Те отчитат, че средният размер на новоотпуснатите жилищни кредити бележи ръст от близо 7%, достигайки до 54 300 евро за първите два месеца на 2018 г. спрямо 50 800 евро за същия период на 2017 г.
Данните на банката показват, че потребителите съобразяват размера на искания кредит със своите доходи − те финансират с близо 25% покупката на жилище със собствени средства/спестявания. Средният период, за който потребителите теглят кредити за покупка на дом, се запазва на 22 години спрямо максималния предлаган срок от 35 години.
Няма промяна в профила на кредитополучателите − 77% от тях са с висше образование, като 33% от тях заемат средни или висши мениджърски позиции. При кандидатстване за кредит по-голям е относителният дял на мъжете − 59% от всички кандидатствали през последните 6 месеца, спрямо 41% дял на жените, като разликата намалява спрямо 2016 г. Средната възраст на кредитополучателите на банката е 37 години.