събота, 25 октомври 2014  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4583 прочитания   

    Моловете на бъдещето

    Как ще изглеждат търговските центрове от третото поколение в България? Economy.bg потърси коментари на експерти в бранша
    27 юни 2012, 13:44 a+ a- a

    Какво ще е бъдещето на моловете в България? Докъде може да се развива този пазар в малка страна като нашата с ниска покупателна способност на населението? Отговорите на тези въпроси потърсихме сред някои от големите компании, които се занимават с реализирането на молове. 


    Мол  от ново поколение = социален център
    Експертите от бранша са категорични, че има хляб в този пазар въпреки икономическата криза и ниската покупателна способност на населението у нас.  Моловете обаче ще бъдат различни. Идва ерата на третото поколение търговски центрове у нас, категорични са експертите в областта. Всъщност те дори вече няма да носят наименованието „търговски центрове”, а по-скоро „социални центрове”.  „Молът на бъдещето” ще има силни социални функции, а процентът на заделяните площи за развлечения, атракциони, обществени прояви, културни мероприятия и пр. ще расте непрестанно. Във фокуса ще бъде поставен съвременният динамичен човек, който цени времето си и ще търси всичко, от което се нуждае под един покрив”, казва директорът на GVA Sollers Solutions Добромир Ганев. На същото мнение е и Мариела Остенд, инвестиционен директор на ZBS. Според нея новите молове ще заложат много на зеленината, природата и откритите пространства. По този модел се строи STRAND  в Бургас и "Парадайс Център" в София. Пазаруването като че ли ще остане назад, докато на преден план ще излезе социалната и развлекателната функция на моловете, смятат хората от бранша. Според мениджърът на отдел „Търговски  площи” във Forton International Димитър Киферов търговските центрове от ново поколение ще бъдат място за забавление на цялото семейство. „Моловете на бъдещето ще бъдат по-големи, по-красиви и по-ориентирани към природата – пример за това е Парадайс Център – много зеленина, вода и забавления, наред с останалите магазини, както и много други услуги като клиники, зали за конференции, големи зони за забавление и т.н.”, каза той пред Economy.bg.  

    Инвестиционният модел
    Инвестиционният модел на новите молове също се променя, единодушни са експертите в бранша.  „С узряването на пазара се променя и инвестиционният процес. Първоначално това бяха чисто спекулативни проекти, чийто бизнес модел бе изцяло базиран на възможността да са първи на пазара  и на бърза продажба след откриването. В много отношения това е като игра на „Черен Петър“ – ако успееш да се отървеш от него, печелиш. Да му мисли този, у когото е останал” казва Мариела Остенд. При новите молове ще се залага на друга стратегия – win-win. Това означава наеми, които са съобразени с икономическата обстановка и позволяват на магазините да генерират печалба, а инвеститорът има възвращаемост на риска. 

    Точка на насищане
    Експертите са убедени обаче, че ще дойде и времето на точката на насищане на пазара. „Въпреки че към края на годината се очаква на 1000 души от населението да се падат по 85 кв.м площи в модерни шопинг центрове, тази стойност все още е далеч под средната за Европа, която е приблизително около 300 кв.м.”, казва Добромир Ганев. Според Димитър Киферов след последната вълна на търговски центрове, които ще бъдат открити тази година ще последва затишие на пазара.

    Коментари на експерти:

    Димитър Киферов,
    менджър на отдел „Търговски площи”
    във  Forton International
     
    Моловете на бъдещето ще са ориентирани към природата
    Към момента България е на едно от последните  места в Европа по изградени модерни търговски площи. Въпреки ниската покупателна способност на населението и слабото потребление обаче този пазар ще продължава да расте най–вече благодарение на проекти, които бяха забавени във времето.  Моловете на бъдещето ще бъдат по-големи, по-красиви и по-ориентирани към природата – пример за това е "Парадайс Център" – много зеленина, вода и забавления, наред с останалите магазини, както и много други услуги като клиники, зали за конференции, големи зони за забавление и т.н.
     
    Мариела Остентд,
    инвестиционния директор на ZBS
     
    Не мисля, че ще има повече центрове от типа „кутия“
    Това, което всъщност наблюдаваме, е как пазарът узрява. Имаме по-голям спектър от формати – от най-базовия, т.нар. „биг бокс“ ритейл парк до центъра, който ние строим, СТРАНД Бургас, който е типичен лайфстайл формат. Все повече и повече моловете ще се диференциират и по целева група на посетителите – от по-малки квартални дестинации до големи регионални търговски центрове. Инвестиционният им модел е също много различен. Спомням си, че заданието, което дадохме на нашите архитекти, бе да ни проектират център, който да има романтиката на Венеция,  да е забавен като Вегас и да е на бюджет, за който те се шегуваха, че единственият начин да се вместят в него, е да го направят от стиропор и тиксо! 
     
    Добромир Ганев,
    директор на GVA Sollers Solutions
     
    Иновацията - ключова дума за търговските центрове на бъдещето
    Едно от големите предизвикателства пред моловете в бъдеще, а може би още в краткосрочен план, ще засяга тяхната основна – шопинг функция. Във връзка с мащабното разрастване на онлайн търговията, собствениците на магазини ще трябва да бъдат наистина креативни и гъвкави, да измислят атрактивни схеми и промоции, за да задържат клиентите си. Иновацията ще бъде ключова дума при „моловете на бъдещето”, при това не само за новите проекти, но и за вече функциониращите, които ще бъдат принудени да променят концепциите си, доколкото това е възможно. Освен големите молове, ще бъдат създавани и по-малки регионални лайфстайл центрове, които, за да бъдат атрактивни и да привличат посетители също ще трябва да открият точната формула
     
    Нагоре
       
    Отпечатай
     



    преди 1 ден
    ЕС иска доплащане и от България
    Великобритания свиква спешна среща на финансовите министри, за да обсъдят въпроса с допълнителните вноски за европейския бюджет
    преди 1 ден
    Трима инвеститори искат да оздравят КТБ
    БНБ ще съдейства за осъществяване на контакт между инвеститорите и одиторите на банката
    преди 1 ден
    Азиатските страни създадоха нова инвестиционна банка
    Тя ще инвестира предимно в инфраструктура и се създава по инициатива на Китай
    преди 1 ден
    Анализатори: Раздробяването в технологичната индустрия тепърва започва
    Технологичните гиганти разглеждат свиването на размерите си като начин за увеличаване на печалбите
    преди 1 ден
    Vivacom намалява неустойките при прекратяване на договори
    От 2015 максималната неустойка за предсрочно прекратяване ще е в размер на 3 месечни такси
    преди 1 ден
    На 26 октомври минаваме към зимното часово време
    През нощта в събота трябва да върнем часовника един час назад