Средномесечният наем на магазин там е 40 евро на кв. м.
Наемите на магазините на софийския булевард „Витоша” са паднали с близо 39% през последната година. Това поставя най-голямата търговска улица в България на челни позиции по спад на цените на търговските площи в Европа. Данните са от годишния доклад на консултантската компания Colliers International за търговските площи в света. Проучването обхваща 129 улици.
През юни тази година средният наем на магазин на „Витоша” е бил около 40 евро на кв. м., показват данните от доклада.
Според Colliers, по цени на наемите, „Витоша” в момента се нарежда до търговските улици в Минск, Братислава и Тирана. Засега обаче тя продължава да предлага по-скъпи наеми от тези в балтийските столици Рига, Талин и Вилнюс, където цените месечно се движат средно от 27 до 32 евро/кв.м.
Едни от най-скъпите наеми в Европа се намират на Old Bond Street в Лондон, където цената е 1600 долара на кв. фут. В световен мащаб хората продължават да предпочитат най-вече Пето авеню в Ню Йорк, където наемите на магазините достигат 2633 долара на кв. фут и отбелязват ръст от над 22%. Сред най-скъпите улици е и „Шан-з-Елизе”, където средномесечният наем на магазин е над 1200 долара на кв. м.
Според доклада на Colliers за пазара на търговски площи в България основната причина за падането на наемите на най-скъпата ни улица е строежът на метрото.
80% от празните магазини на главните търговски улици в София се намират на „Витоша”, показва проучването. Общата площ на свободните пространства е 4500 кв. м. От компанията прогнозират, че след пускането на втория лъч на метрото, което се очаква да стане в края на август, низходящият тренд ще се обърне.