Като цяло към края на 2012г. се забелязва спад в наема на търговски площи по главните улици на столицата, Варна и Бургас спрямо предходните две години. Основният обем предлагани площи е фокусиран по второстепенни търговски артерии, отбелязват анализатори от GVA Sollers Solutions в свой доклад.
През 2012г. наемните цени на т.нар. „high streets” продължават да спадат с леки темпове (средно с около 14%). Въпреки пускането на втория метродиаметър и проекта по разкрасяване на бул. „Витоша”, наемите на търговски площи паднаха до 45 евро на кв.м, а във Варна средните наемни нива на търговски площи на high streets са около 35 евро на кв.м. В Бургас, както и в останалите градове на страната, наемите се запазват на същите нива като от 2011, се посочва в доклада.
Запазва се тенденцията на предоговаряне на наемните стойности на някои от помещенията, като тази корекция продължава да бъде около 10%. Продажните цени на търговски площи на high streets остават сравнително стабилни през 2012г и запазват стойността си от предходната 2011г.
Напоследък към пазара на high streets са насочени предимно малкият и средният бизнес, които имат нужда от по-малки търговски площи – около 70 кв.м. Липсата на по-големи пространства (над 150 кв.м.) на главни търговски улици принуждава една част от брандовете от най-висок клас да обърнат поглед към големите търговски центрове, които все по-силно навлизат в страната. Друг съществен фактор за изпразването на магазини по главни улици е ниското потребление, което води до понижение на оборотите на магазините, а оттам и до фалити на собствениците. Причина за това е влошената икономическа ситуация в страната и повишената конкуренция, която е налице през последните години.
Пазарът на търговски площи проявява силна зависимост от нивото на доходите и покупателната способност на населението, респективно от равнището на безработица в страната, която в момента е в най-високата си точка от 9 години, отбелязват анализаторите от GVA Sollers Solutions.
Към месец ноември 2012г доходността на търговските помещения намиращи се на high streets в София се е понижила до 6.75% спрямо ноември 2011г, когато тя е била около 7.36%. Във Варна също е регистрирано намаление от 1.36 процентни пункта и доходността е 8.24%. В Бургас е отчетен ръст от 0.41 процентни пункта в доходността на търговски площи по главните търговски улици и към момента нейната стойност е 12.41%.
Съществена причина за понижаване на оборотите на магазините като цяло е развитието на онлайн пазаруването. За да задържат клиентите си, търговците ще трябва да бъдат креативни и гъвкави и да измислят атрактивни схеми и промоции.