петък, 19 април 2024   RSS

Гравитационните вълни на Айнщайн – доказани 100 години по-късно

Те представляват размествания в материята на време-пространството
    12 февруари 2016, 10:46 a+ a- a

За първи път в историята учени наблюдаваха вълни в материята на време-пространството, наречени гравитационни вълни. Алберт Айщайн говори за гравитационните вълни за първи път през 1916. Това потвърждава едно от големите предположения в Теорията на относителността на учения и освен това отваря нов прозорец за наблюдение и изучаване на космоса, обясняват от LIGO*.

Вълните са наблюдавани по време на сливането на две черни дупки, които се намират на разстояние 1,3 млрд. светлинни години от Земята. Двете дупки са гравитирали една около друга като в крайна сметка са се слели в една масивна черна дупка. При сблъсъка на двата обекта, единият от които е 29 пъти по-тежък от Слънцето, а другият 36 пъти, са се образували гравитационните вълни, за които Айнщайн говори преди 100 години.

LIGO detected gravitational waves! Here's how it proves Einstein was right!

Posted by Discovery News on Thursday, 11 February 2016

Информационните агенции по света окачествяват научното откритие като едно от най-важните изобщо, а част от учените, участвали в експеримента го наричат светият граал на физиката. Наблюдението е осъществено с помощта на два огромни лазерни детектора, разположени в щатите Луизиана и Вашингтон в САЩ. Откритието е кулминационен момент в продължилото десетилетия търсене на доказателства за гравитационни вълни.

„Сблъсъкът между двете черни дупки, създал тези гравитационни вълни, създаде и силна буря в материята на времето и пространството, буря, в която времето се забързва и забавя, и забързва, и забавя, буря, в която формата на пространството се огъна насам и натам (бел.ред. в единия случай се удължава, а в другия се разширява)“, обясни Кип Торн, физик в Carltech.

Учените са засекли вълните за първи път миналия септември. Те установили наличието на миниатюрни вибрации от гравитационните вълни, които минавали покрай Земята. След това те преобразували сигнала на вълната в аудио вълни и слушали как двете черни дупки се сливат.

Учените обясниха, че заради голямата разлика между гравитационните и електромагнитните вълни, се очаква гравитационните да разкрият големи изненади за вселената. Пример в това отношение са черните дупки, които не излъчват светлина, нито радиовълни, а само гравитационни и само чрез тях могат да бъдат по-добре изучени.

*LIGO – Laser Interferometer Grawitational-Wave Observatory. Обсерваторията се намира в САЩ и в нея работят учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) и технологичния институт в Калифорния (Carltech). Обсерваторията се състои от два огромни лазерни детектора, разположени в щатите Луизиана и Вашингтон в САЩ.

JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването