събота, 20 април 2024   RSS

В САЩ регистрираха бактерия, устойчива на всякакви антибиотици

„Супермикробът“ е бил регистриран за първи път при хора и животни миналата година в Китай
    27 май 2016, 09:02 a+ a- a

В четвъртък (26 май) американските здравни власти съобщиха за първия случай в страната, при който пациент е заразен с бактерия, устойчива на всякакви антибиотици. Властите изразиха своята сериозна загриженост, че „супермикробът“ може да представлява сериозна опасност при рутинни инфекции, ако се разпространи, съобщи агенция „Ройтерс“.

Инфекцията не могла да бъде овладяна дори с „Колистин“ (Colistin) – медикамент, който е „запазен“ за употреба в случаи на „кошмарни бактерии“.

За инфекцията е съобщило Antimicrobial Agents and Chemotherapy, издание на Американското общество по микробиология (American Society for Microbiology). Според публикуваната информация бактерията е била заразена с малко парче от ДНК, наречено плазминд (plasmind), което е предало на бактерията гена mcr-1, който осигурява резистентност срещу „Колистин“.

Пациентът е жена с възпаление на пикочните пътища. Тя е посетила клиника за лечение на 26 април тази година. Данните от изследването не дават информация за нейното текущо състояние. Според публикацията е жизнено важно да се проследи каква е честотата на този ген (mcr-1) в САЩ.

Учените предполагат, че разпространението на такива инфекции би станало бързо, дори в болнична среда. Според тях обаче нищо не може да се твърди със сигурност преди да има повече информация за това как се е заразила пациентката, която не е пътувала в чужбина в предишните 5 месеца. Освен това е необходимо да се проучи колко често срещан е генът, даващ резистентност срещу „Колистин“ в глобален мащаб.

Генът mcr-1 е открит за първи път миналата година у хора и прасета в Китай. Способността му да се предава от животни на хора представлява огромна опасност, коментира за агенцията д-р Гейл Касел, микробиолог и старши лектор в Harvard Medical School. Според него засега хората могат да се предпазят от него и от други бактерии, резистентни на антибиотици, като си мият ръцете, обилно мият плодовете и зеленчуците и приготвят храната си по подходящия начин.

Само в САЩ заради антибиотична резистентност се разболяват по 2 милиона души, а други 23 хиляди умират всяка година, съобщава още „Ройтерс“. От 1990 насам експерти предупреждават, че могат да се появят особено опасни „супермикроби“, но само няколко производители на лекарства са се опитали да разработят лекарства срещу тях.

Твърде честото предписване на антибиотици от лекарите, честата им употреба им в болници, както и широкоразпространеното им използване в животновъдството са причините допринесли за развиването на резистентност към този вид лекарства. Повече от половината хоспитализирани пациенти се лекуват с антибиотик на някакъв етап от тяхното лечение, но проучвания показват, че между 30 и 50% от предписаните антибиотици в болниците не са необходими или са неправилно лечение, припомня още „Ройтерс“.

преди 1 ден