Вижте няколко гледни точки, как може да се подобри преподаването в училищата
На 5 октомври отбелязваме Международния ден на учителя. Денят се чества по инициатива на ЮНЕСКО от 1994 и към настоящия момент се приема от над 100 държави. Денят насочва вниманието към актуални въпроси, свързани с учителската професия и тяхната мисия в живота на всеки.
Как може да се подобри преподаването в училищата? Вижте няколко гледни точки:
Сал Кан, основател на Khan Academy
Да преподаваме за майсторство, не за оценки
Eдин от най-големите проблеми на образователната система, е, че тя пренебрегва пропуските в обучителния процес, смята американският учител и предприемач Сал Кан.
Как изглежда традиционният образователен процес? Преподава се определен материал, следва тест за оценка на знанията и нов материал. Дори и на теста да сте се справили на 75%, вие трябва да продължите с усвояването на нова инфорация. Въпреки онези 25% пропуски, които имате и които предполагат трудности в по-нататъшното обучение. И този процес се повтаря многократно. Месец след месец, година след година, докато в един момент си кажете, че просто нямате гени на математик например. Много хора казват, че „не им върви математиката“ именно заради пропуските, които са имали в овладяването на основни и базови понятия. Според Кан фокусът в обучението трябва да е върху усъвършенстването на знанията и наваксването на пропуските. Вижте неговата гледна точка (може да заредите субтитри на български език от бутона долу вдясно):
Кан сравнява процеса на обучение с построяването на къща. „Казали са ви, че имате само две седмици за изграждане на основите. Когато срокът свърши, вие сте готови на 80%, но въпреки това преминавате към изграждането на първия етаж. И за него отново имате две седмици. Изграждате го на 75% и продължавате с втория. И когато стигнете до третия, изведнъж цялата конструкция рухва. Бихте ли построили къща, следвайки този модел? Защо тогава ние продължаваме да обучаваме децата си така?", завършва Сал Кан.
Дайана Лауфенберг, учител с дългогодишна практика в САЩ
Няма по-добър учител за децата от грешките
Ако продължаваме да гледаме на образованието като на ходене в училище за получаване на информация, а не като обучение чрез преживяване, при което всеки има право на мнение и може да се проваля, то ние пропускаме основната идея, смята Дайана Лауфенберг. Според нея няма по-добър учител за децата от грешките. В образованието е разпространена културата на единствен верен отговор, който може да бъде правилно избран на средностатистически тест, но според Дайана това не е учене. Абсолютно погрешно е да се изисква от децата никога да не грешат. Вижте нейната гледна точка (може да заредите субтитри на български език от бутона долу вдясно):
Според нея на децата трябва да им бъде позволявано да се провалят, да анализират, да се поучават. Тя е категорична, че всяко едно обучение трябва да включва елемент на неуспех, защото именно той поучава най-много.
Заключения приложими не само в училище, но и във всеки момент в живота.
Кейти Браун, учител на 2014 година във Вашингтон
Нужно е повече доверие
Според Кейти Браун ключовият фактор за подобряване на преподаването в училищата е взаимното доверие. Училищата функционират въз основа на междуличностни взаимоотношения на различни нива – между децата, между учителите, между учители и деца, между учители и родители, между учители и директор и т.н. И за да са продуктивни, тези връзки изискват доверие. В това видео, част от поредицата Gatesnotes, Бил Гейтс и Кейти Браун коментират как може да бъде подобрено училищното образование. Според Кейти учителите е добре да се учат един от друг, както в по-големи групи, така и в по-малки, свързани с тяхната експертиза. Не на последно място те имат нужда от индивидуален коучинг, както и да се наблюдават и оценяват едни други.
И докато обичайно училищата инвестират само в първата област (обучението в голяма група), Кейти е категорична, че напредъкът и подобряването на образованието изисква аналогични усилия и в останалите три. А това променя из основи културата в училищата. Култура, която по думите на Кейти, е причина „децата да плачат в края на учебната година“.