петък, 26 април 2024   RSS

Учени откриха как да възстановят животински вид само от една клетка

Откритието може да позволи възстановяването на увредени органи
    21 юни 2018, 14:45 a+ a- a

Някои червеи, обитаващи езера и реки, могат да възобновяват тялото си неограничен брой пъти. Сега учени успяха да изолират клетката, която им позволява да извършват това.

„Откритието ни разкрива, че възможността за възстановяване на цял организъм не е просто теория. Съществува клетка, която може да позволи на други организми да извършват същото действие. Вече можем да отделим тази клетка и да изследваме възможностите ѝ по-задълбочено“, споделя д-р Алехандро Санчез Алварадо от Института по медицински изследвания „Стоуърс“.

Всеки молекулярен организъм започва живота си като една клетка. В ранния стадий на развитие, когато клетките се делят, всяка една от тях има потенциал да се развие в клетка с различно предназначение. С напредъка на растежа тези клетки биват замествани с такива с фиксирана функция.

Според учени именно първият вид клетки крие ключа към възстановяването на увредени части от организма. До момента изолирането на клетките, които позволяват неограниченото деление бе невъзможно.

За да изпробват теорията си, учени трансплантираха откритите клетки върху плоски червеи. Впоследствие облъчиха организмите с радиация. Трансплантираните клетки замениха увредените и спасиха живота на организма.

Откритието отваря вратите за нови експерименти, които не бяха възможни допреди. Учените смятат, че могат да възстановят цели изчезнали организми или да направят възможно възстановяването на увреждания в човешкото тяло.

ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света