четвъртък, 28 март 2024   RSS

Откриха още един активен вулкан под ледниците на Антарктида

Той може да е основен причинител на топенето на ледената обвивка
    05 юли 2018, 13:10 a+ a- a

Екип от учени, изследващи топенето на ледената покривка на Антарктида, откри активен вулкан под един от ледниците. Въпреки че покачващата се температура на океаните е един от основните причинители на бързото топене на ледения слой, вулканът, скрит под повърхността, също може да играе важна роля в покачването на нивото на океаните.

Според учените този източник на топлина трябва да   бъде взет предвид при изчисленията за бъдещото покачване на водите. Смята се, че в Западна Антарктида има над 100 вулкана, но откриването им и получаването на повече информация за влиянието им все още е непосилна задача поради дебелата ледена покривка, скриваща повърхността.

Вулканът бе открит под ледника на остров „Пайн“. Това е най-бързо топящият се ледник в региона. Въпреки че на Антарктида няма изригвания в последните 2000 години, топлината, отделена от този скрит вулкан, е достатъчно голяма, за да помогне за топенето.

„Ледената покривка на Антарктида съществува от десетки хиляди години насам дори с наличието на вулканична активност под нея. Поради епизодичното поведение на вулканичната активност е трудно да вземем този фактор в изчисленията за бъдещи проекти“, споделя пред „Индипендънт“ д-р Роб Лартър – подводен геофизик в Британското антарктическо проучване

Остров “Пайн“ е значително нестабилен и привлече вниманието на обществото през 2017, когато от ледника му се отчупи парче с големината на Манхатън.

„Наличието на вулкани под ледената обвивка на Антарктида означава , че имаме още един източник, който допринася за топенето, създавайки смазка от течна вода, която позволява по-лесното придвижване на ледения слой към топлите океански води, където да се стопят напълно”, допълва професор Карен Хейууд от Университета „Ийст Англия“.

ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon