четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4888 прочитания

    Пазарът вече няма нужда от тесни специалисти

    За проекта „Един ден в професията“ и най-желаните сфери на реализация от младите хора разговаряме с Ели Тончева, управител на ЕДЛАНТА
    01 юли 2019, 16:54 a+ a- a

    През изминалите 2 месеца ученици от 14 училища в София и Варна имаха възможност да се запознаят отблизо с атрактивни за тях професии в рамките на инициативата „Един ден в професията“, организирана от консултантска агенция за образование в чужбина ЕДЛАНТА. Това е първото издание, а през есента предстои и втора част, която ще обхване училища в повече български градове.  

    За да ни разкаже повече за проекта, потърсихме Ели Тончева, управител на ЕДЛАНТА. Каква е равносметката от първата фаза, към какви професии имат интерес българските ученици, как може да се подобри връзката бизнес-образование и кои ще са най-търсените от работодателите умения в бъдеще? Попитахме и двама от участниците в пролетното издание защо избраха да се включат и с какво им беше полезно.   

    Какво представлява проктът „Един ден в професията“ и каква е целта му?

    Как се роди идеята за проекта „Един ден в професията“ и каква е целта му?
    Като консултантска агенция ние помагаме на български деца, които желаят да продължат образованието си в университети в чужбина. Основно в престижни университети в Европа. Вече 12 години се занимаваме с това и на база на нашия опит установихме, че много от кандидат-студентите идват при нас, без да имат идея какво искат да учат и да работят в бъдеще. А някои от тях имат много нереалистична и романтична представа за професията, която са избрали. Така се роди идеята по някакъв начин да помогнем на тези деца да изберат подходяща за тях професия. Затова решихме да им покажем на място какво е да работиш като юрист, телевизионен журналист, архитект и т.н. Различни професии, към които те се ориентират, но нямат точна представа с какво точно ще се занимават. 

    Кога стартира и колко училища обхвана?
    Пилотният проект стартира през есента на миналата година. Първоначално решихме да работим само ограничен брой училища – осем в София и шест във Варна. Както и с ограничен брой фирми, за да видим как ще тръгнат нещата. 

    Вижте какво споделиха ученици, участвали в проекта

    А колко деца се включиха?
    В проекта се включиха около 140 деца, първоначално доста ентусиазирани. Но след това реално във фирмите участваха 80. Компаниите откликнаха доста радушно на идеята и независимо че това ангажира тяхното време и ресурси, за да могат да приемат тези деца, те бяха много отзивчиви. Децата също останаха много доволни. Разбира се, само един ден в професията не е достатъчен, за да определят дали това ще бъде техният професионален път в бъдеще. Но пък едно такова посещение дава храна за размисъл, помага на децата да се сетят за различни други възможности, вдъхновява ги с допълнителни идеи, мотивира ги да посетят и други фирми.  Така че отчитаме успешен финал на първия проект и се надяваме от есента да можем да продължим в един по-разширен вид. 

    Колко и какви компании участваха?

    Как избрахте компаниите, които да се включат?
    Ние търсихме компании, които отговарят на най-търсените специалности в нашия опит. Това са фирми, които работят в сферата на маркетинга, инженерните науки, архитектура, право, медии, компютърни науки. И се радваме, че децата успяха да видят отблизо точно с какво се занимават специалистите в тези области и какви личностни качества са необходими освен знанията, които така или иначе биха получили в университета. Ние дадохме свобода на компаниите домакини да бъдат гъвкави и изобретателни и да съобразят графика на посещението с техните възможности. Но в общия случай първоначално децата биваха запознавани с основната дейност и след това развеждани през отделните отдели, за да се запознаят отблизо с работата на различните специалисти. Именно практическата част беше най-интересна за децата.

    Кога и къде ще е следващото издание?

    Кога е следващото издание на инициативата и ще включите ли и други градове?
    Ще започнем веднага след началото на новата учебната година. Проектът вече е популярен сред много деца и всички, които не са успели да се включат в първия проект, ще могат да го направят от есента. Фокусът е към ученици от 11. клас, защото за тях е неотложно да решат на каква професия да се посветят и каква академична подготовка да получат в университета.  Ние имаме офиси в София, Пловдив, Варна и Бургас, така че от есента ще включим училища и от Бургас и Пловдив. Всички училища, които искат да се включат, могат да се свържат с нас. Що се касае до компаниите, по-скоро ние ще бъдем активната страна. Ще потърсим и поканим компании, които предлагат атрактивни за децата професии. 

    Как може да се подобри връзката бизнес-образование?

    Как според Вас образованието може да стане по-адекватно на нуждите на бизнеса?
    Абсолютно необходимо е да има връзка между бизнеса и образованието. Само тогава ще се избегне икономически неефективното състояние, при което много деца избират да учат за дадена професия, а след това нямат никаква реализация просто защото бизнесът е преситен от този вид кадри. 

    В България можем да се поучим от опита на Западна Европа, с който аз съм много добре запозната. Там връзката между бизнеса и висшето учебно заведение е изключително тясна в няколко направления. Първо, програмите, по които се обучават студентите, са одобрени от професионалните гилдии. Тоест ти не можеш да учиш инженерна специалност или каквато и да е било специалност, без академичното тяло да се е допитало до представителите на професионалните асоциации. Те са тези, които знаят кое е най-новото и най-актуалното и какви знания и умения трябва да притежава бъдещият специалист в дадената област. Вторият аспект е в университетите да се работи по практически проекти, които са възложени от бизнеса. Тоест студентите още на студентската скамейка под ръководството на техните работодатели работят върху нещо, което има реално приложение в индустрията. А това е изключително важно, защото те се научават да работят в екип, в кратки срокове, научават се да боравят с апаратурата, с технологиите, с информацията. И третото нещо е бизнесът да спонсорира университета, така че в него да може да се работи с последна техника, да се изграждат лаборатории, да се използват най-новите проучвания. Тоест бизнесът прави сериозни инвестиции в базата на университета и след това поема подготвените специалисти. 

    В България също вече виждаме добри примери и в трите насоки...
    Да, в България има хубави примери, макар и да са все още твърде малко. Радостното е, че все повече компании осъзнават необходимостта да помагат за подготовката на своите кадри още докато са на ученическата или университетската скамейка. Мисля, че това е бъдещето и това ще доведе да развитието на фирмите и успех във всеки един аспект. 

    Кои са най-търсените сфери на професионална реализация от учениците?

    Кои са най-търсените специалности и професии от учениците по ваши наблюдения?
    Това, което изключително много се търси, са специалисти в сферата на инженерните и компютърните науки. Знаем, че вече без компютърни умения, владеене на английски език и умение да управляваш автомобил, няма как да намериш добре платена работа и да напредваш в кариерата. Има голямо търсене на специалисти и в сферата на медицинските науки, медиите и комуникацията, дизайна и др. Като че ли намаля интересът към бизнес мениджмънта, по-скоро се търсят специалисти в сферата на логистиката, бизнес анализа. Има много модерни специалности, които комбинират знания от няколко сфери. Така че тесният специалист като че ли вече умира. Човек, който иска да се развива, трябва да бъде осведомен в няколко сфери от науката и чиста хуманитарна специалност като че ли вече няма. 

    Какви умения ще стават все по-ценни за работодателите в бъдеще?
    Освен технологиите, които много бързо се развиват, в бъдеще за работодателите ще бъде много важно техните служители да владеят т.нар. меки умения, да са в състояние да вземат информирани решения, да могат да работят в екип, да поемат отговорност и сами да предлагат интересни и иновативни идеи. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 минути
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 1 час
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 2 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 4 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 6 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк