Avic Chengdu Caic Electronics е сред водещите производители на авиационна техника в Китай. Продуктите му се използват от самолетостроителни компании като Boeing и Airbus, както и в космическата авиация. Компанията е базирана в столицата на провинция Съчуан – Ченду. Има над 1700 служители.
Economy.bg разговаря по време на бизнес форум в Брюксел със зам.-директора на Avic Chengdu Caic Electronics Жао Бофу, за бизнес средата в Китай и за възможностите за сътрудничество между китайски и европейски компании.
Посещението на китайска бизнес делегация в Европа беше организирано от най-голямата информационно-консултантска мрежа за бизнеса в Европа - Enterprise Europe Network, и партньора й в Западен Китай - Европейският иновационен център в Ченду. Близо 80 китайски иновативни предприятия посетиха Брюксел (Белгия), Прага (Чехия) и Хамбург (Германия) в средата на юни с цел намиране на подходящи партньори от Европа за проектно, технологично и бизнес сътрудничество.
Какви партньори търси китайски производител на авиационна техника в Европа, какъв опит има с европейски фирми и планира ли да инвестира в Европа?
Г-н Бофу, защо компанията ви има интерес от бизнес партньорство с компании от Европа? Идеята на това събитие е да установим сътрудничество с европейски компании. Нашето правителство ни подкрепя и ни осигурява възможност да дойдем в Европа, а високотехнологичната зона в Ченду организира голяма делегация за ЕС. Смятам, че е това е една добра платформа за нас да се свържем с европейски компании.
Какви партньори търсите? Тъй като сме компания от сектора на авиацията с общо предназначение, ние се интересуваме от партньори в същата област. Освен това бихме искали да си партнираме и с технологични компании от ЕС.
Имате ли някакъв опит с европейски компании? Да, установихме вече сътрудничество с някои компании. Създадохме представителства, отговорни за международния бизнес.
Какво научихте от този опит? Европейските компании имат много добър престиж. Те спазват договорите и затова са много търсени като партньори. Ние, китайците има какво да научим от тях.
Събитието тук успешно ли беше за вас? Имах срещи с европейски компании. Но те бяха от различни сектори. Повечето от тях биха могли да бъдат наши доставчици на различни продукти и услуги. Надявам се в Прага, където е следващата спирка на делегацията, да срещнем компании от нашия сектор.
Бихте ли инвестирали в Европа, ако намерите подходящ партньор? Нашата стратегия за сътрудничество не предвижда в момента планове за инвестиции в Европа.
Какво е важно да знаят европейските компании, които искат да правят бизнес в Китай?
Какво трябва да знаят европейските компании за бизнес средата в Китай? Най-напред е важно да се познава политиката в страната. Второ, трябва да се има предвид ситуацията в страната. Например, че Китай има сериозни проблеми със замърсяването на въздуха. Затова властите стимулират развитието на сектори, които ще допринесат за подобряване на екологичната обстановка. В това число попада и секторът на авиацията с общо предназначение. Освен това Китай е много по-отворен, отколкото преди. Страната отвори небето си за летене на ниска височина и считам, че скоро властите ще насърчат развитието на общата авиационна индустрия.
Скорошно проучване на Търговската камара на ЕС в Китай показа, че европейските компании в страната задържат плановете за разширяване на инвестициите си заради повишаващите се разходи за труд и икономическото забавяне. Как при тези условия бихте могли да убедите европейски компании да си сътрудничат с вас? Компаниите трябва да обърнат внимание на други иновативни сектори, свързани с технологиите, интернет, електронната търговия и др.
Какво трябва да направи Европа, за да привлече повече китайски инвестиции? Финансови и данъчни облекчения биха привлекли повече китайски компании в Европа.
Защо почти няма известни китайски глобални брандове?
В Китай има доста големи компании. Защо обаче според Вас няма много утвърдени известни световни китайски марки? Много китайски компании обръщат внимание само на китайския пазар, защото той е достатъчно голям, за да оцелеят. Същевременно съществува голяма конкуренция помежду ни в отделните индустрии. Така че трябва да се борим доста, за да постигнем прогрес.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“