неделя, 19 ноември 2017  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4700 прочитания

    Кери Халард, Европейска аутсорсинг асоциация: България има огромен потенциал да разшири аутсорсинг пазара си

    Директорът на Европейската аутсорсинг асоциация (EOA) и изпълнителен директор на Националната аутсорсинг асоциация на Великобритания (NOA) пред Economy.bg
    13 април 2016, 10:35 a+ a- a

    За първи път България ще е домакин на годишните награди на Европейската аутсорсинг асоциация, след като страната ни бе отличена с европейската награда за най-добра аутсорсинг дестинация за 2015. Седмото издание на наградите ще се проведе в София през октомври тази година под патронажа на българския държавен глава Росен Плевнелиев.

    За избора на България за домакинство на наградите, за потенциала на българската аутсорсинг индустрия и за интереса на британски компании да изнесат дейност у нас разговаряхме с Кери Халард, директорът на Европейска аутсорсинг асоциация (EOA) и изпълнителен директор на Националната аутсорсинг асоциация на Великобритания (NOA).

    Г-жо Халард, България спечели наградата на Европейската аутсорсинг асоциация за аутсорсинг дестинация на годината през 2015. Кои бяха основните фактори за удостояването на страната с тази титла?
    България всъщност получи две награди за най-добра аутсорсинг дестинация за 2015 от нас. През октомври страната ви стана носител на наградата на Европейската аутсорсинг асоциация EOA (която отличава най-добрите в Европа в сферата на аутсорсинга), а месец по-късно спечели и наградата на Националната аутсорсинг асоциация на Великобритания (NOA). Наградите са доказателство за това колко впечатляващ прогрес отчита страната напоследък, а отличието на NOA показва, че България получава признанието и на британските компании като обещаваща дестинация за аутсорсинг.
    И в двата случая съдиите избраха България не защото е най-голямата аутсорсинг дестинация, а заради бързия прогрес, който страната отчита през последните години, както и заради това, че привлече големи компании, като Coca Cola, IBM, HP, Thomas Cook и TeleTech, а също и с интересните стартъп компании.
    Стабилната валута на България, ниският процент инфлация и 10%-ият плосък корпоративен данък бяха изтъкнати като причини, защо България е атрактивна за компаниите от сектора.
    По думите на Алексис Ренард, изпълнителен директор на Mailjet, неговата компания „е много доволна от качеството на услугите по поддръжка, предоставени от партньора им. Професионалното отношение на консултантите помогна за справяне с предизвикателствата, свързани с работата от разстояние”.

    Как оценявате потенциала на България за развитие на аутсорсинг индустрията?
    Аутсорсинг екосистемата такава, каквото я познаваме, е изправена пред огромни промени на глобално ниво. С технологиите, които благоприятстват предоставянето на бизнес процеси и услуги, разделителната линия между пазара на аутсорсинг на бизнес процеси (Business process outsourcing - ВРО) и този на аутсорсинг на информационни технологии (Information technology outsourcing - ITО) все повече избледнява. В резултат по-малки, но предлагащи отлични решения доставчици на услуги с технологична експертиза ще постигнат по-голям пазарен дял за сметка на по-големите им конкуренти. Това е ниша, от която България има шанс да се възползва – в страната има изобилие от компании с технологична експертиза, и ние очакваме за тях подем, докато България продължава да се разраства като аутсорсинг дестинация.
    България има огромен потенциал да разшири обхвата и размера на аутсорсинг пазара си, но само при условие, че има скалируемост (потенциал да умножава приходите си с минимално увеличение на разходите). Инфраструктурата в страната трябва да може да отговори на нарасналото търсене, а доставчиците на аутсорсинг услуги ще трябва да разширят присъствието си извън София и Пловдив към други български градове.

    Какво трябва да направят властите, за да стане България привлекателно място за аутсорсинг за британските компании?
    Освен да се ангажира за постигане на устойчив растеж по отношение на скалируемост и инфраструктура, българското правителство трябва да продължи да се фокусира върху предлагането на изгодна данъчна политика и други финансови механизми, което да направи привлекателна перспективата за установяване или изнасяне на бизнес в България. Освен това е необходимо повече сътрудничество с асоциации във Великобритания като NOA, за да се промотира България като бранд сред британските компании и да се докаже полученото признание за най-добра аутсорсинг дестинация. Същото може да се направи и в Европа чрез сътрудничество с Европейската аутсорсинг асоциация EOA. България трябва да последва примера на Индия в това отношение. Индия значително подсили бранда си чрез работата на местната асоциация на софтуерните компании и доставчиците на услуги NASSCOM. България може да постигне подобна популярност като аутсорсинг дестинация, ако властите и бизнесът си сътрудничат за постигането на тази цел. Българската аутсорсинг асоциация (БАА) вече свърши чудесна работа в тази посока и трябва да бъде използвана колкото се може повече за промотиране на България като аутсориснг дестинация през следващите години.
    Българските компании трябва също трябва да потърсят акредитация, за да докажат, че притежават отлични способности за реализиране на аутсорсинг проекти. Националната аутсорсинг асоциация на Великобритания (NOA) предлага корпоративна акредитация, която доказва на британските партньори, че компаниите отговарят на най-високите световни аутсорсинг стандарти. Британските компании са силно регулирани и полагат много усилия, за да отговорят на тези регулации, така че те искат да са 100% сигурни, че аутсорсинг партньорите им могат да се придържат към тези правила. NOA има голям опит в тази посока и от години се счита за акредитиращо тяло. Ние можем да помогнем на българските компании да получат акредитация, за да могат да отговорят на световните аутсорсинг стандарти.
    Иначе аутсорсинг секторът на една страна винаги има нужда от публично заявената подкрепа на държавата, за да реализира пълния си потенциал. За щастие България има такава - президентът Росен Плевнелиев ще открие Leadership Summit & Awards 2016 на Европейската аутсорсинг асоциация (EAA), който ще се проведе за първи път в София през октомври. Това е доказателство за ангажимента на държавата към аутсорсинга.

    Къде е България в сравнение с другите страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) като аутсорсинг дестинация за британските компании?
    Индия без съмнение е най-популярната далечна дестинация за аутсорсинг за британските компании. На второ място е Полша, най-вече заради размера си. След това са България, Украйна, Унгария и Румъния – всички те са силни съперници.
    Въпреки че е малка страна, България се слави с висококвалифицираните си технически кадри, с големия брой лица, завършили университет и владеещи няколко езика и с много талантливите служители. Всичко това привлича британските компании.
    Най-голямото притеснение на британските фирми е способността на България за скалиране на ифраструктурата, когато е необходимо. Това е въпрос, който може да спъне растежа на българската аутсорсинг индустрия, ако българската държава не адресира тези притеснения незабавно.

    Имат ли интерес британски компании да изнесат дейности и процеси към България?
    Абсолютно. Много британски компании, включително членове на Националната аутсорсинг асоциация на Великобритания (NOA), вече са избрали България за своя основна аутсорсинг дестинация. Такива компании са Xoomworks, Thomas Cook, Experian и Mailjet. Нашите членове споделят, че са били привлечени от много добре подготвените технически кадри, членството в ЕС и изгодния бизнес климат.
    Основателят и главен оперативен директор на Xoomworks Стив Джаксън, който е и представител на Съвета на NOA – избираем орган, отговорен за формулиране на стратегическия фокус на организацията, сподели следните причини компанията му да избере България:
    Избрахме да открием нашия втори източноевропейски център за развитие в България, защото търсехме отлични софтуерни разработчици. Присъстваме на пазара в страната повече от година и досега не сме разочаровани. Качеството на служителите ни е отлично, а нивата на заплащане – конкурентни. Освен това организационната култура в страната пасва добре на бизнеса ни във Великобритания и Румъния. До София има достатъчно полети от Великобритания; разходите за откриване на бизнес бяха относително ниски и клиентите ни са доволни, когато посещават София”.

    Кои аутсорсинг модели в България представляват интерес за британските компании?
    Споделените услуги и т.нар. вътрешен офшоринг (captive offshoring - изнасянето на дейности към дъщерни фирми в чужбина) са двата модела, които са най-привлекателни за британските организации. Традиционният аутсорсинг също има своето място.
    Въпреки това последното проучване на NOA показа, че мнозинството крайни потребители на аутсорсинг услуги във Великобритания и по света наистина искат аутсорсинг партньори, които имат голям опит в управлението на аутсорсинг отношения и в изпълнението на проекти. Потребителите на аутсорсинг услуги ни споделиха, че за тях е важно също партньорите им да предлагат интегрирани решения.
    Доставчиците на аутсорсинг услуги в България вече имат технологичната експертиза. Ако те могат да демонстрират способност да управляват добре проектите и да следват най-добрите аутсорсинг практики, то съвсем скоро повече британски компании ще се насочат към България.

    Едно от предизвикателствата пред българската аутсорсинг индустрия е липсата на достатъчно квалифицирани кадри. Какво бихме могли да направим в това отношение?
    България успява да „произведе” кадри с точните технологични умения, дори повече, отколкото повечето останали европейски страни, включително и Великобритания. Истинското предизвикателство обаче е да се превърнат тези хора в напълно подготвени професионалисти за аутсорсинг сектора, които да могат отлично да управляват аутсорсинг партньорствата, да се справят с управлението на проекти и с цялостното ръководство. Това са все области, които професионалните курсове за развитие на NOA покриват. С точното обучение завършилите университет в България могат да станат отлични експерти по управление на стратегически отношения и тийм лидери, които отговорят за реализацията на аутсорсинг проектите от началото до края им.
    Веднъж след като служителите придобият тези способности, то техните умения трябва да бъдат постоянно поддържани и развивани чрез продължителни професионални тренинги. Ние в NOA предлагаме голямо разнообразие от уоркшопи, курсове и квалификации, както и възможности за онлайн обучение за наши членове извън Великобритания. По този начин гарантираме, че аутсорсинг професионалистите са винаги възможно най-подготвени.

    Кои са водещите тенденции в аутсорсинг индустрията в момента?
    Върху този въпрос беше фокусирано нашето последно проучване Outsourcing in 2020. Установихме, че 70% от организациите ще разширят обхвата на аутсорсинг бизнеса си през следващото десетилетие, като 35% от тях планират да направят значително разрастване. Това е голяма възможност, от която българските доставчици на аутсорсинг услуги може да се възползват. Проучването установи още, че факторите, които мотивират компаниите да изнасят дейност в чужбина, се променят. Да, съкращаването на разходи е важен фактор, той винаги е, но за първи път виждаме, че „подобряването на потребителското изживяване” също е доста сериозна причина за изнасяне на дейност. И доставчиците на аутсорсинг услуги и техните клиенти подкрепят поделянето на риска, за да постигнат по-голяма печалба от аутсорсинга.
    Очакват се четири ключови промени по отношение на бъдещето на аутсорсинг сделките: стойността им ще бъде повече базирана на очакваните резултати; доставчиците ще бъдат ангажирани като системни интегратори, с които се поделя рискът; прокюрмънтът ще стане по-важна част от процеса, а сроковете за предизвестие ще се съкратят значително.
    Освен това много компании очакват да преминат към „облачни” модели и такива, базирани на конкретна услуга, при които плащаш само за това, което използваш.
    В допълнение на това ще се повишат инвестициите в области като: иновации, дигитална сфера, анализ на данни, автоматизация, изкуствен интелект и т.н. Не очаквайте да видите нови инвестиции в reshoring и backsourcing от базирани във Великобритания компании.
    В бъдеще голяма част от най-добрите доставчици на услуги ще се възползват от технологиите, за да отговорят по-добре на нуждите на клиентите си. Данните се превърнаха в новото злато и доставчиците на услуги ще имат основна роля в извличането на информация от тях и безопасното им съхраняване в полза на клиентите си.
    Нашето прочуване Outsourcing in 2020 показа, че възниква нова аутсорсинг екосистема. Компаниите в индустрията едновременно ще си сътрудничат повече, но и ще станат по-конкурентни. Нов тип нишови, специализирани доставчици на услуги ще спечелят много бизнес поръчки от по-големите им конкуренти. Установените големи аутсорсинг компании ще трябва да си партнират с по-малките конкуренти или в противен случай ще рискуват да изчезнат. Скоростта и готовността, с която тези компании се адаптират и придобиват нови умения, ще определи кой ще спечели и загуби през 2020. В резултат на това някои големи имена в аутсорсинга ще изчезнат през следващото десетилетие.

    Нагоре
    Отпечатай
     

    17 ноември 2017, 16:08
    Енергийният преход коства на Siemens близо 7 хил. работни места
    Бързият ръст при възобновяемите енергийни източници засегна бизнеса с енергийно и газово обрудване на компанията
    17 ноември 2017, 15:27
    Български мебелни фирми изнасят за британските вериги Tesco и Homebase
    Около 20 хил. души работят в 2 600 фирми за производство на мебели у нас
    17 ноември 2017, 14:13
    Данъчни отклонения в размер на 3 млрд. лв. установи НАП
    Проверките са продължили малко повече от месец
    17 ноември 2017, 09:06
    Нова дебитна карта позволява заплащането с Bitcoin
    Тя ще използва технологиите на Visa за осъществяването на превода