Оплакванията от България са свързани с разлики в цените на различните версии на един и същи сайт
Около две трети (68%) от всички трансгранични оплаквания за геоблокинг са свързани с електронното пазаруване. При 21,48% от тях е имало проблеми с доставката, а при 12% - с цената или плащането. Това показват данните на Европейски потребителски център (ЕПЦ)*.
В ЕПЦ България има оплаквания от българи, че цените в българската версия на даден сайт са по-високи спрямо тези на други езици и предназначени за потребители от друга страна, както и че е трябвало да платят повече за дадена стока, защото живеят в друга страна.
Европейската комисия е проверила 10 537 сайта за електронна търговия, за да се установят практиките на геоблокиране в ЕС. Чрез тайни клиенти са проверявани стоки и услуги в 8 сектора, каквито най-често се поръчват онлайн в Евросъюза, като електроника и компютърен хардуер. В по-голямата си част сайтовете не позволяват на потребителите да купуват от друга страна от ЕС, извън тази, в която живеят. Така геоблокиращи практики са били установени при 63% от сайтовете.
Препятствия се появяват на различни етапи в поръчката. В 5% от случаите купувачите са били директно пренасочвани към друг сайт, блокирани или са им били предлагани други продукти, като това се е случвало най-често при резервации на полети (13%) или на коли под наем (11%). Когато са се регистрирали според мястото на поръчката, купувачите са били блокирани в 27% от случаите. При избор на опции за доставка потребителите са били блокирани в 32% от случаите. При избор на начин на плащане купувачите са били блокирани при 26% от поръчките.
*Европейски потребителски център България предлага безплатно информация и съвети по извънсъдебни трансгранични потребителски въпроси. ЕПЦ България е част от мрежа от 30 центъра в ЕС, Исландия и Норвегия, които работят заедно, за да разрешават потребителски спорове по доброволен път.