четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4159 прочитания

    Каква е тайната на добрия публичен транспорт?

    За споделеното ползване на коли, насърчаването на велотранспорта и защо трамваите са добро решение, вижте какво споделят френски експерти
    16 юни 2017, 17:56 a+ a- a

    Часове заклещени в трафик, мръсен въздух и много стрес - това са само една малка част от последиците на неефективната политика по мобилност. Защото, както обясни пред екипа ни Пиер Анауер, отговорник проекти „Управление на мобилността“, Страсбург  - да разполагаме с политика по транспорт не е достатъчно, необходим ни е комплексен подход или иначе казано „политика по мобилността“. По думите му всички средства от градската мрежа са взаимосвързани и ползването на всяко едно от тях оказва влияние върху ползването на останалите. Накратко, Пиер Анауер се занимава с всичко, което може да бъде алтернатива на придвижването с личен автомобил. Той и колегата му Жан-Франсоа Рьотиер бяха сред лекторите на семинар, част от конкурса „Екообщина“. Инициативата е организирана от Френското посолство в България и насърчава развитието на устойчиви политики, като в нея могат да се включат всички общини от страната. Вижте какво споделиха експертите на база своя опит пред екипа на Economy.bg:

    Според Анауер има кардинална разлика между възгледите на младото поколение и тези на техните родители. В наши дни на един човек на възраст между 18 и 30 години са му необходими: смартфон, кафе и колело, обобщи той.

    Във Франция споделеното ползване на автомобил се насърчава и всеки може да закара колега до работата си или непознат до друг град. Властите са въвели и друго интересно решение. На различни места в градовете са разположение паркинги с електромобили. Гражданите могат да ги ползват с картата си за градски транспорт. „В Страсбург насърчаваме този тип мобилност. Но градът внимава тази услуга да бъде допълващ елемент към цялата система за градска мобилност. Например всеки ден пътувам до работа с автобус. През уикенда имам нужда да си купя някаква мебел от голяма шведска верига и за целта ползвам тази услуга за разделно ползване на автомобил“, разказва Анауер.

    Вижте каква е печелившата стратегия по отношение на градската мобилност според Пиер Анауер и Жан-Франсоа Рьотиер

    Друг съществен елемент от системата за градска мобилност в Страсбург са трамваите. През 60-те години на миналия век е имало движение за премахването им. Тридесет години по-късно трамваите били върнати като елемент на транспортния микс. „Всъщност това беше въпросът, който предреши изхода от местните избори. Привържениците на трамваите спечелиха. Причината е, че трамваите са инструмент за преобразяването на градската среда, резултат, който не може да се постигне с метрото. С метрото по никакъв начин не засягате мрежата, не пипате обществените пространства. С трамваите, напротив, създавате града, улиците, подобрявате мрежата от велоалеи. Започнахме въвеждането на нов тип трамваи, което е много важно. След ерата на трамваите с равен под, сега имаме трамваи с големи прозорци, които позволяват да се виждат местата, през които се минава. Тези места бяха озеленени“, сподели французинът. „Аз бих посъветвал, ако със сумата, с която финансирате изграждането на една метролиния, можете да финансирате изграждането на 10 трамвайни линии, да заложите на трамваите. Всичко опира до инвестициите и какво очаквате от единия и другия тип транспорт. Но не трябва да се забравя, че ако изграждате трамвайна линия от ново поколение, ще настъпят промени в градската среда, които ще направят печеливша тази инвестиция. Защото успоредно ще ремонтирате велоалеите, ще подобрите пешеходните зони. Разбира се всичко това не трябва да ви лишава от метро“, подчерта експертът.

    По думите му в Страсбург с градски транспорт се извършват близо 100 милиона пътувания на година, а благодарение на различните инициативи в сферата на мобилността ползването на лични автомобили е намаляло с близо 50%. Подобни резултати сподели и колегата му Жан-Франсоа Рьотиер, който е смятан за един от петте най-добри експерти по обществен транспорт във Франция. В Нант използването на лични автомобили е намаляло с близо 15 процента.

    Като напредък от местните власти се отчита и че общо 450-те автобуса от градската мрежа се движат на природен газ. „Това не оказва ефект върху парниковите газове, но намалява броя на фините прахови частици“, посочи Рьотиер. „По отношение на автомобилите идеята е колата да бъде част от веригата на мобилност. Това означава, че човек не трябва да изминава цялото разстояние от точка А до точка Б с автомобил, но тези, които са извън града, да могат да извършат първата част от своето придвижване и впоследстие да се прекачат на друго транспортно средство и във вътрешната част на града да извлекат ползи от разделното ползване на автомобили“, поясни той. „Най-трудно беше да се намали мястото за автомобили в сърцето на град Нант, като се насърчава градският транспорт, като се регулира мястото за паркиране в центъра на града и като се опитаме да убедим гражданите в ползата от ходенето пеш, да използват повече велосипед, както и да използват повече обществения транспорт“, посочи французинът. „Когато правим това, обикновено нарушаваме навици. Трябва да се опитваме да редуваме моркова и тоягата, тъй като става въпрос за ограничителна политика и гражданите трябва да изпитват и някакво удоволствие от придвижването си в града. Така че това беше трудно решение, но когато се обясни добре, хората разбират“, подчерта експертът.

    Кои са били най-трудните промени в транспортната политика на гр. Нант? Вижте какво сподели пред Economy.bg Жан-Франсоа Рьотиер.

    „Хората, които живеят в центъра на града, виждат качеството на обществения транспорт. Опитахме се да им обясним, че притежанието на втори личен автомобил е прекалено скъпо и че трябва да се откажат от него. Но по този начин значително подобрихме градската среда. Това не създаде прекалено много проблеми за живеещите в центъра на града. За сметка на това трябваше да ограничим хората, които идваха от покрайнините на града, по отношение на това къде да паркират и да организираме структура от автобусни линии, които да покриват широк часови пояс. Нека обясня. Движението започва в четири часа и свършва в 1 сутринта, а в събота срещу неделя – в 2 часа сутринта. В най-натоварените часове, автобусите пристигат на всеки 5 до 10 минути. Можем да кажем, че се изискваше да свържем автомобилите, които идват извън града, с перфектно работеща мрежа за градски транспорт, която държи сметка за навиците на ползвателите. Нормално не става въпрос само за придвижване от дома към работното място, човек може да иска да отиде на ресторант, на кино и затова се налага ползването на градски транспорт да бъде възможно за такъв широк часови пояс.“, подчерта той.

    „Мисля, че имате късмет, понеже сте запазили трамвайната си мрежа. За разлика от нас вашата инфраструктура е налична. По-евтино е да се модернизира, отколкото да се създава от нулата. Предвид големината на вашите булеварди и спецификите на града мисля, че бихте могли да развиете по-добра автобусна мрежа и да отдадете много по-голям приоритет за преминаване през кръстовищата и за движение в специални бус ленти“, посъветва експертът.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 3 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 6 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 8 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк