Учените Ричард Талер и Кас Сънстейн дават отговор на този въпрос, обобщавайки изследванията в областта на психологията и поведенческата икономика
Кас Р. Сънстейн е американски учен и адвокат в областта на конституционното, административното и екологичното право, както и в сферата на правото и поведенческата икономика. Оглавява службата по информационни и регулаторни въпроси време на първия мандат на президента Обама. Преподава право в Чикагския университет и в Харвардския университет
Всекидневно сме изправени пред избори, които на пръв поглед изглеждат незначителни или маловажни. Много от тях обаче – от личните и семейни взаимоотношения през решенията, които са свързани с децата ни до работата, или дори до каузите, които защитаваме – са не просто важни: те са съдбоносни. Често допускаме грешки при избора си, а причината – твърдят американският икономист Ричард Талер и правният специалист Кас Сънстейн – се крие в личните ни пристрастия, които отклоняват нашето внимание от правилното решение.
Основавайки се на научни изследвания в областта на психологията и поведенческата икономика, в съвместното си издание „Побутване“ (ИК „Изток-Запад“) двамата специалисти дават ценни съвети как да избегнем грешките, които вредят не само на нас, но и на близките ни, за да постигнем сигурен успех не само в личен, но и в професионален план.
Незначителни наглед особености от дадена ситуация, смятат авторите, могат да окажат силно влияние върху действията на околните. „Побутванията са навсякъде, макар да не ги забелязваме. Всеки човек във всеки момент определя избора на другите – влияе най-малкото върху структурираността на контекста, в който те взимат решения. А и разбирайки мисленето на хората, може при запазването на свободата на техния избор да побутне другите в посока, която реално ще подобри живота им“, допълват още Талер и Сънстейн.
Ето какво пишат още те:
Ричард Х. Талер е професор по икономика и поведенчески науки в Чикагския университет и оглавява Центъра за изследване в областта на взимането на решения. Научен сътрудник е в Националното бюро за икономически изследвания, където ръководи проекти, свързани с поведенческата икономика. Талер е считан за един от пионерите в областта на поведенческата икономика и финансите, специалист е в сферата на взимането на решения и инвестирането
„Понякога големите социални промени както в пазарите, така и в политиката, започват благодарение на едно леко побутване. Ако видите сцена от филм, в която хората се усмихват, е по-вероятно и вие да се усмихнете – без значение дали филмът е смешен. Прозевките също са заразни. Общоприето мнение е, че когато двама души съжителстват дълго време, започват да си приличат. Точно тази част от народната мъдрост се оказва вярна. (За любопитните: съжителите започват да изглеждат подобно, отчасти заради храненето – еднакъв хранителен режим и навици, – но в голямата си част приликата се дължи на имитацията на лицевите изражения.) Всъщност се оказва, че двойките, които си приличат визуално, са и по-щастливи“!
Как функционират социалните влияния и защо?
„Разбирането на тези понятия е важно поради две причини“, отбелязват учените. „Първо, повечето хора се учат от другите. Обикновено това е добре – взаимното учене е начинът, по който индивидите и обществата се развиват. Но много от нашите най-погрешни схващания също идват от себеподобните ни. Когато поради социално влияние хората поддържат неверни или необективни схващания, известно побутване вероятно би било от полза. Втората причина тази тема да е толкова важна за нашите цели е, че един от най-ефикасните методи за побутване (за добро или лошо) е чрез влиянието на социума.
Социалните влияния се делят на две основни категории. Първата е свързана с информацията. Ако хората мислят или правят нещо масово, действията и мислите им предават информация за това какво е най-добре да мислите или правите и вие самият. Втората е свързана с натиска на обкръжението. Ако ви е грижа за това, което мислят другите (вероятно погрешно си мислите, че другите обръщат внимание на това, което правите – вижте по-долу), вероятно е да се придържате към тълпата, за да избегнете гнева ѝ или за да спечелите предразположението ѝ.
Следните примери представляват бърз преглед на силата на социалните побутвания:
•Тийнейджърки, които виждат, че други като тях имат деца, са с по-голяма вероятност също да забременеят.
•Затлъстяването е заразно. Ако най-добрият ви приятел напълнее, шансът ви да качите килограми се увеличава.
•Телевизиите се имитират взаимно, като по този начин създават иначе необясними модни тенденции във формата на програмите. (Помислете за реалити предаванията, „Америкън Айдъл“ и неговите производни, шоу игрите, които идват и си отиват, възхода и падението на научната фантастика и т.н.)
•Академичните усилия на студентите се влияят от тези на връстниците им до такава степен, че дори случайното разпределение на първокурсниците по общежитията им може да има огромен ефект върху оценките им, а оттам и върху бъдещето им. (Навярно родителите трябва да се тревожат по-малко за това в кой университет учат децата им и повече за съквартирантите, с които ги разпределят.)
Изводът е, че хората лесно биват побутвани от други хора. Защо? Една от причините е, че обичаме да се приспособяваме“.