Износът на страната на компоненти за автомобили се е удвоил през последните 5 години
Бумът на производство на автомобилни части в България има потенциала да подобри състоянието на най-бедната страна в ЕС. Географското положение, ниските данъци и разходи за заплати, както и обвързаността към еврото, привличат към страната много производители автомобилни компоненти. Структурни проблеми като бюрокрация, лоша инфраструктура и слаба квалификация обаче спъват бизнеса, отбелязва Reuters в репортаж за българската автомобилна индустрия.
Агенцията дава пример с германската компания Witte Automotive, която произвежда авточасти, включително за големи компании като Ford. Witte със завод в Русе е една от десетките чужди компании от Япония до Република Южна Африка.
„Индустрията се разраства, интересът - също. Големи играчи решиха през последните години да отворят заводи тук”, посочва Тил Трукенмюлер, председател на „Аутомотив Клъстер България”. „Опитваме се да докараме и производител на автомобили. Със сигурност, ако успеем да убедим някого, сектор ще има бурно развитие”, допълва той.
България обаче може да е още години далеч от подобно развитие заради посочените проблеми. Тези проблеми биха могли да попречат на сектора да стане фактор за промяна в икономиката, а също така са причината България да остане встрани от бума в автомобилостроенето, започнал през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Словакия, коментира агенцията.
Като знак на промяна Reuters посочва, че тази година Witte ще се премести в по-голямо предприятие и планира за удвои служителите си до 260 души.
Износът на този сектор се е удвоил до около 1 млрд. евро през последните пет години и е достигнал 4.5% от общия експорт и 2.5% от БВП на страната.
Много фирми планират да разширят производството си или да отворят бизнес за пръв път, отбелязва агенцията. Сред тях Reuters посочва френската Montupet, Johnson Controls, американската Sensata, канадската Magna International, японските Yazaki and Sumitomo Electric.
Агенцията припомня, че България, която за разлика от други страни от ЦИЕ няма дълга история в автомобилостроенето, досега не е успяла да привлече нито един автомобилостроител освен китайския Great Wall Motor, който създаде средноголям завод в Ловеч през 2012.
Йенс Визе от консултантската AlixPartners подчертава, че разликите в производствените разходи в България все още са твърде малки, за да може автомобилопроизводители да затворят заводите си например в Чехия и да ги преместят в България.
Все пак удобната локация и евтиният труд означават, че производителите на автомобилни части вече разглеждат България като вариант за инвестиции, отклонявайки нови вложения в по-утвърдени страни, произвеждащи автомобили. Средно в България за труд се плаща по 3,70 евро на час спрямо 7,20 в Полша, 7,90 в Унгария и 8,60 в Словакия, посочва Визе.
Друго предимство за инвеститорите е, че България има богата история, датираща още от Комунзима, в електрониката и комютърното инженерство, допълва Reuters.