Американската компания C3i, специализирана в предоставянето на ИТ услуги и аутсорсинг на бизнес процеси за фармацевтичната индустрия, обяви, че разкрива нови 100 работни места в България през 2014. Разрастването в България се дължи на трима нови клиенти - един от тях е Merck, вторият е неназована компания сред водещите в индустрията, а третият е американската фирма Proteus Digital Health от Силициевата долина. C3i отваря офиса си в България през 2005, откъдето предоставя техническа поддръжка чрез телефон, имейл и чат на повече от 20 езика. В момента в българския клон на компанията работят над 400 служители, обслужващи повече от 40 клиенти. Освен в София С3i има и центрове в САЩ, Индия, Китай и Япония. В тях работят над 1600 души, обслужващи 70 клиенти от цял свят.
Разговаряхме с г-н Морс за плановете на компанията у нас.
За инвестицията на C3i в България
Г-н Морс, C3i присъства в България от 2005. Инвестицията отговори ли на очакванията ви? Инвестицията дори надмина нашите очаквания. Това беше нашата втора глобална локация след Индия, където стъпихме през 2003. Проучихме много страни тогава, но с помощта на Българската агенция за инвестиции ние взехме решение да се установим тук. И наистина инвестицията надмина очакванията ни особено по отношение на качеството на работа на служителите. Ние наемаме хора заради интелигентността им, така че не е нужно да имате опит, за да започнете работа при нас. Ние ще ви обучим, важното е да сте креативен. И това се оказа особено добре работеща формула за нас.
Ако трябва да сравните центърът тук с тези в Индия, Китай или САЩ, как се справя българският? Най-важното нещо в нашия бизнес е, че се работи като екип. Ние имаме един клиент и екипи, базирани в Китай, Индия, САЩ и България. И ние имаме нужда от работата на всички заедно. Няма значение дали си в Китай, или в България. Българите свършиха чудесна работа, интегрирайки се в глобалната ни мрежа и осигурявайки ключови лидерски умения. Имаме клиенти, чието глобално управление е тук в България. Има и такива, чието управление е в Индия, но работят с екипа в България. Така че българите показаха, че са способни и да ръководят и да си съдействат с други екипи, а това не е никак лесно. Но те се справиха чудесно.
Каква беше мотивацията ви да дойдете в България след Индия? За нас беше важно да можем да предоставяме услугите си на различни европейски езици. Клиентите ни вече изискват от нас да им предоставяме единно глобално решение. Merck е прекрасна американска компания, но повечето й служители са базирани по целия свят. Тя е глобална фармацевтична компания. И ако ние искаме да им станем партньор, то тогава и ние трябва да станем глобални. Трябваше да можем да предоставяме отлични услуги на различни европейски езици. И това беше именно нашият основен мотив за решението ни да стъпим тук.
Каква е визията ви за развитието на центъра в София? Визията ни е да се развиваме като нишова компания, специализирана в предлагането на ИТ аутсорсинг услуги за фармацевтични компании. И смятам, че България доста добре пасва в това отношение. Нямаме нужда от хиляди служители, които просто четат някакви подготвени отговори, а хиляди умни и мислещи хора, владеещи различни езици. Ще разширим портфолиото си от услуги, насочени към обслужването на пациенти, които използват дигитални технологии за проследяване на здравословното състояние. Ще се опитаме да намерим и служители с опит в здравеопазването.
Колко нови работни места ще разкрие компанията у нас и от какви кадри ще има нужда?
Планирате ли да разширите инвестицията си и да разкриете нови работни места в България? Ще разкрием още 100 нови работни места в следващите месеци. Ще продължим да растем. Няма да се изненадам, ако дори удвоим служителите си и дори стигнем до хиляда през следващите три до четири години.
Каква е стойността на инвестицията? Не съм я калкулирал, но вероятно до около 3 млн. долара тази година. Това е в допълнение към всичко, което вече сме инвестирали тук. Сумата, която влагаме тук, е над 10 милиона долара годишно.
Служители с какви умения и квалификации ще търсите? Споменахте вече опита в здравеопазването. Да, но не е нужно да сте лекар или медицинска сестра. Важно е да имате интерес към този сектор, да имате желание да работите с лекари и да им помагате с технологиите и процесите. Да имате желание да комуникирате директно с пациентите, да можете да ги накарате да се чувстват спокойно, когато използват различни технологии за проследяване на здравословното състояние. Ще имаме нужда и от хора с управленски умения и опит в работата с глобални екипи.
Смятате ли, че ще имате трудности да намерите толкова хора в България? Ще успеем, защото знаем, че има хора с такива умения. Подборът им може да отнеме повече време, но ще ги намерим.
През последната година много аутсорсинг компании разшириха присъствието си или стъпиха за първи път на българския пазар. България обаче е малък пазар. Мислите ли, че това ще се окаже предизвикателство, за да намерите подходящите хора? Мисля, че ще имаме трудности. Но затова искаме да споделим защо ние сме различни. Разликата е в това, че ако искаш да си част от глобален екип и да работиш в област, свързана с фармацевтиката и със здравеопазването, то тогава ние предлагаме прекрасна възможност за кариерно развитие. Това е различното. Другите аутсорсинг може би предлагат прекрасни възможности в други сектори.
За потенциала на страната ни като аутсорсинг дестинация
Как виждате потенциала на България като аутсорсинг дестинация? България не е голям пазар, но може да се развие като нишов пазар. Тя може да предложи кадри, които да са по-креативни например. Или които имат опит в разработването на софтуер или инженерни умения. България може да предложи хора, които да се справят със задачи с висока степен на сложност, със специфични проблеми. Защото това не са 1000 души, които просто изчитат някакви подготвени отговори. Това не е ситуацията в България. Страната предлага хора, които могат да се справят с комплексни процеси.
Все още обаче в България има негативно отношение към аутсорсинга... Аутсорсинг сама по себе си смятам, че е лоша дума. Но това, което ние виждаме във фармацевтичния сектор, е партньорство. Защото в този сектор се търсят малък брой партньори, но които могат да предложат високо качество. По тази причина Merck аутсорснаха към нас. Те имаха 10 компании, които правеха това, което сега правим ние. Сега те имат една. Това понижава разходите им и им дава партньор, който осигурява високо качество. Така служителите, които ще обслужват Merck, ще се чувстват като част от екипа на Merck. Смятам, че аутсорсинг е лоша дума. По-скоро ще се върви към партньорство или поне ние вървим натам. Затова ние решихме да останем фокусирани върху фармацевтичната индустрия – защото можем да добавим повече стойност и да бъдем по-близък партньор. Мисля, че именно тук България може да допринесе много, защото хората имат уменията, нужни ни да обслужваме и да спечелим клиенти като Merck и Proteus, която е млад доставчик на решения за електронно здравеопазване от Силициевата долина. Преди две седмици те бяха тук. От Merck ни казаха, че са инвестирали много и искат да имат най-добрите решения за обслужване, но искаха да им докажем, че България наистина ще им предложи най-доброто. Дойдоха и останаха много доволни. Това не е аутсорсинг, това е партньорство.
За бъдещето и тенденциите в аутсорсинга
Как виждате бъдещето на аутсорсинга? Смятам, че ще продължи да расте много.
Какви са настоящите тенденции в аутсорсинг индустрията? Най-голямата тенденция или поне в аутсорсинг услугите за фармацевтични компании е по-малкият брой доставчици. Ако преди години имахме 20 различни конкуренти, сега имаме само двама. Тази тенденция ще продължи. Ще има по-малко, но по-значими за клиента партньорства.
България вече е сред държавите в ЕС с най-облекчени правила за задължителен финансов одит – Пламен Донев, член на УС на Института на дипломираните експерт-счетоводители в България