Как функционират социалните влияния и побутвания?
Представете си, че се озовете в група от шест души, които са подложени на тест за зрителни възприятия. Дават ви смешно лесна задача. Трябва да сравните линия, изобразена върху голяма бяла карта, с други три линии, проектирани на екран с идентична дължина.
В първите три кръга на теста всичко преминава спокойно и гладко. Хората правят своите сравнения на глас, последователно и всеки е съгласен с останалите. Но на четвъртия кръг се случва нещо странно. Останалите петима в групата изказват сравненията преди вас и всички правят очевидна грешка. Време е и вие да изкажете мнението си. Какво ще направите?
Ако сте като повечето хора, смятате, че е лесно да предвидите поведението си по време на тази задача – ще кажете точно каквото си мислите. Ще изречете каквото виждате. Но ако наистина участвате в подобен експеримент, е възможно да последвате тези преди вас и да кажете това, което и те, противопоставяйки се на собствените си сетива.
Защо понякога хората попадат под влиянието на тълпата и пренебрегват собствените си сетива?
От една страна, ако хората мислят или правят нещо масово, действията и мислите им предават информация за това какво е най-добре да мислите или правите и вие самият. От друга, се проявява натискът на обкръжението. Ако ви е грижа за това, което мислят другите, вероятно е да се придържате към тълпата, за да избегнете гнева й или за да спечелите предразположението й. Или най-общо казано, действаме така, защото обичаме да се приспособяваме, обясняват Ричард Талер и Кас Сънстейн в книгата си „Побутване“ (ИК „Изток-Запад“).
През 50-те години на миналия век социалният психолог Соломон Аш провежда серия от експерименти именно в тази област. Когато трябва да правят преценка, без да са видели оценката на другите, хората почти никога не грешат, тъй като тестът е лесен. Но когато всички дават грешен отговор, хората грешат в повече от една трета от случаите.
По принцип не е трудно да се даде оценка на дължините на линиите. Но какво става, ако задачата е по-трудна? Въпросът е изключително важен, тъй като разкрива как хората могат да бъдат повлияни, когато са изправени пред проблеми, които са едновременно трудни и непознати.
Хората лесно се влияят от твърденията и действията на другите. Ако видите сцена от филм, в която хората се усмихват, е по-вероятно и вие да се усмихнете – без значение дали филмът е смешен. Прозевките също са заразни. Общоприето мнение е, че когато двама души съжителстват заедно дълго време, започват да си приличат (това до известна степен се дължи на еднаквия хранителен режим и навици, но в голяма степен на имитацията на лицевите изражения).
Хората често биват побутвани от други хора. Понякога големи социални промени както в пазарите, така и в политиката, започват благодарение на едно леко побутване. В това видео професори по маркетинг от Rotman School of Management обръщат внимание на някои от най-невероятните прозрения на поведенческата икономика и как побутванията могат да бъдат използвани с цел вземане на по-добри решения.