понеделник, 10 февруари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3145 прочитания

    Защо се влияем от другите?

    Как функционират социалните влияния и побутвания?
    15 август 2014, 10:24 a+ a- a

    Представете си, че се озовете в група от шест души, които са подложени на тест за зрителни възприятия. Дават ви смешно лесна задача. Трябва да сравните линия, изобразена върху голяма бяла карта, с други три линии, проектирани на екран с идентична дължина. 

    В първите три кръга на теста всичко преминава спокойно и гладко. Хората правят своите сравнения на глас, последователно и всеки е съгласен с останалите. Но на четвъртия кръг се случва нещо странно. Останалите петима в групата изказват сравненията преди вас и всички правят очевидна грешка. Време е и вие да изкажете мнението си. Какво ще направите?

    Ако сте като повечето хора, смятате, че е лесно да предвидите поведението си по време на тази задача – ще кажете точно каквото си мислите. Ще изречете каквото виждате. Но ако наистина участвате в подобен експеримент, е възможно да последвате тези преди вас и да кажете това, което и те, противопоставяйки се на собствените си сетива. 

    Защо понякога хората попадат под влиянието на тълпата и пренебрегват собствените си сетива?

    От една страна, ако хората мислят или правят нещо масово, действията и мислите им предават информация за това какво е най-добре да мислите или правите и вие самият. От друга, се проявява натискът на обкръжението. Ако ви е грижа за това, което мислят другите, вероятно е да се придържате към тълпата, за да избегнете гнева й или за да спечелите предразположението й. Или най-общо казано, действаме така, защото обичаме да се приспособяваме, обясняват Ричард Талер и Кас Сънстейн в книгата си Побутване (ИК „Изток-Запад“). 

    През 50-те години на миналия век социалният психолог Соломон Аш провежда серия от експерименти именно в тази област. Когато трябва да правят преценка, без да са видели оценката на другите, хората почти никога не грешат, тъй като тестът е лесен. Но когато всички дават грешен отговор, хората грешат в повече от една трета от случаите.

    По принцип не е трудно да се даде оценка на дължините на линиите. Но какво става, ако задачата е по-трудна? Въпросът е изключително важен, тъй като разкрива как хората могат да бъдат повлияни, когато са изправени пред проблеми, които са едновременно трудни и непознати.

    Хората лесно се влияят от твърденията и действията на другите. Ако видите сцена от филм, в която хората се усмихват, е по-вероятно и вие да се усмихнете – без значение дали филмът е смешен. Прозевките също са заразни. Общоприето мнение е, че когато двама души съжителстват заедно дълго време, започват да си приличат (това до известна степен се дължи на еднаквия хранителен режим и навици, но в голяма степен на имитацията на лицевите изражения).

    Хората често биват побутвани от други хора. Понякога големи социални промени както в пазарите, така и в политиката, започват благодарение на едно леко побутване. В това видео професори по маркетинг от Rotman School of Management обръщат внимание на някои от най-невероятните прозрения на поведенческата икономика и как побутванията могат да бъдат използвани с цел вземане на по-добри решения. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 минути
    LAUNCHub с нова инвестиция в българската UVIONIX
    Базираната в Калифорния компания, разработваща автономни летящи роботи с изкуствен интелект, привлече 3.5 млн. долара. С тях ще разширява екипите си по инженеринг и изкуствен интелект в България и САЩ
    преди 3 часа
    Тръмп налага мита върху вноса на стомана и алуминий
    Той планира да наложи мита на Европа, Тайван и други търговски партньори и критични индустрии
    07 февруари 2025, 14:34
    Старозагорска област е 9-та по работещи ИКТ фирми в България
    437 ИКТ компании работят в областта, по данни на CBN
    07 февруари 2025, 11:39
    Офис пазарът у нас през 2025: Умерена активност при търсенето и предлагането
    Делът на гъвкавите офис площи в София продължава да нараства, сочи доклад на Cushman&Wakefield Forton
    07 февруари 2025, 10:21
    ЕК дава близо 29 млн. евро за зарядни станции в България и още 4 страни
    Брюксел ще подкрепи общо 39 проекта за транспортна инфраструктура