Sumitomo Electric Bordnetze - Bulgaria е доставчик на кабелни комплекти за автомобилната индустрия. Двата завода на компанията в Карнобат и Мездра произвеждат компоненти за пълно окабеляване на автомобила. Сред клиентите й са Volkswagen, Skoda и Audi. SE Bordnetze Bulgaria е част от Sumitomo Electric Bordnetze - компания с германска и японска собственост. Създадена е през 1986 като съвместно предприятие между Volkswagen и Siemens, като първоначално оперира под името Volkswagen Bordnetze. През 2006 компанията е придобита от японския концерн Sumitomo Electric Industries и преименувана на Sumitomo Electric Bordnetze. В момента в нея работят 25 000 души в 21 локации по цял свят. Компанията стъпва в България през 2002 в Казанлък като логистичен център на турското поделение Volkswagen Elektrik. През 2004 фирмата се разраства и се премества в Карнобат. През 2006 българското дружество се отделя в самостоятелна компания. През 2008 фирмата се разраства още и отваря втори завод в Мездра. В момента SE Bordnetze Bulgaria работи с три завода на територията на България, като един от тях принадлежи на сливенския поддоставчик – „Атес”. В българското дружество работят около 2300 служители.
Разговаряхме с изпълнителния директор на SE Bordnetze Bulgaria Буркхард Гезенхюс-Хюбентал в рамките на Международната конференция по управление на човешките ресурси в автомобилната и технологичната индустрия в България, организирана от „Аутомотив Клъстер България” (АКБ).
За плановете за завода в Мездра
Г-н Гезенхюс-Хюбентал, какви са плановете ви за завода в Мездра? В Мездра искаме да произвеждаме в бъдеще KSK кабелни комплекти. Това е специален краен продукт за различни автомобили. Идеята е да стартираме през 2015/16.
Имате ли планове да разширите екипа си там? Да, разбира се. Имаме нужда от повече хора в Мездра. Говорим конкретно за 800 нови работни места.
От какъв тип специалисти ще имате нужда там? Ще имаме нужда от инженери и машинни оператори. Също така от служители, които ще се занимават с производство на кабелни заготовки и формиране на кабелни комплекти.
Как смятате да намерите 800 нови служители? Предприемаме различни стъпки. Имаме време за намирането им и смятам, че ще имаме успех.
За стойността на инвестицията
На каква стойност ще бъде инвестицията? Ние произвеждаме кабелни комплекти и стойността на инвестицията включва машини за рязане, различни модули и т.н. Например една машина за рязане струва 150 хил. евро, така че можете да сметнете какви са разходите за 10 машини. Инвестирахме много в миналото в нови сгради и нови производствени линии. Ще продължим вероятно по същия начин. По отношение на инвестицията в хора трябва да се отчитат подборът и обучението им. Защото те имат нужда от обучение, за да могат да работят. В зависимост от позицията то може да трае от 1 месец до 6 или 9 месеца. При обучението говорим за инвестиция в размер на около 500 до 1000 евро за всеки един от тези 800 служители.
За плановете за завода в Карнобат
Какви са плановете ви за останалите заводи в България? Имаме планове и за завода в Карнобат. Той е много важен за нас, защото там сега осъществяваме производство на кабелни заготовки. Така че ако разширим производството си в Мездра, ще трябва да го направим и в Карнобат, тъй като двата завода са обвързани. Производството на KSK комплекти в Мездра означава за нас разширяване на производството на заготовки в Карнобат. Там също ще имаме нужда от допълнителна работна сила в бъдеще.
От колко хора ще имате нужда в Карнобат? До 200-300 души.
Имате ли планове за откриване на нови заводи в България? Това е решение на централата в Германия.
Как виждате потенциала на автомобилната индустрия у нас? Нашият пазар е в чужбина. Защото произвеждаме за OEM клиенти (Original equipment manufacturer) извън България. В страната няма OEM или производител на автомобили. Би било добре, ако в бъдеще компании като VW или други разкрият производство тук. Но за момента няма.
За недостига на кадри, начините за привличането им и предимствата на дуалната образователна система
Имате ли проблеми с намирането на кадри в България? Да, от 1 януари, когато трудовите пазари в Европа бяха отворени напълно за българите, много млади професионалисти заминаха за чужбина. Много добри наши служители също заминаха – за Англия, Германия и на север. Това се оказа сериозен проблем за нас. Имаше такава вълна през януари и пролетта, но сега тези процеси утихнаха.
Как смятате да привлечете квалифицирани кадри? Трябва да започнем да създаваме връзки с другите компании, да установим връзки с университетите, с бюрата по труда. Провеждаме срещи с кметовете на различни населени места близо до Карнобат и Мездра, за да намерим нужните ни хора.
Какво е мнението Ви за дуалната образователна система? Смятам, че това ще е добра възможност за България. Мисля, че има пропуски в образованието на хората тук. Тази система би гарантирала добро бъдеще за младите хора тук, които не могат да заминат в чужбина.
Столична община и фондация РеСтарт в партньорство с Медицински лаборатории Синево България и Kaufland България се обединиха в кампания „КОД: Превенция – Сега е време, за да имаш време“
Има много примери за успешни френски инвестиции тук, напр. основни части за самолетите Airbus се сглобяват в Пловдив – посланикът на Франция в България пред Economy.bg
Какво да очакваме от новия Терминал 3, как ще се трансформират Т1 и Т2, ще имаме ли регионална летищна академия и какви са най-новите тенденции при въздушния трафик разказва Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на „СОФ Кънект“