вторник, 18 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3397 прочитания

    „Ню Йорк Таймс” за успехите на българските стартъпи

    Авторитетното издание коментира възможностите и предизвикателствата пред стартиращите компании на Балканите
    12 декември 2014, 11:12 a+ a- a

    „Години наред международни компании изнасяха управлението на ИТ дейности към Източна Европа. Те бяха привлечени от относително евтината работна ръка, ниските наеми и големия брой квалифицирани софтуерни специалисти. Ниските данъчни ставки в страни като България, където плоският данък е 10%, също допринесоха за тази тенденция. Сега същите тези фактори насърчават много предприемачи на Балканите да стартират свой бизнес”. Така „Ню Йорк Таймс” обяснява растящата екосистема от стартиращи компании в региона.

    Изданието цитира Любен Белов, управляващ партньор в инвестиционния фонд Launchub, според когото е „въпрос на време преди да имаме компания от региона, която да е успешна колкото Skype”.

    „Ню Йорк Таймс” дава за пример българските стартъпи Emailio и Flipps, които вече са се преместили в Силициевата долина. Изданието припомня и успеха на румънската компания за видео реклами LiveRail, която пред лятото беше придобита от Facebook за около 400-500 млн. долара. През октомври американската Progress Software придоби българската софтуерна компания Telerik за 262.5 млн. долара.

    Амбицията и технологичните познания на балканските предприемачи обаче се сблъскват с тежка бюрокрация, недостиг на правителствени инициативи и тяхната собствена липса на бизнес опит.

    Друго препятствие е по-трудният достъп до финансиране в сравнение с други топ стартъп дестинации в Европа, като Лондон, Берлин, Хелсинки и Сткохлом. Друго предизвикателство е силно фрагментирания пазар на Балканите.

    Това обаче може и да се разглежда като стимул местните стартиращи компании да развият идеи, които да са привлекателни за по-широка публика. Изданието дава пример с българската Playground Energy, която произвежда детски площадки с клатушки, които произвеждат ток, докато децата играят. Електричеството може да захранва Wi Fi сигнал, осветление и др. Идеята е да се мотивират децата да играят по-дълго.

    Препятствие пред амбициите на предприемачите на Балканите е и недостигът на хора с бизнес опит. „Ню Йорк Таймс” цитира Белов от Launchub, според когото „единственият начин да излезе нещо голямо оттук е да се използват програмистите тук, но продажбите и маркетингът да се изнесат в места, където тези умения са развити до съвършенство, като Лондон и Силициевата долина”.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    PISA представи първата си оценка на творческото мислене при 15-годишните
    Българските ученици са с резултат по-нисък от средния за ОИСР
    преди 9 часа
    Хибридният модел на работа не влияе негативно върху продуктивността
    Вижте какво показва проучване, публикувано в сп. Nature
    преди 10 часа
    Платформата за инвестиране Freedom24 открива представителство в България
    Компанията обслужва повече от 250000 клиенти в Европейския съюз
    преди 12 часа
    МИР и ЕК сключиха Меморандум за сътрудничество в областта на зеления водород
    Чрез него ще се повиши участието на български предприятия и научни организации в конкурсите за финансиране на изследователски и демонстрационни проекти към Съвместното предприятие „Чист водород“
    преди 14 часа
    Възнагражденията на висшия мениджмънт в САЩ се увеличават рекордно
    Ръстът е 3 пъти по-голям от този при заплатите на служителите