Повече за процеса и какво би направило добро впечатление, разказва Ивелина Боиклиева - Recruitment Manager в „ГфК България”
Ивелина Боиклиева - Recruitment Manager в „ГфК България”
„ГфК” е създадена през 1934 година в Германия. През 80-те години компанията открива офиси в цял свят, като към днешна дата има представителства в над 100 държави. Продажбите на компанията за 2013 година възлизат на 1.49 милиарда евро, с което се позиционира стабилно в топ 5 на маркет рисърч организациите на глобално ниво.
Със своите над 13 000 служители предлага услуги за всички големи индустрии с фокус върху автомобилен, бързооборотни стоки, мода, енергия, финансови услуги, здраве, медия и развлекателна индустрия, публичен сектор, търговия на едро, пътуване и логистика.
„ГфК България” отваря врати през 1994 година, като поддържа стабилни позиции на лидер в своята област и на местния пазар.
През 2007 година „ГфК България” започва интензивно разрастване чрез обособяване на изнесени екипи, които извършват процеси, свързани с пазарни проучвания за други „ГфК” страни. През последните години „ГфК България” се утвърждава като успешен център, предлагащ услуги на глобално ниво (Center of Excellence), превръщайки се в надежден партньор за „ГфК” компаниите в цял свят, което отваря нови кариерни възможности за екипа в България.
Какви специалисти най-често търси компанията, през какви етапи протича процесът по подбор и какво да очакваме на интервю за работа, разказва Ивелина Боиклиева - Recruitment Manager.
Колко и какъв тип специалисти работят при вас?
В българския офис на „ГфК“ към момента работят близо 700 специалисти в различни области. Освен екипа, който отговоря за развитието на бизнеса ни в България, развиваме няколко глобални центъра за услуги, които обслужват различни етапи от процеса на пазарните проучвания за „ГфК“- офиси в цял свят.
Име: ГфК България
Сектор: Пазарни проучвания
Създадена: Основана в Германия през 1934 година
В България е от: 1994 година
Брой служители: Над 13 000 глобално и 700 в България
Офиси: Присъства в над 100 държави. В България офисът е в София, на бул. „Цариградско шосе“ 47А
Основна дейност: GfK е доверен източник на релевантна информация за пазара и потребителите, която помага на клиентите да вземат разумни бизнес решения. Дългогодишният научен опит на GfK в анализа на данни позволява на компанията да прави важни глобални прогнози и предвиждания, съобразени с местни пазарни особености в повече от 100 държави. Използвайки иновативни технологии и методи за анализ, GfK превръща големия масив от данни в интелигентни решения, давайки възможност на своите клиенти да станат още по-конкурентоспособни на пазара и да обогатят преживяванията и избора, който предоставят на своите потребители.
Какви хора най-често търсите, за какви позиции?
През последните 3 години екипите се развиват динамично и затова на практика за голяма част от тях почти не сме спирали да търсим хора. Най-често търсим колеги за два големи екипа, които се занимават с обработка и кодиране на данни, програмиране на анкетни въпросници и обработка на данните от тях.
Освен това се разрасна екипът ни от софтуерни разработчици, който създава част от програмите, с които извършваме нашите проучвания.
Как протича типично процесът по подбор?
Процесът по подбор е съобразен със съответната позиция и може да включва тестове, телефонно или видео интервю, участие в център за оценка и, при всички позиции, на финален етап - лична среща с ръководител на екипа. С процеса по подбор се стремим да сме максимално гъвкави към кандидата, като същевременно му дадем реалистична представа за работата в компанията, както и да можем адекватно да оценим доколко неговият опит, познания и стил на работа биха били подходящи за целите на екипа и позицията.
Колко време продължава целият процес по подбор?
Стараем се да бъдем максимално бързи и да информираме кандидата своевременно за предстоящите стъпки в процеса. Кандидатите, одобрени по документи, задължително преминават през контакт с представител на отдел „Човешки ресурси”, който най-често е под формата на телефонно интервю, а като финална стъпка имат лична среща с мениджър на отдела, за който кандидатстват. Според нивото на позицията, възможностите на кандидата и участващите в процеса и планираните стъпки можем да финализираме процеса както в рамките на дни, така за някои позиции този срок може да продължи до 3 седмици.
Какво бихте искали да видите в кандидатите по време на интервю? Какво би ви направило добро впечатление?
На първо място, търсим позитивни хора, които имат вътрешна мотивация да развиват себе си като професионалисти. Ако кандидатът е направил предварително прочуване за компанията и как конкретната позиция би развила неговите умения, това неизменно е плюс.
В края на деня компаниите и кандидатите търсят едно и също нещо- намирането на точния човек за правилната позиция.
Какво би ви направило лошо впечатление на интервю?
Противоположното на това, което търсим – ако човек няма мотивация и не вижда перспектива в конкретната възможност, трудно бихме могли да работим дългосрочно и успешно заедно.
На кой етап се обсъжда въпросът за възнаграждението и имате ли практика да искате от кандидатите сами да дефинират очакванията си?
При нас позициите се бюджетират предварително, така че да са съобразени както с нивата на пазара, така и справедливо да отразяват нивото на позицията от гледна точка на компетенции и въздействието, което има ролята за компанията. В самото начало на процеса кандидатът може да посочи нивото, което за него е удовлетворяващо, като всеки одобрен кандидат получава на финала оферта, съдържаща детайли, свързани с условията за позицията и нивото, за което му отправяме предложение.
Имате ли стажантски програми?
Имаме позиции, за които не е необходим предходен опит благодарение на въвеждащите програми, които сме разработили за тях. Тези позиции за нас не са стажантски, тъй като предпочитаме кандидати, които имат дългосрочен интерес, но определено са отлична възможност за студенти и завършващи да навлязат в реалния бизнес.
Освен това предоставяме възможности за вътрешно кариерно развитие - част от позициите в компанията се обявяват единствено вътрешно, като това включва както хоризонтално, така и вертикално развитие.
В момента разработваме и Академия за обучение по един от програмните езици, специфичен за нашата индустрия. Съвсем скоро ще обявим старта на Академията и ще поканим желаещи да се обучат и да видят отблизо как протича работният процес, за да могат да вземат решение, дали подобна работа би била удовлетворяваща за тях. Обучението ще е съобразено и подходящо както за учащи, така и за работещи хора.
За кои позиции конкуренцията е най-голяма и колко човека типично се конкурират за едно място?
Най-голяма конкуренция има за стартовите позиции в двата ни големи екипа за обработка на данни – тъй като имаме голям брой кандидати, там въведохме и видео интервю опцията, която jobs.bg предлага - искаме да сме сигурни, че даваме възможност на максимално широк кръг от кандидати да се представят и така да избегнем риска да пропуснем някой мотивиран бъдещ „ГфК“-талант. Стандартно по-популярни на пазара са и позиции в сферата на финанси и маркетинг.
За кои позиции е най-трудно да откриете подходящите хора?
Най-големи трудности срещаме при необходимост от външен подбор за среден мениджмънт. За съжаление динамичният BPO сектор, в който се конкурираме, невинаги успява да подготви достатъчно голям брой кадри, които да отговорят на нуждите на пазара на това ниво.
Не би било изненада, ако спомена и по-предизвикателните ИТ позиции, по които работим – „ГфК“ не е позната на българския пазар като ИТ компания и малко хора знаят, че всъщност развиваме собствен data & technology център, който разработва изключително иновативни продукти, а разработчиците ни използват висок клас технологии.
Какво не знаят кандидатите за компанията, а е важно да знаят според вас?
Това, с което особено се гордеем, е мисията на компанията (“to make the consumers‘ voice heard”) – още през 1934 година в Германия е основан научен институт (Gesellschaft für Konsumforschung), който поставя един важен въпрос пред немското общество: „Какво всъщност иска потребителят?“ Продължаваме да отговаряме на този въпрос и днес, но вече по цял свят, като целта ни е да бъдем надежден консултант на нашите партньори и да им помогнем да достигнат до клиентите си максимално ефективно.
Екипът ни има съществен принос в постигането на мисията, като в момента офисът ни в България е един от най-големите в света. Глобалният ни център за услуги се превърна в доверен партньор на „ГфК“-компании по цял свят и продължаваме да доказваме гласуваното ни доверие.
С какво най-вече се отличавате от останалите компании и привличате кандидатите като работодател?
Като голям работодател активно работим по изграждане и подобряване на вътрешните ни процеси, така че да гарантират дългосрочно развитие и конкурентност на компанията, за да остане успешен партньор на глобалния ни бизнес, а в същото време и атрактивен работодател на българския пазар.
Това обаче, с което най-много се гордеем, са нашите хора - затова и водещо за нас е да дадем възможност на бъдещите ни колеги да се докоснат до енергията на екипа, да почувстват средата, да видят атмосферата…
Всяка компания носи свой уникален дух и корпоративна култура и ние бихме искали да поканим кандидатите да опознаят нашата. Затова за нас е важна срещата в офиса и контакта с представител на екипа – ние партнираме с кандидатите и само така можем да им дадем възможност да вземат информирано решение, отговаряйки си на въпроса: „Нося ли в себе си духа на „ГфК“ -ер?!“