Повече за процеса на подбор и как да се подготвим, за да се представим успешно, разказва Янка Захариева – Колева, ръководител „Подбор и назначаване” в „Аурубис България”
Янка Захариева – Колева, ръководител „Подбор и назначаване” в „Аурубис България”
Основната дейност на „Аурубис България” е преработването на медни концентрати за производство на медни аноди и катоди, както и вторични продукти, като сярна киселина, фаялит и шлам. Състои се от четири основни производствени единици: металургия, рафинерия за катодна мед, производство на сярна киселина и обогатителна фабрика.
Производството на „Аурубис България” се намира в района на Средногорието, между градовете Пирдоп и Златица, на 80км източно от София. Централният офис на германската металургична компания Aurubis се намира в Хамбург, Германия, но заводът в Пирдоп е най-големият в групата и продължава да се развива с множество инвестиции.
Повече за компанията, какъв е процесът по подбор и как да се подготвим, за да се представим успешно, разказва Янка Захариева – Колева, ръководител „Подбор и назначаване” в „Аурубис България”.
Колко и какъв тип специалисти работят при вас?
При нас, в „Аурубис България“, работят над 830 служители. Те имат разнообразни, комплексни профили предвид мащаба и спецификата на нашия бизнеса. По-голямата част от нашите служители са пряко ангажирани в четирите основни производства като технологичен персонал, отговорен за воденето на процесите. При нас работят и много инженерни кадри и технически експерти, грижещи се за осъществяването на инвестиционните проекти и за поддръжката на оборудването. Професионална реализация в компанията могат да намерят и специалисти с икономически профил в бизнес функции, като тези в направления „Търговия“, „Доставки“, „Финанси“ и „Логистика“.
Име: „Аурубис България“ АД
Сектор: Производствена компания в сферата на цветната металургия
В България е от: Медодобивният завод е построен през 1958. През 1997 международната компания „Юнион Миниер” с централа в Брюксел, Белгия подписва приватизационен договор с българското правителство и така придобива завода. През месец април 2005 медното производство на групата „Юмикор” се обособява в самостоятелна компания – „Кумерио”, и акциите ѝ са регистрирани на фондовата борса в Брюксел. През април 2009 официално е прието новото име на компанията – „Аурубис”, след като година по-рано групата „Кумерио” е придобита от „Норддойче Афинери” (NA) след одобрението на Европейската комисия в началото на годината.
Брой служители: Близо 6 300 служители работят в „Аурубис“- групата, от тях 830 в България.
Локация: Производството се намира в района на Средногорието, между градовете Пирдоп и Златица, на 80 км източно от София.
Основна дейност на компанията: Производствената дейност на „Аурубис България” е организирана в четири основни производствени единици: металургично производство, рафинерия за катодна мед, производство сярна киселина и обогатителна фабрика.
Основният продукт е медни катоди – мед с чистота 99,99%. Те са листнати на Лондонската метална борса като клас А продукция, със собствена марка „Пирдоп“ - гаранция за най-добро качество. Медните катоди са основна суровина за преработващата индустрия.
Като вторичен продукт тук се произвежда сярна киселина, която е най-необходимото и многостранно използвано химично вещество в световен мащаб. Тя се използва в почти всички сектори на промишлеността. Типични области на приложение са производството на торове, пигменти, както и в извличането на метални руди.
Произвеждат се още и железен силикат (фаялит). Част от него се използва в циментовата индустрия като добавка, съдържаща желязо. Може да бъде използван и в други области на строителството, както и като изходна суровина за добиване на желязо.
Какви хора най-често търсите, за какви позиции?
Подборитеза нови служители при нас са много разнообразни и винаги интересни. Търсенията ни са свързани основно със заместването на пенсиониращи се колеги, тъй като при нас почти няма текучество. Предлагаме на служителите си стабилна и перспективна работа и те остават дълго в компанията, развивайки се вътрешно, при нас.
Как протича типично процесът по подбор? Какво да очакват кандидатите на едно интервю? Имате ли тестове и ако да - какви?
Планираме и провеждаме всеки един от подборите индивидуално. В зависимост от профила на съответната позиция избираме най-подходящите методи за оценка на кандидатите в конкретния случай.
Използваме най-често структурирани интервюта, за да поставяме кандидатите при равни условия и да минимизираме субективизма, доколкото е възможно. Често провеждаме тестове, свързани с естеството на работата, за установяване на нивото на технически познания.
При по-комплексни позиции понякога дистанционно провокираме най-добрите кандидатите с тематични задачи (job-like tasks), които ни позволяват с високо ниво на надеждност да предвидим как те биха се справили с реалните си задължения, ако бъдат избрани.
За ръководни позиции като способ прилагаме личностови въпросници, а понякога и центрове за оценка и развитие.
Колко интервюта провеждате и с кои мениджъри от компанията кандидатите най-вероятно ще се видят?
Това отново много зависи от профила и нивото на позицията. Най-често кандидатите преминават през две интервюта. Финалното винаги е с прекия ръководител, понякога могат да се включат няколко представители от съответния отдел и след панелното интервю излизаме с общо решение на база предварително определени критерии.
Нашите мениджъри са много ангажирани в процеса по подбор на служители. Приятно е да виждаш как търсят и избират новите колеги с ентусиазъм и оптимизъм.
Колко време продължава едно интервю? Целият процес по подбор?
Първите интервюта за работа при нас обикновено са с продължителност между половин и един час. Винаги отделяме време и за това да запознаем кандидатите с естеството на работата, както и да отговорим на техни евентуални въпроси. С кандидатите, които продължават напред, организираме втори, по-дълги срещи.
Какво бихте искали да видите у кандидатите по време на интервю? Какво би ви направило добро впечатление?
Радвам се, когато срещу себе си видя добре подготвен кандидат, който е отделил време да се запознае с дейността и текущите проекти на компанията. Добро впечатление прави, когато човекът отсреща демонстрира интерес към конкретната позиция и ясно изразена мотивация за започване на работа. Ценим високо и откритостта. Тя е основен принцип, който следваме в нашата работа, и се радваме, когато я виждаме у кандидатите, с които се срещаме. Вярваме, че това е основата на едни добри и честни бъдещи взаимоотношения.
Какво би ви направило лошо впечатление на интервю?
Пасивното или негативното поведение на кандидата, демонстрирано по време на интервюто, не правят добро впечатление. Не ми допадат и социално желателните отговори и шаблонни фрази, които обикновено не отговарят на истината.
На кой етап се обсъжда въпросът за възнаграждението и имате ли практика да искате от кандидатите сами да дефинират очакванията си?
Още по време на първото интервю се интересуваме от финансовите очаквания на всеки един от кандидатите. Добре е тази тема да бъде обсъдена достатъчно рано, за да се чувстват и двете страни спокойни, че на по-късна фаза по този показател ще могат да се срещнат.
Имате ли стажантски програми? Ако да – кога стартират и какви са условията?
Стажантската програма на „Аурубис“ датира от 2002 насам с ясната цел да обучава млади професионалисти в истинска и мотивираща бизнес среда. За този период ние се развивахме заедно с нашите стажанти, установихме здрава връзка с училища и университети и открихме някои от най-добрите си днешни колеги. Кампанията по набиране на кандидатури за стаж анонсираме през пролетта. Както и тази година, стартираме кампанията втората половина на март. Самите стажове се провеждат през летните месеци и обикновено продължават между 3 и 4 месеца. Стажанти при нас могат да бъдат ученици на прага на завършването на средното си образование или студенти, които вече са преминали втората година от образованието си в университет. Те работят по проекти с персонален ментор и се ползват от социалните придобивки, които предлагаме и на нашите служители – транспорт до работното място, храна и месечно възнаграждение.
За кои позиции конкуренцията е най-голяма и колко човека типично се конкурират за едно място?
Най-много кандидатури получаваме за оперативните длъжности, без изрично изискване за висше образование. Там кандидатурите обикновено са над 150. Голям интерес винаги има и към бизнес профилите, където кандидатурите също често надхвърлят 100 за едно място.
За кои позиции е най-трудно да откриете подходящите хора?
За никого не е тайна, че най-трудно в момента на пазара на труда се откриват квалифицирани инженерни кадри, както и тясно профилирани специалисти. И при нас е така, но за момента успяваме да открием такива специалисти, които имат потенциал, който допълнително развиват вътре в компанията.
Какво не знаят кандидатите за компанията, а е важно да знаят според вас?
Повечето кандидати знаят, че сме част от международна компания със седалище в Хамбург, Германия. Това, което ги изненадва приятно, е фактът, че заводът в Пирдоп е най-големият в групата и продължава да се развива с множество инвестиции. През последните години в модернизация на оборудването и опазване на околната среда в нашия завод са инвестирани 1 милиард лева.
Цифрите говорят достатъчно красноречиво за мащабите на нашия бизнес. Оборотът ни за 2014 възлиза на 4 милиарда лева, а годишният данък добавена стойност, платен към бюджета същата година, е 184,4 милиона лева.
С какво най-вече се отличавате от останалите компании и привличате кандидатите като работодател?
При нас кандидатите могат да намерят стабилна и перспективна работна среда, много високи работни стандарти на международно ниво, възможности за професионално и личностово развитие и не на последно място, отлични социални придобивки.
Видео за компанията като работодател вижте в профила на Аурубис България АД в Jobs.bg тук