Виктор Митев – мениджър „Данъчна практика” в EY България
Виктор Митев е завършил „Международни икономически отношения” в УНСС, след което преминава серия от изпити във Великобритания в един от институтите за дипломирани експерт счетоводители. В момента завършва магистратура във Виена по данъчно право.
Началото на кариерата му: След като завършва УНСС, Виктор работи една година в САЩ като стажант за BPO компания, където се занимава със счетоводство. Връща се в България и започва работа като одитор. Малко след това се открива възможността да се присъедини към EY и да стартира кариера в областта на данъците, на която е отдаден вече осем години.
Срещнахме се с Виктор, за да ни разкаже за професията на данъчния консултант. С какво се занимава, какви отговорности има, как поддържа квалификацията си и какви са възможностите за развитие.
Ето какво разказва Виктор за професията на данъчния консултант:
Какво е да работиш като данъчен консултант в EY?
В какво се състои работата на данъчния консултант? Данъчната материя не е лека, особено корпоративното облагане. И е нормално бизнесът да търси помощ от данъчния консултант като експерт, за да вземе най-доброто решение по отношение на своите задължения. На мен ми е изключително интересно, защото е пресечна точка между няколко области: счетоводство, финанси, право. Обикновено професията на данъчния консултант е подходяща за хора, които искат по-дългосрочно да реализират кариера в тази сфера, защото знанията и уменията се изграждат след няколко години работа.
Кои са основните отговорности на позицията? При нас в EY сме близо 60 човека, които се занимаваме с данъци, като има различни екипи. Консултантът традиционно помага на своя клиент да взема правилните решения по отношение структуриране на сделка или нов продукт, който пуска на пазара. Друг екип се занимава с калкулиране на данъчното задължение, подаване на данъчните декларации. Ако възникнат спорове, екип основно от колеги с юридическо образование и опит ще помага в разрешаването на тези спорове в рамките на данъчната ревизия или пред съда.
Как протича типичен работен ден? Работата е много динамична. Със сигурност има много срещи с клиенти. Телефонни разговори. Характерно за данъчния консултант в EY е, че ние работим с клиенти, които имат присъствие в други държави. Поради тази причина често работим с колеги от другите офиси. Това прави до голяма степен работата ни интерактивна - с конферентни и видео разговори, в които участват клиенти и колеги от различни държави. Има работа по проекти с екипа. Обсъждане на задачи. Определено е интересно.
Кои са основните качества, за да бъдеш успешен на тази позиция? Естествено, когато говорим за данъчна отчетност, един служител трябва да има добри аналитични умения. Да се справя добре с изчислителната част на проблемите. Също така да умее да пише добре. Да умее да прави добро изследване на практиката, която съществува в момента. Да бъде любопитен. Да умее да комуникира както с клиентите, така и със своите колеги. Това са основните умения, които се надграждат с годините. Владеенето на чужди езици със сигурност е много голям плюс. Английският език при нас се ползва ежедневно, защото по-голяма част от клиентите са международни компании и комуникацията е с различни националности.
Как се поддържа квалификацията? Със сигурност трябва да се развиваш непрекъснато. Процесите се променят, клиентите - също. За да догонва динамиката и еволюцията в бизнес моделите, данъчното законодателство трябва да се променя непрекъснато както национално, така и на европейско ниво. Международните правила в момента претърпяват сериозни промени, така че непрекъснато трябва да се информираме и да получаваме нови знания и умения, за да се справяме. Най-често това става както в процеса на работа, от интегрираните екипи, заедно с колегите от другите държави, така и извън офиса. Пример за това са изпитите, които предоставят квалификациите Association of Chartered Certified Accountants (ACCA). Има, разбира се, и много източници на информация. В EY имаме собствена библиотека. Имаме и възможност за специализация в други офиси на EY. Например аз изкарах три месеца в офиса във Франкфурт, където специализирах данъчни рискове и структуриране на придобиване на компании.
Какви са възможностите за развитие? Характерно за нашата компания е, че много трудно някой би се задържал на една позиция в дълъг диапазон от време. Идеята е непрекъснато да придобиваш нови умения, да повишаваш квалификацията си, да трупаш опит. С това естествено растеш кариерно и сменяш позициите си. Обикновено ако човек започне при нас след университета, стартира със стаж като асистент. След като добие опит, асистирайки на старши консултантите и мениджърите в екипа, става старши асистент или старши консултант. Това дава възможност за работа с клиенти, управление на проекти и екипи. Обикновено старши консултантът преминава в следващата позиция на мениджър. Мениджърът отговаря за редица на брой клиенти, старши консултанти и консултанти, като естествено негова основна задача е успешното реализиране на проектите. След което кариерното израстване не приключва. Мениджърът става старши мениджър, директор, съдружник.
Кои са най-големите заблуди за професията? Една от големите заблуди е, че професионалното занимание с данъци се асоциира с данъчната администрация. Истината е, че у нас все още си поправя път тази професия. В развитите страни тя е много установена, било то като данъчен адвокат или данъчен счетоводител. Друг мит е, че това е скучна работа. Но ако някой си представя, че е скучна, със сигурност мога да кажа, че не е. Ако си представя, че не е достатъчно предизвикателна, особено в днешно време, предизвикателства изобщо не липсват. Ако си представя, че не е достатъчно мобилна, също е мит, по простата причина, че голяма част от клиентите, с които работим, са чуждестранни компании. Все повече виждаме и български компании, които търсят начин да реализират дейността си в други държави и това прави самото консултиране в областта на данъците, доста мобилно. Със сигурност е професия, която е много подходяща за някой, който дългосрочно иска да реализира потенциала си в тази сфера.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg