Вижте видео от награждаването на Мтел от церемонията на Наградите за отговорен бизнес 2016
По-рано тази година Българският форум на бизнес лидерите връчи своите Годишни награди за отговорен бизнес 2016. Целта на инициативата е да отличи и популяризира забележителния принос на отговорния бизнес към обществото чрез подкрепа за области като образование, екология, развитие на служителите и много други, а и да насърчи все повече фирми да развиват социални инициативи. В 14-то издание на конкурса участваха 84 проекта, осъществени от 57 компании, в шест категории.
В Economy.bg отново ще ви представим инициативите, които бяха отличени с награда. Ще разкажем за проектите, как са били реализирани и какви резултати са постигнали, за да могат повече хора да се запознаят с инициативите, които реализират компаниите в България като част от политиката си за корпоративна социална отговорност.
Биляна Дражева, мениджър „Вътрешни комуникации“ в Мтел
Журито на конкурса класира проекта на Мтел azvodia.bg на трето място в категория „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“. Научихме повече за корпоративната инициатива от Биляна Дражева, мениджър „Вътрешни комуникации“ в Мтел.
Моля, опишете проекта с три думи.
Служителите развиват компанията.
Как бихте го описали в три изречения?
„Аз водя“ е уеб базирана платформа, разработена за вътрешно използване в Мтел. Нейната цел е да повиши ангажираността на служителите чрез използване на игрови елементи (геймификация). Тя съчетава интерактивен дизайн, психология и анализ на данни, за да подобри съвместната работа между служителите, да улесни процеса по даване и получаване на обратна връзка, както и да им даде възможност да допринасят за развитието на компанията и извън ежедневните си дейности.
Как беше реализиран и какви са резултатите от него?
Платформата е разработена от софтуерната компания 11235 ltd на базата на тяхната система за геймификация Enterplay. Проектът стартира през 2015 година, а през декември същата година беше пусната и тестова версия на azvodia.bg. През първите месеци служителите даваха обратна връзка за платформата, като на тази база продължихме да я оптимизираме, докато продължавахме да разработваме и останалите й функции през цялата 2016 година.
Основната функционалност в azvodia.bg е даването на идеи – за нови продукти и услуги, за подобряване на съществуващите, за оптимизиране на вътрешни процеси, за подобряване на работната среда и т.н. Изобщо за всичко, свързано с работата в компанията. Всеки служител може да даде идея, като посочи в коя област от дейността на компанията е. За да стигне идеята до мениджърите, отговорни за съответната област, тя трябва да получи подкрепата на поне 20 служители. Те могат да гласуват за нея и да я коментират. Щом получат идея, мениджърите могат да дадат обратна връзка и да сменят статуса й – така всички потребители в платформата виждат какво се случва в нея. Целта е идеята да стигне в раздел „Изпълнени“, което носи точки и на автора на идеята, и на подкрепилите я служители.
В геймификацията имаме още възможност за преминаване на обучения, публикуване на новини, публикуване на рецензии за интересни книги и статии с професионална насоченост, участие в конкурси за идеи, анкети и тестове и много други. Служителите могат да споделят реклами, обяви за работа в Мтел и друго предварително зададено съдържание във Facebook профилите си – колкото повече техни приятели видят това съдържание, толкова повече точки печелят служителите в платформата.
В профила си всеки служител има и т.нар. стена на благодарността – място, на което колегите могат да дадат обратна връзка за работата с конкретния служител. Това става на база предварително зададени поведения, които пък са свързани с ценностите на компанията.
Всички активности в платформата са оформени като мисии, като те могат да бъдат индивидуални или отборни – служителите играят за себе си, но и за отбор, в който са разпределени на случаен принцип. При успешно завършена мисия получават бадж и точки. Точките, спечелени от активност в платформата, могат да се разменят за материални награди в онлайн магазина на azvodia.bg.
Платформата е отворена за всички служители в компанията. Към момента регистрирани и активни участници в нея са около 1300 от служителите, като има представители на всички звена. Получени са над 600 идеи, 30% от тях вече са придвижени, а коментарите по идеите са повече от 3000. Рекламите и обявите за работа, публикувани в платформата, са споделени общо над 50 000 пъти и са видени от над 120 000 последователи на служителите във Facebook.
Какви ресурси бяха вложени?
За 2016 година инвестицията е над 30 000 лева. Извън финансовите средства е ангажиментът на нашия екип да администрира платформата ежедневно и на мениджърите в компанията да разглеждат идеите на колегите, да ги обсъждат и да ги придвижват. А на останалите служители – да отделят малка част от времето си в офиса или у дома, да развихрят въображението си и да споделят идеите си.
Какво не знаят хората за вашата компания?
В Мтел непрекъснато търсим нови начини да мотивираме служителите, да повишим ангажираността им и да им дадем възможност да споделят свободно мнението и идеите си. За тази цел през годините сме използвали различни подходи и канали, организирали сме множество инициативи и продължаваме да го правим. Платформата „Аз водя“ е резултат от това – искахме да покажем на хората, че те са двигателят на промените в компанията, че тяхното мнение е важно и се взема предвид. Освен това вярваме, че дигитализацията значително улеснява работата и живота ни и затова се стремим да използваме максимално възможностите, които предоставя.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg