петък, 20 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5690 прочитания

    Немски фарове: Made in Bulgaria

    Защо турската odelo Farba избра Пловдив за завода си за автомобилни светлини за Mercedes – Уур Озай, директор завод „одело Фарба България“, и Десислава Николова, мениджър „Човешки ресурси“, пред Economy.bg
    18 септември 2018, 11:18 a+ a- a

     

    В края на юни турската компания odelo Farba Lighting Group, част от холдинга Bayraktarlar, направи първа копка на завод за задни светлини за Mercedes. Компанията ще инвестира 37 млн. евро в предприятието в зона Куклен, част от Тракия икономическа зона. Очаква се в завода до 2023 да работят 382 души. През октомври odelo Farba открива и развоен център в София, в който ще бъдат ангажирани 40 инженери.

    Повече за плановете на компанията у нас – Economy.bg разговаря с Уур Озай, директор завод „одело Фарба България“, и Десислава Николова, мениджър „Човешки ресурси“.

    Г-н Озай, защо odelo Farba реши да открие завод в България?
    Уур Озай: Има много причини групата да реши да направи най-новата си инвестиция в една от източноевропейските страни. На първо място е квалифицираната и опитна работна сила. Ще открием и R&D център в София, който ще разработва технологии за клиентите ни. Втората причина са държавни стимули, свързани със социалните осигуровки, данъците, дуалното обучение. Други фактори са политическата и икономическа стабилност, конкурентните разходи за правене на бизнес, достъп до пазарите на ЕС/ЕАСТ, Русия, Турция, Близкия изток. Изключително важна причина за решението ни е също фактът, че България е съседна на Турция страна, с която поддържаме много близки отношения. Така в завода ни в Бурса половината служители имат българско гражданство и ние ще използваме това като предимство по време на пускането на завода край Пловдив, а също и при други бъдещи дейности.

    Защо избрахте Куклен като локация?
    У.О.: Доколкото знам, в района на Пловдив има 4 индустриални зони като Куклен, ако изключим Парк „Образование и високи технологии”. Когато разгледахме степента на използване на капацитета на отделните индустриални зони, Куклен беше зоната, която имаше най-голям потенциал за растеж. Решихме, че това може да е голямо предимство за намиране на достатъчно служители.

    Между кои други страни избрахте България за инвестицията си?
    У.О.: Директно се фокусирахме върху Пловдив. Не сме анализирали друг регион.

    Каква е стойността на инвестицията?
    У.О.: Планираме постепенно да инвестираме почти 36.8 млн. евро до 2023. От тях 31.6 млн. евро ще бъдат вложени в първата фаза, а останалите – по време на втория етап, който е планиран да започне през 2023.

    Кога очаквате да заработи заводът?
    У.О.: Планираме да започнем постепенно работа през юни 2019, когато отделни части от проекти ще бъдат трансферирани тук от други компании на групата. Тези проекти ще се използват по-скоро за сертификация и обучение, за да се подготвят служителите за серийното производство на задни фарове на C класа, за което имаме договор с Daimler.

    Колко работни места ще разкриете?
    Десислава Николова: Очакваме да достигнем 382 служители до 2023.

    Какъв тип професионалисти ще търсите?
    Д.Н.: Търсим всякакъв тип служители – от работници за производството до мениджъри. За завода набираме оператори, които да работят на поточните линии и инжекционните машини, мотокаристи и електрокаристи за складовете, техници и инженери, които ще са отговорни за пускането на проектите за серийната фаза и за поддържането на устойчивостта на серийното производство. За развойния център в София ще имаме нужда от CAD дизайнери, електро -, софтуерни, хардуерни и оптични инженери.

    Кога планирате да откриете R&D центъра в София? Колко хора ще работят там?
    У.О.: Стартираме работа през октомври с малка церемония по откриване на центъра. През следващите три години служителите му трябва да достигнат 40.

    По какви проекти ще работят те?
    У.О.: Развойният център в София ще се ръководи от R&D директор в Щутгарт, Германия. Проектите ще са свързани до голяма степен с нуждите на немските ни клиенти.

    Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
    У.О.: Често се счита, че страните с ниски заплати не могат да предложат достатъчен брой квалифицирани кадри на пазара поради факта, че много от опитните специалисти са емигрирали към страни с по-високи възнаграждения и по-добър стандарт на живот. Доколкото виждам България също е страна, която страда от този феномен. Въпреки това смятам, че страната ви ще има достатъчен брой таланти, които в момента се обучават и които могат да се присъединят към пазара на труда. Ако те бъдат насочени към аутомотив индустрията, то ръстът в този сектор може да е много бърз. Защото за аутомотив индустрията квалифицираните и опитни специалисти – от оператор до инженер, са от изключително значение.

    Как привличането на автомобилопроизводител може да повлияе на пазара у нас и на вашия бизнес в страната?
    У.О.: Естествено, ако даден производител на автомобили реши да инвестира в България, това ще провокира всички негови доставчици да обмислят производство в страната ви. Ще е като верижна реакция. Когато един автомобилопроизводител отиде в една страна, поддоставчиците му също преместват операции там, защото така са близо до него.

    Какво трябва да направи българското правителство, за да привлече повече турски инвеститори в страната?
    У.О.: Отчитаме ръст на всички основни производствени разходи в Турция, като цена на електроенергия, природен газ, лихви и т.н. Мисля, че икономическата стабилност на една страна е най-важният фактор за инвеститорите. Време е България да се рекламира по-добре пред инвеститорите, като привлече вниманието им, като ги покани да се убедят сами в промените в страната.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 8 часа
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.
    преди 13 часа
    ЕК с план за 300 млрд. евро за намаляване на енергийната си зависимост от Русия
    С REPowerEU Брюксел предлага диверсификация на енергийните доставки, по-бързо въвеждане на възобновяеми енергийни източници и пестене на енергия
    преди 15 часа
    Лорер: Японски автомобилен концерн изгражда развоен център у нас, наема 50 инженери
    Швейцарска компания вдига завода за микрооптика в Първомай за 85 млн. лв и открива над 100 работни места, обяви министърът
    преди 15 часа