Максим Проданов е художник в българския разработчик на онлайн игри „Империя Онлайн“. Завършил е „Европеистика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и магистратура по философия. Работил е в Централната избирателна комисия и в рекламната индустрия. Страстта му към игрите обаче го отвежда в „Империя Онлайн“. Към екипа на компанията се присъединява в края на 2012.
Срещнахме се с Максим, за да ни разкаже повече за работата си. Какви са основните отговорности, какви умения и качества са нужни, как се поддържа квалификацията и кои са най-големите заблуди за дигиталните художници.
Какво е да работиш като художник на игри в „Империя Онлайн“?
Какви са основните отговорности на художника на игри? Като художник основните ми отговорности са да измисля и да нарисувам батална сцена или картинките за някоя игра. След това ги изпращам на арт директора, който трябва да ги разгледа и да даде обратна връзка или критика, така че да станат подходящи за играта. В течение на времето обаче започнах да правя и анимации, стана ми много интересно и ми беше даден шанс да се занимавам и с това. Днес работата ми е разпределена около 50/50 между тези две дейности. Създаването на анимации е малко по-различно от рисуването. Не се залага толкова сцената да изглежда перфектно и реалистично, колкото на динамиката и ефектите. Малко по-трудоемко е, но е интересно по свой начин.
Как типично протича един работен ден? Моят работен ден започва в 8 часа, но хората в компанията могат да избират работното си време. В началото на деня разглеждам референции и материали, които могат да ми помогнат с работата. След това започвам да градя рисунката и в течение на деня колегите дават своите отзиви дали нещо трябва да се промени, или не. И към края на деня задачата е приключена.
Какви умения и качества са необходими за тази професия? Качествата на един художник се градят, те не се получават по рождение. Според нас няма такова нещо като талант. Добрите и признатите художници са тези, които работят усърдно и не се отказват от това, което правят. И освен нюх, да си намира грешките и да се подобрява, не се сещам друго, което да е необходимо на един художник. Образованието в нашата сфера не е фактор и имаме много примери за добри художници, които са завършили нещо коренно различно. Както и самият аз.
Как поддържаш знанията и квалификацията си? Търся референции и вдъхновение в лицето на красиви картини и сцени, рисувани от световни художници. Китайските художници например днес имат много силно присъствие в дигиталната сфера и може да се види много от тях. Силна школа са също американските, полските и руските художници. Идеята е не да копирам тяхното творчество, а да почерпя вдъхновение и да направя нещо свое, което е наистина впечатляващо.
Какви са възможностите за развитие? Възможностите за развитие на един художник не са толкова в титлата, която той ще получи, а те се виждат. Т.е. дали един художник ще се нарича Junior или Senior Artist не е толкова важно, колкото качеството на работата му. Има световни художници, които в кредитите се споменават само като Artist. Но работата им винаги се вижда, запомня се и те са всепризнати от цялата художническа общност.
Кои са най-големите заблуди за тази професия? Най-често срещаният мит е, че щом един художник работи на компютър и щрака с пръсти, нещата се появяват магически на екрана. Това, разбира се, не е така. Художниците в гейм индустрията черпят много от традиционното изкуство. Ние следим традиционната живопис и начинът, по който работим, по нищо не се различава от начина, по който работят традиционните художници. Главната заблуда е, че дигиталното изкуство е много по-просто. Ние се възхищаваме на традиционните художници, харесваме ги, уважаваме ги и се стремим да направим нещо не по-малко забележително от тях.
Какви са хобитата ти и какво обичаш да правиш след края на работния ден? Разтоварвам с литература. Хобито ми е четене и писане на романи. Обичам да чета хубава фантастика и фентъзи. Имам и един публикуван научнофантастичен роман, а в момента пиша втора книга.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe