Мартин Петров е 3D артист в българския разработчик на онлайн игри „Империя Онлайн“. Завършил е инженерен дизайн в Техническия университет в София. Кариерата му стартира в сферата на интериорния дизайн. Занимава се с това в продължение на 8 месеца, преди да се присъедини към екипа на „Империя Онлайн“ като 3D артист.
Вече седма година Мартин упражнява тази професия. Срещнахме се с него, за да ни разкаже повече за основните си отговорности, какви умения и качества са нужни, как се поддържа квалификацията и кои са най-големите заблуди.
Какво е да работиш като 3D артист в „Империя онлайн“?
Какви са основните отговорности на 3D артиста? Основната ми отговорност е да изграждам 3D модели по изображения и скици, създадени от на нашите 2D артисти, или пък да генерирам нещо изцяло ново. След това художниците ги поемат и ги довършват с Overpaint. Така създадените модели се интегрират впоследствие в игрите.
Как типично протича един работен ден? Денят ми започва винаги с чаша кафе. След това преглеждам какво имам да правя, докъде съм стигнал предходния ден и продължавам оттам. Обикновено си общуваме доста често с колегите. В нашия отдел като цяло е доста забавно, тъй като всички сме арт натури. Освен 3D артисти, имаме 2D артисти и графични дизайнери.
Какви умения и качества са необходими за тази професия? На първо място трябва да те влече да се развиваш в тази сфера. Техническите и арт уменията са бонус. Ако си отдаден на това, което правиш, и имаш желание да го правиш, независимо какво образование имаш, ти би могъл да си свършиш добре работата. Стига да си готов да инвестираш достатъчно време и усилия. Важно е и да имаш въображение, да умееш да вземаш бързи и рационални решения и да се справяш с непредвидени ситуации. Много често се налага да решаваме на мига как нещо може да се реализира – дали ще е анимация, дали ще е изграждането на някакъв 3D модел.
Как поддържаш знанията и квалификацията си? С постоянно сърфиране в мрежата. Както в офиса, така и вкъщи. В интернет има изобилие от материали. Гледам много артисти и кой как работи. Така черпя вдъхновение, научавам нови трикове и тънкости, които след това прилагам в работата си.
Какви са възможностите за развитие? Можеш да започнеш като 2D артист и да се развиеш до 3D артист. Въпреки че двете длъжности не се степенуват и 3D артист не е по-висока позиция. Човек на позицията 3D артист би могъл да израсне до 3D лийд и да наблюдава останалите 3D артисти. С какво се занимават, да им раздава задачи и да следи как протича работния процес.
Кои са най-големите митове и заблуди за тази професия? Според мен основните заблуди, които могат да възникнат, са свързани с това къде кандидатства човек за работа и какво трябва да прави. Защото има места, където работиш основно като генералист в изграждането на 3D модели. Там се налага да се ригва, да са правят анимации, текстури към 3D моделите. Докато има фирми, в които 3D артиста трябва само да изгражда 3D модели, а други хора се занимават с всички тези неща. Така че бих посъветвал хората, които кандидатстват за тази позиция, да питат какво точно ще се очаква от тях да правят. Защото има хора, които са много добри да изграждат нещо от концепт, но не умеят нищо повече от това.
Какви са хобитата ти и какво обичаш да правиш след края на работния ден? Обичам да ходя за риба. Там разпускам най-добре и гледам да го правя възможно по-често. Ходя на фитнес, кино, излизам с приятели. Въпреки че работя в компания за игри, в свободното си време не играя игри. Предпочитам да наблегна на останалите си хобита.
Австрийските инвестиции в България са около 5 млрд. евро, притежавате специализирано ноу-хау, което се оценява от австрийските компании – Герд Бомер, регионален мениджър за Югоизточна Европа и Централна Азия в Австрийската стопанска камара,пред Economy.bg