Петя Попова е хардуерен инженер във Visteon - глобален доставчик за автомобилната индустрия. Завършила е английска гимназия. Има бакалавърска и магистърска степен по Eлектроника от Технически университет - София и е бакалавър по Бизнес администрация в Нов български университет. Предстои да защити докторска степен в катедра Електроника към Технически университет - София.
Срещнахме се с Петя, за да ни разкаже повече за професията си. Какви са основните отговорности, какви умения и качества са нужни, как се поддържа квалификацията и кои са най-големите заблуди за хардуерните инженери.
Какво е да работиш като хардуерен инженер във Visteon?
Началото на кариерата Кариерата си стартирах в българска фирма за микроелектроника, подизпълнител на американска компания. Работата беше свързана с развойна дейност на нанотехнологии в електрониката и това ми помогна да развия моите познания по ECAD. Пет години по-късно получих предложение за работа в Германия. Там започнах като аналогов дизайнер и впоследствие се пренасочих към цифровия електронен дизайн. Разработвахме процесорен чип за една от най-използваните марки телефони в света.
Решението ми да замина никога не е било с цел емиграция. Постоянно се оглеждах за възможности да се върна обратно в България. Завръщането ми обаче се оказа предизвикателство. Беше ми трудно да намеря работодател, който да ми предложи едновременно приятна работна среда, с добра динамика и екип, в който наистина се случва развойна дейност. Отне ми доста време да открия правилната компания за мен. Така започнах работа във Visteon като хардуерен инженер по проекти за една от най-популярните компании за производство на автомобили.
Какви са основните отговорности на хардуерния инженер? Всеки проект, по който работим, преминава през нашия утвърден хардуерен процес. Когато започнем работа по нов проект, първата ни задача е да се запознаем с клиентските изисквания. След това екипът проектира електронната схема и топологията на платката, на базата на които се произвеждат първите тестови модели. Щом пристигнат първите устройства започва тяхното тестване и верификация. Този процес се повтаря няколко пъти до изграждането на напълно завършено устройство, отговарящо на всички изисквания.
Сигурността и издръжливостта на устройствата са основните предизвикателства в автомобилната електроника. Например при проектирането на консуматорска електроника гаранцията за едно устройство е 2-5 години, докато при автомобилната електроника се гарантират 18 години работа на устройството или 200 000 км работна температура от -40 до 105 градуса.
Как типично протича един работен ден? Работният ми ден започва с планиране и приоритизиране на задачите за деня. Тъй като в проекта са ангажирани всички отдели, се съгласувам с колегите от софтуерния, механичния или системния екип. В зависимост от стадия на проекта ежедневните задачи са свързани с проектиране на електронни схеми, изготвяне на математически анализи и симулации на различните блокове, тестване на хардуерни блокове и изготвяне на документация.
Въпреки че задачите са сходни, проектите, по които работя, са уникални и в тях винаги има нещо ново и интересно. Колегите са отворени към нови хора и винаги са готови да помогнат. Обикновено обядваме заедно и правим кратки почивки в релакс местата в офиса.
Какви умения и качества са необходими за тази професия? Необходими са знания по аналогова и цифрова схемотехника, както и добро разбиране на приложните науки. Тъй като се извършват тестове на проектираните устройства, помагат умения в запояването, работата с измервателна техника и термокамери. Освен това работата на хардуерения инженер е свързана и с доста комуникация с международни екипи. Техническите знания и умения са изключително важни. Също толкова важно е да умееш да приоритизираш, да притежаваш добри комуникативни умения, екипен дух и най-вече любознателност – да си жаден за нови знания и да не те е страх да питаш.
Как поддържаш знанията и квалификацията си? При инженерната работа в развойна среда това никак не е трудно. С навлизането нa нови технологии и потребителското желание за все по-модерни и интересни „джаджи“ в колите, както и навсякъде другаде, необходимостта от постоянно развитие е неизбежна. Един инженер не може да разчита само на знанията, получени в университета или началото на кариерата си. Visteon предлага различни възможности за повишаване на квалификацията, като също така следва световните тенденции за самооценка, поставяне на цели и предоставянето на средства за личностното развитие на всеки един служител.
Какви са възможностите за развитие? В хардуерния отдел има три кариерни направления, по които може да се развива всеки хардуерен инженер: техническо, лидерско и проектно. Насочването по един път не означава, че в процеса на израстване е невъзможно да се смени посоката към другите две.
Кои са най-големите заблуди за тази професия? Мисля, че голяма част от заблудите са свързани с факта, че хората си представят хардуерния инженер като скучна и суха личност. В действителност работната ми среда е пълна с интелигентни и висококвалифицирани хора, които създават забавна и приятна работна атмосфера. Друга голяма заблуда е, че това е изключително и само мъжка професия. Смятам, че възможностите за развитие са равни за всички, независимо от пола им, стига да има амбиция и ангажимент от страна на служителя.
Какви си почиваш? Обичам да спортувам, сред любимите ми спортове са уиндсърф, ски, кикбокс и тенис. Опитвам се и да карам колело до работа, засега успешно. Наскоро се записах и на уроци по пиано.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe