събота, 06 юни 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3042 прочитания

    Расте интересът към професията „Човешки ресурси“, над 10 хил. са ЧР професионалистите в България

    Прилагането на национални ЧР стандарти допринася за утвърждаването на тази динамично развиваща се професия у нас, казва Надежда Томова, председател на Сертификационния съвет към БАУХ
    13 ноември 2019, 16:19 a+ a- a

    Надежда Томова, председател на Сертификационния съвет към БАУХ

    През последните години интересът към професията „Човешки ресурси“ трайно се засилва. Търсенето, особено на опитни и доказани професионалисти – стратегически ЧР мениджъри, ЧР бизнес партньори, професионалисти за привличане на таланти и други, е постоянно", казва Надежда Томова, консултант „Човешки ресурси и организационно развитие“ и съобучител в Академия за стратегически ЧР бизнес партньори.

    Томова има дългогодишен опит като директор „Човешки ресурси“ и към момента е председател на Сертификационния съвет към Българската асоциация за управление на хора (БАУХ).

    Прилагането на национални ЧР стандарти, популяризирането и сертифицирането по тях със сигурност допринасят за развитието, утвърждаването и авторитета на тази динамично развиваща се професия у нас“, добавя още Томова. 

    Вече пета година БАУХ дава възможност на ЧР професионалисти да получат признание за знания и умения от гилдията като се сертифицират по различни професионални нива в сферата на човешките ресурси.   

    За налагането и популяризирането на стандартите в България и новостите около сертификационната програма на БАУХ - вижте какво сподели още Надежда Томова.

    Г-жо Томова, имате ли данни какъв е броят на ЧР професионалистите в България?
    Българската асоциация за управление на хора направи проучване през 2017 година и числеността беше около 8 хиляди ЧР колеги с очакване за значителен ръст в следващите 3 години. Предстои ново проучване, но вероятно днес имаме над 10 хиляди ЧР професионалисти у нас.

    Какво налага популяризирането на професионалните стандарти по управление на човешки ресурси през последните години и как се отразиха на HR професията?
    Стандарти на професионална компетентност би следвало да са водеща рамка за всяка професия, на базата на която да се правят измервания и сравнения за нейната ефективна реализация. БАУХ работи отдавна за налагане и популяризиране на професионални стандарти по управление на човешки ресурси, като в периода 2010 – 2012 ние сме били водещи сред европейските страни във въвеждането на професионални ЧР стандарти, а от 2013 година имаме сертифициращ орган за поддържането им и сертифициране на специалисти в областта на управление и развитие на човешките ресурси. Понастоящем в БАУХ прилагаме 10 утвърдени професионални стандарта и те са основа и на разработената програма за сертифициране на професионалисти по управление на човешките ресурси. 

    Прилагането на национални ЧР стандарти, популяризирането и сертифицирането по тях създават общо разбиране за професионална компетентност като придобити знания, умения и опит и със сигурност допринасят за развитието, утвърждаването и авторитета на тази динамично развиваща се професия у нас.   

    Към кого е насочена сертификационната програма на БАУХ?
    Програмата е за всички колеги, които обичат работата с хора, уверени са в своя професионализъм и искат да го докажат, сравнят с професионалните стандарти и легитимират. Това могат да бъдат стратегически или функционални мениджъри ЧР в големи компании, които да дадат пример и да мотивират ЧР екипите си за прилагане на професионални стандарти, ЧР мениджъри на по-малки компании, експерти със специализирани функции или  специалисти ЧР с общ профил, които желаят да проверят и верифицират своите придобити знания и умения.

    Какви са ползите за бизнеса? А за професионалистите по ЧР?
    Ползите за бизнеса  са в ясното очертаване на рамки, стандарти и добри практики в ЧР професията, които съответстват на българското трудово законодателство, на динамиката в развитието на бизнеса у нас. Сертифицирането на ЧР професионалистите дава гаранция на работодателите за компетентно прилагане на ЧР знания, експертиза и умения и е мярка за доказан професионализъм. Бизнес лидерите могат да инвестират в сертифициране на своите ЧР професионалисти, с което да ги мотивират, задържат и развиват, а от тези свои компетентни ЧР бизнес партньори могат да очакват прилагане на по-добри ЧР практики, иновативни идеи и решения, които дават добавена стойност за бизнеса на компанията.  

    Ползите за самите професионалисти ЧР са запознаване и прилагане на утвърдените 10 професионални стандарта, които гарантират професионална компетентност.  По тях всеки участник в Сертификационната програма може да си направи един своеобразен одит,  да структурира и свери своите знания и опит, да ги развие и надгради с нови идеи, срещайки се по време на сертификационния процес индивидуално с опитни колеги професионалисти, от които получава полезни съвети и идеи за развитие. Това са ментори и оценители, избрани от ЧР гилдията и гарантиращи висока професионална компетентност. 

    Процесът на сертифициране предлага работа с интересни бизнес казуси с практическа насоченост, отразяващи българското законодателство, местните специфики и добрите УЧР практики у нас. Това поражда често нови идеи за бизнеса и за професионалното и кариерно развитие на колегите. Доказателство за това е наблюдаваното развитие на сертифицираните колеги, част от които поемат по-отговорни, вкл. мениджърски позиции по УЧР.  

    Колко време отнема процесът по сертифициране и през какви етапи преминава?
    За да уточним времето и етапите, първо следва да споменем, че имаме 4 сертификационни нива: 

    1-во ниво – Сертифициран специалист ЧР;

    2-ро ниво – Сертифициран старши специалист ЧР;

    3-то ниво – Сертифициран мениджър УЧР;

    4-то ниво – Сертифициран мениджър стратегическо УЧР-

    Етапите в процеса на сертифициране за 1-во и 2-ро ниво са общ и специализиран тест, 2 практически задачи, портфолио (за 2-ро ниво)  и интервю със Сертификационната комисия. За 3-то и 4-то ниво етапите са разработване на 4 до 6 практически казуса, представяне на портфолио с доказателства за знания и опит и интервю със Сертификационната комисия.    

    Времето за сертифициране на ЧР специалисти за 1-во и 2-ро ниво е до 3 месеца,  а за мениджъри УЧР от 3-то и 4-то ниво - до 6  месеца. Това е по-широка времева рамка, но реалното време, което се инвестира, са няколко часа работа в онлайн платформа в удобно за всеки време и общо няколко дни заедно с подготовката на портфолиото и срещата с комисията в рамките на този период.

    Колко е инвестицията и какви са предимствата да се сертифицираш?
    Инвестицията е съобразена с нашия пазар, съизмерима с инвестиране в дългосрочни модулни обучения и е в диапазона от 800 до 2000 лева в зависимост от нивото на сертифициране.  

    Предимствата да се сертифицираш са признание, професионална легитимност, авторитет, конкурентност на българския пазар на труда и принадлежност към Клуб на сертифицираните ЧР професионалисти.  

    Кои са най-големите предизвикателства за специалистите по време на сертификационния процес по Ваши наблюдения?
    Най-големите предизвикателства по време на сертификационния процес често са свързани с подготовката на професионалното портфолио и представянето на доказателства за придобитите опит и знания. В същото време това е чудесна възможност, следвайки описанието на отделните ЧР стандарти и индикаторите им, да направиш един структуриран преглед на знанията и уменията си, а също и да откриеш нови идеи или своите области за бъдещо развитие. Накрая колегите оценяват това като много полезно и са приятно изненадани от резултата колко много неща знаят и могат. 

    За колко време е сертификатът и необходимо ли е повторно сертифициране след изтичането му? Има ли вече такива примери?
    Сертификатът е с валидност 5 години и подлежи на ресертифициране след изтичането му. Редът за ресертифициране предстои да бъде въведен в края на 2020 година, когато изтича този 5-годишен срок за първите сертифицирани колеги от края на 2015 година.  

    Предстои ли нещо ново, свързано със Сертификационната програма?
    Разбира се, трябва да има развитие и нови неща. Едно от тях е стремежът на БАУХ да стигнем до повече ЧР колеги в страната и това ще се постигне със създаването на регионални ЧР клубове, чрез които ще можем да представим и предимствата на сертификационната програма на повече колеги в страната. Предстоящо е и събитие за вече сертифицираните колеги, които наричахме сертификационна общност, но вече се обединихме в избора на по-популярно наименование и то ще бъде „Клуб на сертифицираните“.     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Съдът потвърди избора на концесионер на летище София
    Консорциум „Соф кънект“ с летищен оператор „Мюнхен“ остава концесионер
    преди 14 часа
    Спад на безработицата в САЩ през май
    Икономиката е добавила 2,5 млн. работни места за месец
    преди 15 часа
    Външните граници на ЕС остават затворени поне до 1 юли
    Повечето държави в ЕС ще премахнат проверките по вътрешните граници до 15 юни, а останалите - до края на месеца
    преди 15 часа
    Проверяваме за фишове за нарушения по пътя електронно
    Агенцията за електронно управление с 2 нови услуги
    преди 16 часа
    СЗО: Пандемията от Covid-19 продължава да се разраства
    Втора вълна на заболяването не е неизбежна, заяви говорител на организацията