петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    80241 прочитания

    Кои са поколенията Z, Y, X и бейби бумърите?

    72% от населението на България попада в тези 4 поколения, но кои са характерните особености за всяко едно от тях?
    25 ноември 2019, 15:12 a+ a- a

    Напоследък все по-често се говори за различните поколения и как всяко от тях има различни изисквания, разбирания и начин на живот. Разликите в поколенията със сигурност влияят и върху икономиката, тъй като всяко поколение съставлява определен процент от работната сила на страната. Така например национално представително изследване на маркетингова агенция „Ноема“ показва, че 72% от населението на България попада в следните 4 поколения:
    - Поколение Z – 9% от населението на страната, хора, родени между 1996 и 2009;
    - Поколение Y (известно още като милениал*), 20% от населението, родени в периода 1980-1995;
    - Поколение X, 22%, родени между 1965 и 1979;
    - Поколение Бейби бумъри**, 21% от населението, родени между 1946 и 1964.

    Изречението, което може да опише в себе си поколението на Бейби бумърите, е „Ще работя докрай!“. Те са и най-малко претенциозни от 4-те изброени, но в същото време са и най-осигурени от гледна точка на имущество. 96% от тях притежават недвижимо имущество, а 20% имат втори имот. 62% от тях спестяват, а 68% смятат че финансовата осигуреност след пенсионирането е лична отговорност. 

    Поколението на бейби бумърите се справя само с управление на средства си (69%), ориентирани са към предприемачество, притежават собствен дом, а голяма част от тях и собствен бизнес. Те плащат сметките си навреме и отделят средства за времето, когато вече няма да работят.

    Половината от тях смятат, че здравето е първостепенна инвестиция, а 57% имат пълно доверие на лекаря си. Придържат се към сезонни плодове и зеленчуци (67%) и прясно приготвена храна (63%). Хобитата им са свързани основно с градинарство, пътувания в чужбина, почивки, събирания и гледане на телевизия.

    От какво не биха се лишили хората от поколението на Бейби бумърите?

    Поколението X се характеризира основно с това, че хората от него се чувстват по-млади от биологическата си възраст. В същото време мнозинството (65%) не правят сметка за разходите си за здраве, а почти половината (46%) пушат ежедневно. Придържат се към прясно приготвена храна (52%). От тях само 18% имат спестовни влогове, а за 34% пътуванията със семейството са основен приоритет.

    От какво не биха се лишили хората от поколението X

    Поколението Y, известни още като милениал, са на принципа „Аз заслужавам!“. Според данните на Ноема те основно отричат традициите, имат високо самочувствие и обичат да са в центъра на вниманието. Ценят технологиите, а мнозинството (66%) се интересуват от проблемите на човечеството. В същото време те ценят повече взаимоотношенията пред парите и за тях е по-важно как са прекарали времето си, а не колко пари изкарват. Огромното мнозинство от тези хора (84%) харесват динамичните дейности, повече от половината (53%) пътуват постоянно, а 60% харесват чуждестранните храни. Схващането им за парите се изразява в изречението „Парите са, за да се харчат!“

    От какво не биха се лишили хората от поколението Y?

    Поколението Z обича фразата „Бъди промяната!“ Те са креативни и предприемчиви, търсят удовлетворение в работата си и подбират внимателно храната си. Смятат, че са отговорни за своя живот и здраве – 72% от тях спортуват редовно, 71% подбират храната си внимателно. В същото време повече от половината мечтаят за собствен бизнес и връх в кариерата си (съответно 63 и 67%). 

    Спокойно може да се каже, че това е поколението, пристрастено към интернет и технологиите – 99% от тях сърфират в Мрежата всеки ден, а 78% заявяват, че не могат и ден без смартфон. Огромната част от тях са пристрастени към пазаруването. Половината (51%) обясняват, че известните лица влияят върху мнението им за покупка на даден продукт, 63% твърдят, че всякакъв вид пазаруване им доставя удоволствие, 57% купуват неща, от които не се нуждаят, а 50% обичат да са в крак с последните модни тенденции.

    От какво не биха се лишили хората от поколението Z
    *Милениал от английски език Millenial
    **Бейби бумъри от английски език Baby Boomers
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 12 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 13 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 14 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 17 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк