Невян Петров, директор „Човешки ресурси“, Кока-Кола ХБК България, пред Economy.bg
Невян Петров, директор „Човешки ресурси“, Кока-Кола ХБК България
Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Вижте какво коментира Невян Петров, директор „Човешки ресурси“, Кока-Кола ХБК България.
Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
Както е в повечето сектори и нашият бизнес пострада от пандемията и наложените мерки - най-сериозни последици за нас имаше от затварянето на заведенията. В същото време успяхме много бързо да намерим решения, така че да продължим производство на пълни обороти и да сме близо до нашите клиенти.
Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
За щастие, като организация ние бяхме много добре подготвени за такъв сценарий в техническо отношение и имахме действаща политика за работа от вкъщи. Това ни позволи да активираме хоум офис за всички служители, базирани в нашия централен офис, веднага след обявяване на извънредното положение на 13 март (около 15% от всички служители). По време на пандемията офисът ни остана отворен, но предимно за служителите, за които не е възможно да работят дистанционно, като активирахме всички необходими мерки по осигуряване на безопасна работна среда.
Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
След като започна разхлабването на част от мерките, ние сформирахме екип, който изготви детайлен план за поетапно завръщане в офиса. Все още сме в началната фаза и хората, които в момента обитават офиса, са предимно мениджъри, които имат собствени кабинети и за които можем да осигурим безпроблемно социална дистанция. Бих споделил, че офисът изглежда доста подреден в момента, дори прекалено...
Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
Все още сме в процес на изготвяне на новите правила и обновяването на политиката си за хоум офис и гъвкаво работно време. Най-вероятната посока е да отпаднат ограниченията за брой дни работа от вкъщи и да оставим възможност това да се решава между служителите и техните ръководители.
Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
Към момента резултатите за продуктивност и ефективност са много добри. Често се шегуваме, че покрай пандемията разбрахме, че „работата от вкъщи работи“. Измерваме това чрез постигнати резултати и следене на показатели на ефективност – успяваме към момента да запазим нивата отпреди кризата, а в определени области дори наблюдаваме подобрение. По мое мнение обаче е нужен баланс и гъвкав подход, защото ефективността на работата от вкъщи не е еднаква за всяка позиция и много зависи от естеството на работа.
Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
По този въпрос няма единомислие, имаме и служители, които биха предпочели да продължат да работят от вкъщи за постоянно, имаме и такива, които нямат търпение да се завърнат в офиса. Нещата много зависят от ситуацията в личен план, възрастовата група и т.н. Със сигурност обаче всички имат желание за повече свобода и гъвкавост в това да определят работното си място.
Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
По отношение на ангажираността залагаме много на това да държим хората си своевременно информирани за това какво се случва и какви са приоритетите пред компанията. Оттам нататък ролята на ръководителите е изключително важна – да държат хората си свързани и да направят така че служителите да чувстват подкрепата им. Що се касае до инициативите – гордеем се че въведохме специална Програма за съдействие на служители. Услугата е достъпна по всяко време на денонощието чрез отворена безплатна телефонна линия и дава възможност на наши служители и техните семейства да се консултират с експерти в различни области.
Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
Срещнахме много предизвикателства и с някои от тях продължаваме да се борим – най-вече по отношение на бързото взeмане на решения и съгласуването с международната ни структура. В момента основното ни предизвикателство е как да възстановим възможно най-бързо резултатите в бизнеса си и да се върнем към растежa, който наблюдавахме преди кризата.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк