сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10743 прочитания

    Кодът на успеха: Как стартъп, основан от българи, бе придобит от милиардна компания?

    Как една идея, родена в университета, се превръща в успешен бизнес - Борис Паскалев, главен изпълнителен директор на DeepCode, пред Economy.bg
    25 септември 2020, 15:56 a+ a- a

    Борис Паскалев, главен изпълнителен директор на DeepCode

    Преди дни компания, създадена от българи, привлече вниманието на световните бизнес издания с новината, че е била придобита от глобалния лидер в киберсигурността Snyk, оценен на 2.6 млрд. долара. DeepCode на Веселин Райчев, Борис Паскалев и проф. Мартин Вечев, е пример за успешен научен трансфер от университета към бизнеса. Компанията е spin-off на Швейцарския федерален технологичен институт (ETH Zürich) и е основана през 2016. Платформата използва изкуствен интелект, за да се учи от милиони редове код, като бързо и ефективно намира пропуски и грешки в него. Тя се използва от над 4 млн. разработчици в света. От основаването си досега DeepCode е привлякла общо 5.2 млн. долара външно финансиране.

    Основателите на DeepCode (от ляво на дясно) проф. Мартин Вечев, Борис Паскалев (CEO) и Веселин Райчев (CTO)

    Какъв е пътят на една идея, родена на университетската скамейка, до успешния бизнес проект, какви са плюсовете и предизвикателствата да станеш част от глобална компания, какво ще е бъдещето на DeepCode – тези и други въпроси коментирахме с Борис Паскалев, главен изпълнителен директор на стартъпа.

    Как се стигна до създаването на DeepCode?
    Ние се занимаваме с програмиране от много години и знаем колко трудно е създаването на качествен и работещ софтуер. Също се знае че около 30% от това време обикновено се прекарва за намиране и поправяне на грешки в кода на програмата. Същевременно през последните 10 години се наблюдава натрупване на огромно количество данни, но този път под формата на програми и информацията около тях (грешки и как те са поправени) в отворени хранилища (repositories) и в огромни размери (милиони редове код), феномен, който се нарича Big Code (за разлика от Big Data като например текст или снимки).
    Ключовата идея зад DeepCode е създаването на алгоритъм и система за изкуствен интелект (AI), която може автоматично и непрекъснато да се самообучава от Big Code. Така може да се създаде модел за намирането на много нови видове грешки, които непрекъснато се откриват и поправят.
    Разбира се, как да стане това технически е доста сложно и самият know-how е добит след много години работа в лабораторията на университета (ETH Zurich, където Мартин Вечев е професор и където Веселин Райчев е завършил докторат) и експерименти с различни системи за самообучение от Big Code.
    Всъщност идеята да се свържат няколко сфери в компютърните науки, така че това да е възможно, е и темата на докторската дисертация на Веселин Райчев в ETH Zurich, която спечели топ 3 дисертация в света през 2016 и значително допринесе за създаването на фундаментално нова сфера в машинното самообучение, тази, в която DeepCode е лидер.

    С какво стартъпът привлече вниманието на Snyk?
    Вниманието на Snyk беше привлечено от уникалната технология на DeepCode, тъй като това е единствената AI система в света, която може да се научава от милиони програми много бързо и да намира грешки в кода с голяма точност и разнообразие. Освен това за разлика от сегашните модели за машинно самообучение, които са базирани на невронни мрежи и не могат да бъдат разчетени от човек, DeepCode е система от ново поколение и тя не само се учи от данните, но и продуцира модели, които могат да бъдат интерпретирани от човек. Това е изключително важно, за да може да се гарантира цялостното качеството и систематично подобрение на продукта.

    Основателите на DeepCode (от ляво на дясно) Веселин Райчев (CTO), Борис Паскалев (CEO) и проф. Мартин Вечев

    Какво означава за вас като основатели на DeepCode това придобиване?
    По-бърза реализация на визията на DeepCode, че всеки програмист и компания, занимаващи се със създаването на софтуер, могат да имат полза от този уникален продукт. Това в крайна сметка ще подобри качеството и сигурността на софтуера, който използваме всички в ежедневието си.

    За каква сума беше придобита DeepCode?
    Двете страни решиха да не споделят тази информация. Но не говорим само за кешова транзакция, тъй като екипът на DeepCode ще продължи да работи в Snyk с цел максимално разширяване на пазара.

    Как DeepCode ще се интегрира в Snyk? Ще запази ли името си?
    DeepCode като търговската марка и компания ще продължи да съществува (но като пълно притежание на Snyk). Ние ще запазим офиса в Цюрих и ще го разраснем още повече, а това е възможно и заради университета (политехниката в Цюрих, ETH Zurich), който един от най-добрите в света, и откъдето идват много от служителите на DeepCode. DeepCode ще продължи да бъде със свободен достъп за публични хранилища, както досега.

    Колко служители има DeepCode до момента и какви са плановете ви за разрастване?
    В момента DeepCode има 18 души, които работят по платформата или продуктите, като 4 от тях са българи. Приветстваме кандидати за работа, които са експерти в областта отвсякъде, включително и от България.

    Какво ще бъде вашето участие като основатели на DeepCode в Snyk?
    Основателите и служителите на DeepCode ще останат в подобни роли, основно свързани с решаването на сложни технически проблеми и задачи.

    Някои създават компании, за да ги продадат и направят пари. Каква беше вашата мотивация да продадете компанията?
    Нашата основна мотивация е максимално бързо да изпълним началните цели и визия на DeepCode. Snyk имат много клиенти, както и изградена мрежа за маркетинг, продажби и дистрибуция на софтуерни продукти в сферата на сигурността из целия свят. Добавяйки технологията на DeepCode, Snyk ще ускори развитието си значително и ще стане абсолютен лидер в индустрията. По този начин тази уникална технология ще стигне до всички програмисти и компании, които създават софтуер.

    Редица опитни предприемачи споделят, че е много важно да се уцели точният момент за продажба. Това точният момент ли беше за вас и защо?
    Според нас моментът беше подходящ. Алтернативата беше да вземем още външно финансиране, за да разраснем собствен екип по продажби. Това можеше да се направи, но предпочетохме пътя, където тази мрежа вече е изградена и която ще ни помогне по-бързо да стигнем началната си цел.

    Кой беше факторът, който предопредели избора на Snyk?
    Това, че събирането на два екипа на световно ниво ще доведе до резултат, който е повече от сумата на двете. Snyk вече са развили неща, които в DeepCode тепърва започвахме (например мрежа за продажби), а пък DeepCode има продукт, базиран на технология, която е значително по-добра от каквато и да е друга на пазара.

    Като „бащи“ на DeepCode как приемате чисто емоционално продажбата на вашето „отроче“?
    Разбира се, има неща, които емоционално натежават, но реално погледнато нашето бебе прескочи няколко години и стана тийнейджър.

    Какви са предизвикателствата пред вас сега, когато сте част от глобална компания?
    Същите като преди, но значително по-сложни: повече ресурси и по-голям екип, който трябва да се синхронизира и фокусира върху най-важните неща. Сега ще имаме и много повече клиенти с техните предпочитания и нужди, за които ние ще трябва да се грижим и интегрираме в платформата.

    Лично за вас какво ще се промени след сделката – като отговорности, като натовареност, като възможности?
    Някои административни неща ще отпаднат, което ще ни даде възможност да се фокусираме повече върху техническата част, както и разработването на нови големи идеи за постигането на нашата визия.

    DeepCode ли ви събра тримата? Как успяхте да обедините опита си и да изградите успешен стартъп?
    Познавахме се значително преди DeepCode, но започнахме да работим заедно тримата по стартъпа. Веселин беше докторант на Мартин в ETH Zurich, където вече бяха работили заедно 5 години още преди DeepCode и където бяха експериментирали с различни идеи около AI системи за самообучение от Big Code.

    Какви са следващите предизвикателства през вас? Ще продължите ли да работите заедно?
    Още когато основахме компанията, искахме да създадем продукт, използван от милиони. Това и си остава нашата цел и ще продължим да я следваме заедно.

    Разработили сте система, базирана на изкуствен интелект. Знаем, че AI предлага много възможности, но и ни изправя пред редица заплахи. Според вас от какво/кого зависи едните или другите да надделеят?
    Всяко нещо може да се използва с добри и с лоши цели. Не смятаме, че тази дилема е нова. Сега и без изкуствен интелект съществуват начини за дезинформация на населението, ферми за тролове и т.н., за да ви убедят например да гласувате срещу собствения ви интерес. С изкуствения интелект това не се променя по никакъв съществен начин. Как ще премахнем дезинформацията не е нова тема от 21-ви век и е тема, независима от технологията. По подобен начин стои въпросът в много други области. Нашият изкуствен интелект улеснява труда на определени групи хора и сам по себе си не е заплаха.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 14 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 14 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 17 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 18 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант