Как технологиите променят света на красотата, как една компания на над 100 години успява да остане лидер и до днес и как се достигат потребителите в пострекламната ера – Любомира Роше, главен дигитален директор на L’Oreal, пред Economy.bg
Преди четири месеца името на една българка се завъртя в световните медии като възможен наследник на главния изпълнителен директор на френския козметичен гигант L’Oreal. Любомира Роше се присъединява към компанията през 2014, а в момента оглавява глобалното дигитално звено на L’Oreal. С името й се свързва дигиталният успех на гиганта, който въпреки кризата отчита по-високи от очакваните приходи. И макар да не спечели надпреварата за лидерския пост, работата на българката продължава да печели много отличия. Миналата година тя беше обявена за „Глобален маркетолог на годината“ за 2019 от Световната федерация на рекламистите.
Като главен дигитален директор на L’Oréal под управлението на Роше са големи козметични брандове като Lancome, Yves Saint Laurent, Garnier, La Roche-Posay, Vichy и Maybelline.
Преди да заеме този пост във френската компания, Любомира е била член на Борда на директорите на Societe Generale. Била е управляващ директор в дигиталната агенция Valtech, а до 2010 управлява стартъп екосистемата на Microsoft. Завършила е икономика и социални науки École normale supérieure (ENS). Има и магистърски степени от College of Europe, от Sciences Po, както и от Калифорнийския университет – "Бъркли".
Как една компания столетница все още успява да се задържи на върха, как техноогиите и пандемията променят света на красотата, какви са най-новите тенеденции и какво е бъдещето на онлайн търговията, и как една българка успява да достигне до лидерска позиция в най-големия козметичен гигант в света – тези и други въпроси коментирахме с Любомира Роше, главен дигитален директор на L’Oreal.
Любомира, L’Oréal е основана през 1909. Повече от век по-късно компанията продължава да е най-големият козметичен гигант в света. Каква е формулата да останете актуални толкова години?
В L’Oréal следваме завета на нашия основател Йожен Шулер „винаги улавяйте това, което е на хоризонта“. Дълбоко залегнала в L’Oréal е грижата към потребителите, решаването на проблемите им, страстта към иновации, възприемането на нови тенденции и значителен капацитет за промяна и адаптиране към света, в който оперираме. Тази култура на „фитнес за промяна“ обяснява защо сме толкова успешни в процеса по дигитална трансформация, който имам привилегията да ръководя през последните 7 години.
Казахте наскоро, че електронната търговия е двигателят на бизнеса на L’Oreal. Ускори ли пандемията тези процеси?
Електронната търговия е приоритет за нас от 7 години, когато се и присъединих към компанията. През 2014 вярвахме, че до 2020 20% от всичките ни продажби ще са в резултат от интернет търговията. А ние постигнахме почти 27%. Пандемията очевидно се оказа голям ускорител за постигането на тези резултати, тъй като магазините бяха затворени и буквално всеки започна да пазарува онлайн. Регистрирахме двуцифрен и дори трицифрен ръст по отношение на всичките ни брандове и региони, в които присъстваме.
За 8 седмици в пика на кризата успяхме да удвоим дела на онлайн търговията в нашия бизнес. Най-интересното е, че този растеж продължава дори и след като магазините отвориха врати, защото потребителите свикнаха с удобството на електронната търговия.
Каква е дългосрочната ви цел? Колко от продажбите ви се надявате да бъдат осъществявани онлайн?
Ние не мислим в цели, а във вероятности. Смятаме, че е много вероятно 50% от всичките ни продажби да се осъществят онлайн през следващите години. Подготвяме се за тази цел още днес. Много неща трябва да се случат преди това: промяна на ресурсите от традиционния физически магазин към дигитален, квалифициране и преквалифициране на персонала, отговорящ за продажбите, цялостна адаптация на веригите на доставка, данни за наличния асортимент в реално време, мърчандайзинг на големите платформи за интернет търговия. Пандемията ни научи едно нещо: данните и способността за мигновена реакция са ключови в този нов свят, в който продажбите могат да скочат с 500% само за ден, защото даден инфлуенсър е споменал продукта ти в TikTok.
L’Oréal наскоро представи виртуален грим за социалните медии. Каква е идеята зад тази иновация?
Вярваме в силата на добавената реалност по отношение на разкрасителната индустия. Потребителите обичат да се заиграват с филтрите за красота, да откриват нов облик, да пробват нови сенки, преди да ги купят. Тази технология е особено мощна в ковид света, когато няма възможност за тестване в магазините, а хората прекарват времето си, взаймодействайки онлайн в Zoom или Teams.
През 2018 инвестирахме в придобиването на лидера в добавената реалност за разкрасяване Modiface, базиран в Торонто, Канада, и оттогава сме като обсебени в разработването на различни потребителски преживявания чрез използването на добавена реалност.
Пуснахме виртуален грим, както и възможност потребителите да се видят с различен цвят на косата, преди да закупят даден продукт. Тези функционалности присъстват на сайтовете на брандовете ни за бои за коса. Потребителите могат да ги тестват и на Amazon.com, Facebook, Instagram, Google Search, Youtube, Alibaba или WeChat, така че да могат да намерят лесно перфектния цвят червило или сенки за очи.
Пуснахме също дигитални телеконсултации за разкрасяване и нови колекции виртуален грим. Това, което установихме, е, че хората използват грим – виртуален или истински, по много причини: за да изглеждат по най-добрия възможен начин, да се отличават, да изразят своето вътрешно усещане за идентичност, да оставят следа, да се чувстват силни и да бъдат успешни.
Кои са топ дигиталните тенденции на 2021 според Вас?
Ще има голяма битка за електронната търговия и за вниманието на потребителите. Границите между рекламните платформи и платформите за интернет търговия все повече се размиват. Amazon се превръща в рекламен гигант, докато TikTok се конкурира с Facebook, Instagram и WhatsApp за доминация на пазара на интернет търговия. Това ще създаде много нови възможности за нас да рекламираме и продаваме нашите брандове като достигаме до различни поколения потребители.
Друга почти противоположна тенденция е отдръпването на хората от големите платформи и присъединяването им към Telegram, ClubHouse или Substack. Това може би е сигнал за нас, че навлизаме в пострекламната ера, при която новите бизнес модели ще са свързани с достоверно съдържание, защитата на личните данни и абонаментния достъп.
Миналата година спечелихте приза „Глобален маркетолог на годината“ от Световната федерация на рекламистите. Какво според Вас ще е бъдещето на глобалната е-търговия? Ще се наложи ли по света китайският модел на пазаруване през социалните мрежи?
Електронната търговия е много повече от това, което хората си представят. В L’Oreal ние правим интернет търговия, като си партнираме с чисто дигитални играчи като Amazon или Alibaba, но си сътрудничим и с традиционни физически магазини, които минават и онлайн чрез услугата click-and-collect (бел. ред.: опция, която позволява на потребителите да купят стоки онлайн и да ги вземат персонално от магазина). Инвестираме и в решения за last-mile доставки. Увеличаваме и direct-to-consumer (D2C) електронната търговия, при която брандовете ни продават директно на техните потребители.
Навлизаме и в търговията през социални мрежи (social commerce) чрез функции като Instagram Checkout и чрез лайвстрийминг сесии за пазаруване на живо, възраждайки по този начин интерактивния телешопинг. Експериментираме и с групово пазаруване, когато експерти по красота, стартирали свой бизнес, продават и наши брандове през Whatsapp или Facebook групи, или WeChat в Китай. Работим и по базирани на абонамент модели в „лоялизиращи“ категории като грижа за кожата или бои за косата.
Така че бъдещето на е-търговията е многоплатформено и ключът за големи глобални брандове като нашите е да се научим да оперираме на всяка от тези платформи.
И да, права сте, Китай е постоянен източник на вдъхновение за нас. Вярвам, че Китай е най-иновативната дигитална екосистема в света.
Родена сте в България. Как мигрантството беляза пътя Ви?
Родена съм в България и съм много горда с корените си. Последвах в Мароко майка си, която беше учител по биология. Там научих испански и френски. След това съм живяла във Франция, САЩ и Белгия.
Да съм имигрант, ме научи винаги да подхождам с уважение към другите хора и тяхната култура. Научи ме винаги да отделям време, за да наблюдавам и изучавам културните кодове и как се правят нещата там, където съм, и едва след това да споделя своята перспектива и различна гледна точка. Преди да се превърне в баща на кубизма, Пикасо е бил изключителен в рисуването на фигури и класическа живопис.
Кои са най-важните житейски уроци, които научихте по този път?
Че всеки води своята битка, за която дори не подозираш, така че бъди мил.
Имате ли възможност да си идвате често в България? Как изглежда страната през очите Ви?
Идвам си в България по 5 пъти годишно. Децата ми прекарват почти всички празници с майка ми в София, Боровец през зимата и Приморско през лятото. Виждам страната през очите на детето, което бях, когато отидохме в Мароко. Все още усещам аромата на парсковите и на ягодите в градината, и на вкуса на домашно приготвения хляб. Виждам великолепната красота и разнообразие на българската природа. Виждам издръжливостта и чувството за хумор на българите, които толкова често са им помагали при всякакви трудни ситуации. Виждам и понякога ми липсва онова усещане за общност, което ни обединява. Впечатлява ме и способността ни да съчетаваме модерността с наследството ни, иновациите с традициите. Особено ако погледнем технологичния сектор, аз се чувствам много ентусиазирана от динамичната стартъп сцена с амбициозни VC фондове (бел. ред. фондове за рисково инвестиране) и обещаващи истории на успеха като тази на българо-американския стартъп Gtmhub, който влезе в новините с това, че успя да набере 30 млн. евро в рунд от серия B. И всичко това не е изненадващо, защото българите са добре образовани, имаме инженери и дизайнери на световно ниво. Освен това винаги сме били добри в решаването на проблеми вероятоно защото не сме имали друг избор.
Интервю: Детелина Калфова