събота, 14 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5260 прочитания

    Какво е да си HR във време на пандемия: Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България

    HR-и на водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
    16 април 2021, 11:07 a+ a- a

    Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“ и член на Лидерския екип на А1 България

    Изминалата година беше различна! Изискваше адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по Човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.

    Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в България.

    Миглена Узунова-Цекова има близо 20 години опит в управлението на човешките ресурси. Присъединява се към HR екипа на А1 като началник отдел „Подбор и наемане на персонал” през 2002 г. Узунова-Цекова става директор „Човешки ресурси” през 2007 г., а от юни 2016 г. поема ролята на старши директор „Човешки ресурси“ в А1 България и е член на Лидерския екип на компанията.

    Тя е председател на Управителния съвет на Българската асоциация за управление на хора и член на УС на Съвета на жените в бизнеса в България. През февруари 2021 година става член и на Икономическия и социален съвет, като представител на БАУХ.

    Миглена Узунова-Цекова е магистър по английска филология, специализирала е „Масови комуникации“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Притежава MBA диплома от Erasmus University, Нидерландия, по съвместна програма със Стопанския факултет на Софийския университет. Сертифицирана е от Cornell University, САЩ, със специалност „Стратегическо управление на човешките ресурси“. Преминала е и Коучинг програма за лидери на Columbia Business School, САЩ.

    Име: А1 България ЕАД
    Сфера на дейност: телекомуникации и технологии В България е от: 1994 г.
    Брой служители глобално: близо 18 000
    Брой служители в България: близо 4 000
    Офиси в България: Централен офис, София, кв. Захарна фабрика ул. Кукуш 1
    Основни продукти/марки: мобилни и фиксирани услуги, високоскоростен интернет, интерактивна, цифрова и сателитна телевизия, четири собствени спортни канала с марката MAX Sport, платежни услуги, ICT, cloud и IoT бизнес решения, А1 Xplore TV, A1 Wallet, MAX Sport
    Клиенти/Пазари: над 4,8 млн. корпоративни и индивидуални клиенти

    Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
    Пандемията, която започна през 2020 г., оказа влияние на всички сфери и нива в бизнеса. Затова, за да отговоря на въпроса за най-големите предизвикателства, първо трябва да опиша и приоритетите, които аз и екипът на „Човешки ресурси“ си поставихме с подкрепата на целия Лидерски екип. 

    Първата ни цел беше да гарантираме здравето и безопасността на хората в компанията чрез необходимите предпазни средства. На второ място, важно беше да запазим заетостта и компанията да продължи да предоставя услугите със стратегическо значение на своите близо 5 милиона частни и корпоративни клиенти. Винаги съм вярвала, че ролята на HR е да осигурява баланс между нуждите на бизнеса и потребностите на служителите. Пандемичната 2020 г. доказа още веднъж правотата на тази теза.

    Със старта на извънредното положение през март 2020 г. само за ден успяхме да осигурим възможност на близо половината от колегите да започнат работа от дома. Това, което ни помогна да се справим толкова бързо с това предизвикателство, е добрата предварителна подготовка и фактът, че за нас в А1 дигитализацията е една от водещите насоки. Отдавна имаме въведени възможности за дистанционна работа, които колегите използваха, макар и не толкова масово.

    Друго предизвикателство, пред което се изправихме, беше да запазим нивото на мотивация, ангажираност и продуктивност на екипите въпреки дистанцията. Силно вярвам, че за успеха е задължително условие регулярните взаимоотношения с екипите да не са само по работни, но и по социални и човешки теми. В кризата хората са много по-чувствителни към личното отношение и грижата от страна на работодателя. В А1 много държим на откритата комуникация и в тази ситуация поставихме още по-силен акцент върху вътрешните комуникации. Като пример ще посоча, че в допълнение към обичайните ни дейности в тази посока главният изпълнителен директор, Александър Димитров, всяка седмица от извънредното положение информираше всички служители в корпоративната ни социална мрежа за развитието на ситуацията с ключовите проекти на компанията, за мерките, които предприемаме и т.н. 

    В по-оперативен план, бих посочила, че дигиталният начин на живот се отрази силно и на процесите по подбор - дистанционни интервюта на кандидатите за работа и преценка доколко ще се впишат в корпоративната култура на организацията. Въвеждането на нови служители беше доста трудно в периода на пълно затваряне.

    Основният фокус на HR екипа през 2021 е да реализираме хибридния модел на работа така, че служителите по-успешно да взаимодействат с мениджърите и колегите и да интегрират работата с личния си живот. 

    Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати? Кои нови практики ще запазите и след COVID пандемията?
    Наред с предизвикателствата дистанционната работа разкри и много нови възможности. По-лесно наемаме служители от друго място, без да се налага те да променят местоживеенето си. Това е в полза на желанието на бизнеса за многообразие и толерантност. Факт е, че дигиталният начин на работа и живот не са новост за А1, но днес мащабите са по-големи. В момента разширяваме екипите в направление „Информационни технологии и дигитална трансформация“, които вече наброяват над 200 високоспециализирани IT професионалисти. Смятам, че дигитализацията на работата ни дава още по-добри възможности да достигнем до най-подходящите хора за позициите, без да сме ограничени до конкретна локация и съответно да предоставим възможност за развитие на много таланти.

    Друга важна промяна има и в нагласите на хората към работата, към отношенията с колегите, към новите знания и умения. Радвам се, че с колегите продължихме да учим и да се развиваме професионално. Трансформирахме традиционната си програма за вътрешни обучения, в която служители на А1, специалисти в определена област, преподават знанията си на други колеги. Гордея се да споделя, че през 2020 г. Виртуалният клуб на знанието постигна десетократно увеличение на участията спрямо 2019 г., като близо 50 лектори споделяха знания и опит и проведоха обучения по близо 50 теми през изминалата година. Проведохме общо 450 сесии, в които над 2000 служители на А1 усвоиха нови знания и умения от свои колеги, специалисти в съответната област.

    Разширихме и инициативите, свързани със здравето, семейството, и баланса между личния и професионалния живот на колегите. През последната година организирахме десетки онлайн срещи с психолози, финансисти и специалисти в различни области, които да подкрепят екипа ни в ежедневните трудности. Дигитализирахме и други традиционни инициативи като благотворителните ни базари и така колегите продължиха да помагат на хора в нужда дори и от дома си.

    Уверена съм, че кризите показват истинското лице и на хората, и на компаниите. И предизвикателствата, с които се сблъскахме през месеците на пандемия, направиха екипа ни още по-сплотен, по-отговорен и със сигурност – по-иновативен.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на А1 България в JOBS.bg тук

    Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:

    Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner, Endava
    Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор, Mars

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 19 часа
    Софтуерният сектор у нас: За 8 години сме пораснали 5 пъти, вече сме индустрия за близо 10 млрд. лв., до 2026 заетите ще достигнат 70 хил. души
    100% от компаниите в софтуерната индустрия планират или вече използват изкуствен интелект, сочи проучване на БАСКОМ
    преди 17 часа
    ИТ секторът у нас настоява за предвидим бюджет
    Липсата на дългосрочна стратегия и предвидимост застрашава конкурентоспособността на страната, предупреди високотехнологичният бизнес у нас
    преди 19 часа
    Xiaomi откри физически магазин в Пловдив
    Това е третият обект на компанията в България
    преди 20 часа
    Ето колко компании у нас ще дадат коледен бонус на служителите си
    Размерът на бонуса варира в широк диапазон в различните сектори
    преди 20 часа
    Лек ръст на сивата икономика в България
    Усилията за ограничаване на сивата икономика не трябва да отслабват, отбелязват от АИКБ