вторник, 08 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6910 прочитания

    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като дизайнер на обучение в Телерик Академия?

    За професията и възможностите разказва Стивън Цветков, който разработва иновативни методи на преподаване и обучение в образователната организация
    05 юли 2021, 13:49 a+ a- a

    Стивън Цветков е главен дизайнер на учебно съдържание (Instructional Design Lead) в образователната организация Телерик Академия. 

    Завършил е средно специално образование с трета професионална степен по системно програмиране в СПГЕ „Джон Атанасов“. В момента е студент в бакалавърска програма „Психология“ в НБУ.  

    Започва активно да се занимавам с програмиране още в училище. През 2015 година става част от обучението за софтуерна разработка на Телерик Академия, след което започва работа като уеб програмист. Около година по-късно решава отново да се върне в Академията - този път като преподавател.  

    „Не съм сигурен какво точно подтикна това решение, повечето хора в моя кръг се движеха към изграждане на кариера като програмисти, докато аз поех друг, макар и близък път. С течение на времето, интересът ми се насочи от преподаване към изграждането на самия процес на обучение“, споделя Стивън.

    Днес ролята му изисква едновременно да е партньор на трейнърския екип и на Академията, но и да направлява бъдещите тенденции и имплементирането им в обучителните програми и процеси. Стивън е носител на награда Forbes „30 под 30“ за важната му роля в мисията на Телерик Академия да предоставя възможност на хората да започнат и развиват перспективна кариера в България. 

    Пред Economy.bg Стивън Цветков разказва повече за работата си и възможностите за развитие като дизайнер на обучения. Какви умения и качества са необходими, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за професията.

    Какви са основните отговорности на дизайнера на обучения?
    Сред основните ми задължения е разработването на иновативни методи на преподаване и обучение, проучването на иновации и тенденции в частното и публичното образование и обучение, колаборацията с преподавателите за имплементирането на тези методи, поддържането на качеството на обучителния процес и не на последно място развитието и документирането на процесите и процедурите на нашите обучения. 

    Ще дам един пример от последната година. Като дизайнер на обучения моята роля е да съм много добре запознат с аудиторията, нуждите и целите ѝ. Тази информация е ключова, за да се създаде цялостно (холистично) изживяване, което да е приятно, възнаграждаващо, социално, значимо и най-вече - устойчиво във времето. За да се постигне това, в обученията трябва да балансираме набор от компоненти.

    Една много важна част от програмите ни - както Alpha за ИТ кариерен старт, така и Upskill за надграждане на уменията - е фокусът върху практиката и близкия контакт с трейнърите и работата в екип между курсистите. 

    След като анализирахме обратната връзка от курсистите и бизнеса и следвайки най-добрите международни практики, нашите Alpha програми преминаха към т.нар. Blended формат, с който увеличихме практиката и постигнахме още по-голяма ефективност на обученията. При него курсистите имат необходимата информация за предстоящия урок предварително под формата на видеа и материали, подготвени от нашите трейнъри. По време на лекциите курсистите прилагат наученото на практика в проекти под менторството на трейнърите. 

    Компонентите, които трябваше да балансираме, включват нашите социални активности, хакатони, buddy групи (курсистите от курса се разделят в още по-малки групи от 4-5 души) за взаимопомощ и работа в екип, но и ресурсите, които предоставяме на курсистите, начинът, по който им предоставяме обратна връзка, а и те към нас, механизмите за подкрепа на курсистите и много други. В зависимост от типа организация дизайнерът на обучения може да отговоря за разработката на тези компоненти, но може и да работи заедно с експертите по темата на обученията, както е при нас - технологичните и soft skills трейнърите.

    В резултат на това след прилагането на blended формата, в рамките на последната година увеличихме със 120% практиката в Alpha обученията. 

    Как типично протича един работен ден?
    Един от големите плюсове на тази професия е, че всеки ден е различен – има дни, в които фокус е колаборацията с преподавателите за решаване на конкретни казуси, друг път денят минава в създаване на структура и дизайн на нови програми, работа с външни лектори, изграждане на нови процеси, анализ на обратната връзка от курсисти или писане на документация. 

    Повечето ми дни започват със срещи с различни екипи, като най-често това са преподавателите и мениджърите на програмите. 

    Разбира се, последната година беше много различна и през март 2020 г. в резултат на COVID-19 трябваше да пренесем обученията ни от изцяло физическа в изцяло онлайн среда, за да защитим участниците в тях. Трябваше да действаме решително, но без да забравяме споменатите елементи, които правят нашите курсисти толкова успешни - фокуса върху работата в екип, 100% практика, постоянната обратна връзка и колаборация с трейнърите. В този момент заедно с екипа направихме нужните промени в рамките на дни. Онлайн средата има своите специфики и трябваше да реагираме според това.

    Ще споделя, че за този период трейнърите на Телерик Академия проведоха 3700 часа в персонално обучение и над 560 часа в лични срещи с курсистите.

    Истината е, че динамичността на професията идва и от динамиката в сферата. Докато преди години фокусът в обученията беше основно върху съдържанието, днес те не спират да се развиват, за да отговорят на нуждите на участниците и напредването на технологиите. Затова моята роля е фокусирана и върху бъдещите тенденции в тази сфера и въвеждането им в обученията ни, за да отговорим, но и да сме стъпка пред предизвикателствата, които ни очакват, както беше и споменатият преход към изцяло онлайн среда.

    Какви умения и качества са необходими за тази професия?
    Ролята на дизайнера на обучения (Instructional Design или ID на кратко) е много обширна и черпи знания, умения и процеси от два големи домейна – обучение (преподаване, когнитивна психология, педагогия, андрагогия и други) и дизайн, като под това не се разбира графичен дизайн, а систематичното изграждане на учебни компоненти, системи, както и връзката и взаимодействието между тях за изграждане на цялостен (холистичен) учебен процес и изживяване, което да е приятно, възнаграждаващо, социално, значимо и  устойчиво във времето. 

    Въпреки че ще се повторя, ще наблегна още веднъж, че дизайнерът на обучения трябва да е отлично запознат с аудиторията, нуждите и целите ѝ, а когато става въпрос за обучения за подготовка за кариера - и тези на бизнеса.

    На базата на тези нужди дизайнерът на обучения трябва да намери баланса между компонентите на едно обучение, за да бъде то успешно.

    Какви са възможностите за развитие?
    С напредване на технологиите и изкуствения интелект все повече нараства нуждата от висококвалифициран персонал. Динамичният период, в който живеем, също доказа, че този персонал е ключов за успеха на бизнеса и трябва да притежава както нужната експертиза в сферата, така и умения, устойчиви на промените, като работа в екип, дигитални компетенции, емоционална интелигентност. Това е и обратната връзка, която получаваме от бизнеса и която имплементираме в нашите обучения.

    Разбира се, това не е тенденция, която наблюдаваме само ние. За съжаление обаче, има много обучения, които се изготвят от хора, които, да, те са експерти в своята област, но до момента най-вероятно не им се е налагало да обучават хора в по-голям мащаб от екипа, в който работят.  

    Това води до формирането на много на брой курсове и обучения, които се опитват да предадат знания и умения, но го правят по неефективен и дори понякога контрапродуктивен начин. Причина за това е, че обикновено фокусът е върху предаване на съдържанието, а не върху курсиста и неговите индивидуални нужди и цели.  

    В тази среда започва да се осъзнава нуждата от специалисти, които да ръководят процеса по създаването на обучения – анализ на нуждите, дизайн за обучението, разработка на необходимите материали, провеждане на самото обучение и оценка на постигнатите резултати. 

    Именно тук идва ролята на дизайнерите на обучения, които стават все по-търсени у нас, било то за вътрешнокорпоративни обучения, или от училища, университети и частни академии.

    Кои са най-големите заблуди за тази професия?
    Професията е нова за нашите географски ширини и често се бъркат дизайнът на обучения с дизайн на учебно съдържание, което може би е по-разпространено и прието у нас. 

    Разбира се, качественото съдържание е неизменна част от всяко обучение, но не бива да се разглежда във вакуум. За да говорим за дизайн на един обучителен процес, трябва също да говорим и за всички останали елементи и като цяло за самото изживяване по време на обучението.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Telerik Academy / Telerik Academy Foundation в JOBS.bg тук

     ВИЖТЕ ОЩЕ:

    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Commercial Expert в StorPool Storage?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като IT Lead в Auxionize?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of IT във FIO Systems Bulgaria, част от Hypoport Group
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като младши системен администратор в StorPool Storage?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като ETL/AB Initio Specialist в Schwarz IT България
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като старши мениджър „Софтуерно инженерство“ в Progress?

    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Lead QA Engineer в Questers?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като главен софтуерен архитект във Fourth България?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като финансов директор на „Девин“
    JOBS in BG: Какво е да работиш като Learning Specialist в Sitel
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като аниматор в Anakatech
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of Delivery в Coretech?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като мениджър проекти в Шенкер?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен анализатор в Astea Solutions?

    JOBS in BG: Какво е да работиш като начален учител в Прогресивно училище?

    JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист „Подбор“ в Easy Consult?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като управител на филиал в Kaufland България?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като системен администратор в StorPool?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Quantitative Analyst/Statistician в Tek Expert
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като QA инженер в Astea Solutions?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като директор B2B партньорства в Rakuten Viber?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Java Team Lead в DHL ESS?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист клиентски запитвания в Regiocom?

    JOBS in BG: Какво е да работиш като главен бижутер-консултант в „Токаш”?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като инженер в „Райхле и Де-Масари България Пръдакшън”
    JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител сектор в Kaufland България?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като маркетинг мениджър на StorPool?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като хардуерен инженер във Visteon?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Group Manager в Strypes?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като индустриален инженер в „Буллтек“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Automation QA в DHL Enterprise Software Solutions?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като спедитор в „Гопет Транс“?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като учител по спорт в Прогресивно училище?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като 3D проектант на бижута в „Токаш“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като 3D артист в „Империя онлайн“? 
    JOBS in BG: Какво е да работиш като Project Operations Manager в Advent Group? 
    JOBS in BG: Какво е да работиш като мениджър по качеството в „Буллтек“? 
    JOBS in BG: Какво е да работиш като учител по английски език в Прогресивно училище?  
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като проектен мениджър в DataArt?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист „Развитие на търговски обекти“ във „Филип Морис“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като художник на игри в „Империя Онлайн“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като инженер/консултант по облачни услуги в HeleCloud?

    JOBS in BG: Какво е да работиш като учител по изобразително изкуство в Прогресивно училище?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като маркетинг мениджър във „Филип Морис“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като гейм дизайнер в „Империя Онлайн”?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като JavaScript Developer в Tick42?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Data Platform архитект в „Инспирит“?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист „Логистика“ в Kaufland България?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като старши програмист в Endava?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като консултант „Управление на риска“ в „Телелинк Бизнес Сървисис“?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като тест инженер в Melexis?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Vendor Debit Desk специалист в Ingram Micro?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като тест инженер в Endava?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Level 2 Support в Taulia?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of Intelligent Systems в „Телелинк“?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като продуктов мениджър в ТЕСИ?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като анализатор в Experian?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като .NET програмист в Tradologic?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of Project Infrastructure във Fadata?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като дрогерист в dm България?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като продуктов мениджър в aiko?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен инженер в Taulia?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като главен инженер в „Планекс”?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като ML Lead - Flex team в HyperScience?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като супервайзър „Продажби“ в „Монделийз България“?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като Quotations Engineer в Lufthansa Technik Sofia?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като технологичен трейнър в Телерик Академия?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като директор „Софтуерно инженерство“ в Progress?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като координатор в Lufthansa Technik Sofia?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като глобален мениджър „Обучения“ в Bayer?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен инженер в Progress?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като маркетинг мениджър на Roo Brands?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен инженер в Ocado Technology?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като глобален директор „Продажби“ в „Софтуер Груп“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като продуктов мениджър на игри в Playtech Bulgaria?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като QA инженер в Proxiad Bulgaria?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Implementation Development Team Lead в „Софтуер Груп“?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като iOS разработчик в MentorMate?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като технически директор в „Мнемоника“?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като брокер на бизнес имоти в MBL|CBRE?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен разработчик в Luxoft?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като лидер на екип във Visteon?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?
    IT JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител на Android екип в MentorМate?
    JOBS in BG: Какво е да работиш като данъчен консултант в EY?

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    САЩ отпуска $100 млн. за иновации при полупроводниците
    Те ще са насочени към университети, национални лаборатории и частния сектор
    преди 16 часа
    5 ИКТ организации предлагат промяна в приема в математическите и професионалните гимназии
    Без силно математическо образование, ИТ индустрията рискува да загуби конкурентното си предимство, предупреждават те
    преди 17 часа
    Световната банка: България е сред водещите места за правене на бизнес
    Докладът Business Ready обхваща само 50 страни, като не са включени развити икономики като САЩ, Германия, Франция или Япония
    преди 18 часа
    Проф. Зико Колтер с безплатна лекция в Софийския университет
    Той е член на борда на OpenAI и е в България по покана на INSAIT
    преди 19 часа
    България изпада от групата на най-свободните икономики в света
    От 20-то страната ни се срина до 43-то място по икономическа свобода, алармират от ИПИ
    преди 20 часа
    Сър Греъм Уотсън се присъединява към преподавателския състав на ВУЗФ
    Английският икономист ще предава своя богат опит от реалния политически и академичен живот на студентите