За професията и възможностите разказва Стивън Цветков, който разработва иновативни методи на преподаване и обучение в образователната организация
Стивън Цветков е главен дизайнер на учебно съдържание (Instructional Design Lead) в образователната организация Телерик Академия.
Завършил е средно специално образование с трета професионална степен по системно програмиране в СПГЕ „Джон Атанасов“. В момента е студент в бакалавърска програма „Психология“ в НБУ.
Започва активно да се занимавам с програмиране още в училище. През 2015 година става част от обучението за софтуерна разработка на Телерик Академия, след което започва работа като уеб програмист. Около година по-късно решава отново да се върне в Академията - този път като преподавател.
„Не съм сигурен какво точно подтикна това решение, повечето хора в моя кръг се движеха към изграждане на кариера като програмисти, докато аз поех друг, макар и близък път. С течение на времето, интересът ми се насочи от преподаване към изграждането на самия процес на обучение“, споделя Стивън.
Днес ролята му изисква едновременно да е партньор на трейнърския екип и на Академията, но и да направлява бъдещите тенденции и имплементирането им в обучителните програми и процеси. Стивън е носител на награда Forbes „30 под 30“ за важната му роля в мисията на Телерик Академия да предоставя възможност на хората да започнат и развиват перспективна кариера в България.
Пред Economy.bg Стивън Цветков разказва повече за работата си и възможностите за развитие като дизайнер на обучения. Какви умения и качества са необходими, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за професията.
Какви са основните отговорности на дизайнера на обучения?
Сред основните ми задължения е разработването на иновативни методи на преподаване и обучение, проучването на иновации и тенденции в частното и публичното образование и обучение, колаборацията с преподавателите за имплементирането на тези методи, поддържането на качеството на обучителния процес и не на последно място развитието и документирането на процесите и процедурите на нашите обучения.
Ще дам един пример от последната година. Като дизайнер на обучения моята роля е да съм много добре запознат с аудиторията, нуждите и целите ѝ. Тази информация е ключова, за да се създаде цялостно (холистично) изживяване, което да е приятно, възнаграждаващо, социално, значимо и най-вече - устойчиво във времето. За да се постигне това, в обученията трябва да балансираме набор от компоненти.
Една много важна част от програмите ни - както Alpha за ИТ кариерен старт, така и Upskill за надграждане на уменията - е фокусът върху практиката и близкия контакт с трейнърите и работата в екип между курсистите.
След като анализирахме обратната връзка от курсистите и бизнеса и следвайки най-добрите международни практики, нашите Alpha програми преминаха към т.нар. Blended формат, с който увеличихме практиката и постигнахме още по-голяма ефективност на обученията. При него курсистите имат необходимата информация за предстоящия урок предварително под формата на видеа и материали, подготвени от нашите трейнъри. По време на лекциите курсистите прилагат наученото на практика в проекти под менторството на трейнърите.
Компонентите, които трябваше да балансираме, включват нашите социални активности, хакатони, buddy групи (курсистите от курса се разделят в още по-малки групи от 4-5 души) за взаимопомощ и работа в екип, но и ресурсите, които предоставяме на курсистите, начинът, по който им предоставяме обратна връзка, а и те към нас, механизмите за подкрепа на курсистите и много други. В зависимост от типа организация дизайнерът на обучения може да отговоря за разработката на тези компоненти, но може и да работи заедно с експертите по темата на обученията, както е при нас - технологичните и soft skills трейнърите.
В резултат на това след прилагането на blended формата, в рамките на последната година увеличихме със 120% практиката в Alpha обученията.
Как типично протича един работен ден?
Един от големите плюсове на тази професия е, че всеки ден е различен – има дни, в които фокус е колаборацията с преподавателите за решаване на конкретни казуси, друг път денят минава в създаване на структура и дизайн на нови програми, работа с външни лектори, изграждане на нови процеси, анализ на обратната връзка от курсисти или писане на документация.
Повечето ми дни започват със срещи с различни екипи, като най-често това са преподавателите и мениджърите на програмите.
Разбира се, последната година беше много различна и през март 2020 г. в резултат на COVID-19 трябваше да пренесем обученията ни от изцяло физическа в изцяло онлайн среда, за да защитим участниците в тях. Трябваше да действаме решително, но без да забравяме споменатите елементи, които правят нашите курсисти толкова успешни - фокуса върху работата в екип, 100% практика, постоянната обратна връзка и колаборация с трейнърите. В този момент заедно с екипа направихме нужните промени в рамките на дни. Онлайн средата има своите специфики и трябваше да реагираме според това.
Ще споделя, че за този период трейнърите на Телерик Академия проведоха 3700 часа в персонално обучение и над 560 часа в лични срещи с курсистите.
Истината е, че динамичността на професията идва и от динамиката в сферата. Докато преди години фокусът в обученията беше основно върху съдържанието, днес те не спират да се развиват, за да отговорят на нуждите на участниците и напредването на технологиите. Затова моята роля е фокусирана и върху бъдещите тенденции в тази сфера и въвеждането им в обученията ни, за да отговорим, но и да сме стъпка пред предизвикателствата, които ни очакват, както беше и споменатият преход към изцяло онлайн среда.
Какви умения и качества са необходими за тази професия?
Ролята на дизайнера на обучения (Instructional Design или ID на кратко) е много обширна и черпи знания, умения и процеси от два големи домейна – обучение (преподаване, когнитивна психология, педагогия, андрагогия и други) и дизайн, като под това не се разбира графичен дизайн, а систематичното изграждане на учебни компоненти, системи, както и връзката и взаимодействието между тях за изграждане на цялостен (холистичен) учебен процес и изживяване, което да е приятно, възнаграждаващо, социално, значимо и устойчиво във времето.
Въпреки че ще се повторя, ще наблегна още веднъж, че дизайнерът на обучения трябва да е отлично запознат с аудиторията, нуждите и целите ѝ, а когато става въпрос за обучения за подготовка за кариера - и тези на бизнеса.
На базата на тези нужди дизайнерът на обучения трябва да намери баланса между компонентите на едно обучение, за да бъде то успешно.
Какви са възможностите за развитие?
С напредване на технологиите и изкуствения интелект все повече нараства нуждата от висококвалифициран персонал. Динамичният период, в който живеем, също доказа, че този персонал е ключов за успеха на бизнеса и трябва да притежава както нужната експертиза в сферата, така и умения, устойчиви на промените, като работа в екип, дигитални компетенции, емоционална интелигентност. Това е и обратната връзка, която получаваме от бизнеса и която имплементираме в нашите обучения.
Разбира се, това не е тенденция, която наблюдаваме само ние. За съжаление обаче, има много обучения, които се изготвят от хора, които, да, те са експерти в своята област, но до момента най-вероятно не им се е налагало да обучават хора в по-голям мащаб от екипа, в който работят.
Това води до формирането на много на брой курсове и обучения, които се опитват да предадат знания и умения, но го правят по неефективен и дори понякога контрапродуктивен начин. Причина за това е, че обикновено фокусът е върху предаване на съдържанието, а не върху курсиста и неговите индивидуални нужди и цели.
В тази среда започва да се осъзнава нуждата от специалисти, които да ръководят процеса по създаването на обучения – анализ на нуждите, дизайн за обучението, разработка на необходимите материали, провеждане на самото обучение и оценка на постигнатите резултати.
Именно тук идва ролята на дизайнерите на обучения, които стават все по-търсени у нас, било то за вътрешнокорпоративни обучения, или от училища, университети и частни академии.
Кои са най-големите заблуди за тази професия?
Професията е нова за нашите географски ширини и често се бъркат дизайнът на обучения с дизайн на учебно съдържание, което може би е по-разпространено и прието у нас.
Разбира се, качественото съдържание е неизменна част от всяко обучение, но не бива да се разглежда във вакуум. За да говорим за дизайн на един обучителен процес, трябва също да говорим и за всички останали елементи и като цяло за самото изживяване по време на обучението.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Telerik Academy / Telerik Academy Foundation в JOBS.bg тук
ВИЖТЕ ОЩЕ:
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Commercial Expert в StorPool Storage?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като IT Lead в Auxionize?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of IT във FIO Systems Bulgaria, част от Hypoport Group
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като младши системен администратор в StorPool Storage?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като ETL/AB Initio Specialist в Schwarz IT България
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като старши мениджър „Софтуерно инженерство“ в Progress?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Lead QA Engineer в Questers?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като главен софтуерен архитект във Fourth България?
JOBS in BG: Какво е да работиш като финансов директор на „Девин“
JOBS in BG: Какво е да работиш като Learning Specialist в Sitel
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като аниматор в Anakatech
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of Delivery в Coretech?
JOBS in BG: Какво е да работиш като мениджър проекти в Шенкер?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен анализатор в Astea Solutions?
JOBS in BG: Какво е да работиш като начален учител в Прогресивно училище?
JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист „Подбор“ в Easy Consult?
JOBS in BG: Какво е да работиш като управител на филиал в Kaufland България?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като системен администратор в StorPool?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Quantitative Analyst/Statistician в Tek Expert
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като QA инженер в Astea Solutions?
JOBS in BG: Какво е да работиш като директор B2B партньорства в Rakuten Viber?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Java Team Lead в DHL ESS?
JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист клиентски запитвания в Regiocom?
JOBS in BG: Какво е да работиш като главен бижутер-консултант в „Токаш”?
JOBS in BG: Какво е да работиш като инженер в „Райхле и Де-Масари България Пръдакшън”
JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител сектор в Kaufland България?
JOBS in BG: Какво е да работиш като маркетинг мениджър на StorPool?
JOBS in BG: Какво е да работиш като хардуерен инженер във Visteon?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Group Manager в Strypes?
JOBS in BG: Какво е да работиш като индустриален инженер в „Буллтек“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Automation QA в DHL Enterprise Software Solutions?
JOBS in BG: Какво е да работиш като спедитор в „Гопет Транс“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като учител по спорт в Прогресивно училище?
JOBS in BG: Какво е да работиш като 3D проектант на бижута в „Токаш“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като 3D артист в „Империя онлайн“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като Project Operations Manager в Advent Group?
JOBS in BG: Какво е да работиш като мениджър по качеството в „Буллтек“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като учител по английски език в Прогресивно училище?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като проектен мениджър в DataArt?
JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист „Развитие на търговски обекти“ във „Филип Морис“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като художник на игри в „Империя Онлайн“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като инженер/консултант по облачни услуги в HeleCloud?
JOBS in BG: Какво е да работиш като учител по изобразително изкуство в Прогресивно училище?
JOBS in BG: Какво е да работиш като маркетинг мениджър във „Филип Морис“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като гейм дизайнер в „Империя Онлайн”?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като JavaScript Developer в Tick42?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Data Platform архитект в „Инспирит“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като специалист „Логистика“ в Kaufland България?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като старши програмист в Endava?
JOBS in BG: Какво е да работиш като консултант „Управление на риска“ в „Телелинк Бизнес Сървисис“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като тест инженер в Melexis?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Vendor Debit Desk специалист в Ingram Micro?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като тест инженер в Endava?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Level 2 Support в Taulia?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of Intelligent Systems в „Телелинк“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като продуктов мениджър в ТЕСИ?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като анализатор в Experian?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като .NET програмист в Tradologic?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Head of Project Infrastructure във Fadata?
JOBS in BG: Какво е да работиш като дрогерист в dm България?
JOBS in BG: Какво е да работиш като продуктов мениджър в aiko?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен инженер в Taulia?
JOBS in BG: Какво е да работиш като главен инженер в „Планекс”?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като ML Lead - Flex team в HyperScience?
JOBS in BG: Какво е да работиш като супервайзър „Продажби“ в „Монделийз България“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като Quotations Engineer в Lufthansa Technik Sofia?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като технологичен трейнър в Телерик Академия?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като директор „Софтуерно инженерство“ в Progress?
JOBS in BG: Какво е да работиш като координатор в Lufthansa Technik Sofia?
JOBS in BG: Какво е да работиш като глобален мениджър „Обучения“ в Bayer?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен инженер в Progress?
JOBS in BG: Какво е да работиш като маркетинг мениджър на Roo Brands?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен инженер в Ocado Technology?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като глобален директор „Продажби“ в „Софтуер Груп“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като продуктов мениджър на игри в Playtech Bulgaria?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като QA инженер в Proxiad Bulgaria?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като Implementation Development Team Lead в „Софтуер Груп“?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като iOS разработчик в MentorMate?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като технически директор в „Мнемоника“?
JOBS in BG: Какво е да работиш като брокер на бизнес имоти в MBL|CBRE?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като софтуерен разработчик в Luxoft?
JOBS in BG: Какво е да работиш като лидер на екип във Visteon?
JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?
IT JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител на Android екип в MentorМate?
JOBS in BG: Какво е да работиш като данъчен консултант в EY?