Знакова за България инвестиция беше обявена преди дни. Със стъпването на германската e.GO Mobile се сбъдна мечтата на много наши сънародници за производство на автомобили у нас. Така страната ни вече може да се похвали освен с производство на автомобилни компоненти и с изграждане на електромобили. Очакваната инвестиция на компанията в България е в размер на около 280 млн. лв. (140 млн. евро). Производственият капацитет ще бъде 30 000 електрически автомобила годишно, като в региона ще бъдат създадени до 1000 нови работни места. Проектът ще бъде реализиран на територията на завод „Балкан“ в гр. Ловеч, а началото на серийното производство е планирано за първото тримесечие на 2024. Новото съоръжение ще бъде киберфизичен близнак на интелигентна, базирана на принципите на индустрия 4.0, фабрика в Аахен, Германия, която е първата по рода си напълно свързана цифрова микрофабрика в индустрията, използваща способите на „интернет на производството“ и усъвършенствана автоматизация. Инвестицията е резултат от успешното сътрудничество и работа на Министерството на икономиката, "Аутомотив клъстер България", частни инвеститори и институции в България и Германия.
С какво България привлече германската инвестиция, в конкуренция с кои други държави се наложи страната ни, защо заводът ще е в Ловеч, кога ще стартира работа и какво ще се произвежда в него, колко работни места ще бъдат открити в региона, и как ще се отрази Зелената сделка на електромобилността – тези и други въпроси коментирахме с Али Везваей, председател на Борда на директорите на e.GO Mobile.
С какво България привлече германската инвестиция, в конкуренция с кои други държави се наложи страната ни и защо заводът ще е в Ловеч?
Г-н Везваей, защо решихте да откриете завод за производство на електромобили в България? Страната ни няма развита подобна индустрия. Напредналите технологии, които използваме в нашите заводи, изискват талантливи кадри, а в България има такива. Изисква екосистема или клъстер от развити аутомотив компании, което открихме в лицето на „Аутомотив клъстер България“. И по-важното изисква конкурентна икономическа база. България предлага и трите. Именно затова нашата „фабрика на бъдещето“ си намери добър дом в България.
Между кои други страни избрахте България? Освен Германия, където е нашата централа, ние разглеждахме още няколко европейски страни, някои от тях съседни и на вашата. Но накрая решихме да се фокусираме върху три държави, които попаднаха в нашата шортлиста. И от тях избрахме България.
Кои бяха другите две? Няма смисъл да ги споменавам, защото обикновено когато свърши футболният мач, има победител, и никой не иска да е от страната на победения. Важното е, че България беше успешният финалист.
А защо избрахте точно Ловеч за завода ви? Поради две причини. Първо, ние сме не само производител на автомобили. Вярваме в устойчивостта както по отношение на околната среда, така и по отношение на бизнеса. Силно мотивирани сме да се опитаме да обединим възможностите за индустриално развитие със създаване на заетост в регион, засегнат сериозно от безработицата. Нашият местен партньор в България има добър поглед върху Ловеч, както и възможност да осигури място за завода. Така че комбинацията от създаване на бизнес възможности, създаване на заетост и място за завода ни доведоха в Ловеч.
Каква ще е стойността на инвестицията? Около 140 млн. евро.
Кога ще стартира работа заводът и какво ще се произвежда в него?
Какво конкретно ще произвеждате в Ловеч? Създаваме една от най-напредничавите микрофабрики в сектора на производство на електромобили. Ще изградим платформа за няколко модела – стартирайки с E.GO Life, а след това и с Cross. Оттам в зависимост от развитието на пазара може да представим и други модели – по-големи, а може би и по-широки.
Кога планирате да започнете реално производство? Готови сме да започнем работа още от утре. Очакваме да открием завода през първото тримесечие на 2024. Така че това ще е много скоростно изпълнение на проекта.
А кога ще е готов първият автомобил? Производството на първата кола стартира през първото тримесечие на 2024.
Какви са дългосрочните Ви планове за завода в Ловеч? За нас България, както министърът на икономиката правилно отбеляза, е част от глобалното ни производство, което наричаме децентрализирано производство. Така че заводът в България ще обслужва нашия по-широк пазар. Ще стартираме в България, ще се опитаме да ускорим производството и оттам ще вървим към разширяване – или като капацитет, или като модели. Това не е краткосрочен, а дългосрочен проект.
Колко работни места ще бъдат открити в региона и за какъв тип специалисти?
Колко работни места планирате да откриете в завода в Ловеч? Броят на служителите, докато дойде време за стартиране на производството, ще е около 400, след което ще продължим до удвояването им. Като цяло работните места директно ще достигнат около 1000 и няколко хиляди индиректно с екосистемата, която e.GO интегрира.
От какъв тип специалисти ще имате нужда? От инженерна гледна точка ще имаме нужда от опитни инженери механици и електроинженери. По отношение на софтуерната разработка – програмисти, софтуерни специалисти, специалисти „Дигитално развитие“. Ще наемем и не толкова квалифицирани работници. Така че ще е комбинация от неквалифицирани и квалифицирани кадри.
Какво партньорство планира e.GO с Bosch в България?
Какво партньорство планирате с Bosch? С Bosch вече сме партньори. Компанията е доставчик на e.GO.
А с Bosch в България? Първо, ще проучим възможностите за създаване на съвместна платформа за обучение с тях. На второ място, ще разширим съвместната ни дигитална работа с Bosch. И също очакваме, но това зависи от тях, не от нас, да видим в коя друга част от производствената верига можем да разчитаме още на Bosch България, така че да добавим допълнителни икономически ползи за страната тук.
Как ще се отрази Зелената сделка на електромобилността?
Как ще се отрази според Вас Зелената сделка на електромобилността? Смятам, че дойде ерата на електромобилността. Ако погледнете новата администрация в САЩ, те са много ангажирани и силно решени да ускорят развитието й. Лидерите на ЕС също са ангажирани да премахнат пречките и да осигурят подкрепа на индустрията. Вярваме, че с e.GO, изграден около концепции като устойчивост, достъпност и интеграция със съществуващата инфраструктура, ние ще ускорим използването на електромобили в градска среда значително.