събота, 21 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4524 прочитания

    5 германски компании преговарят за инвестиции у нас

    За шести път българският износ ще изпревари вноса от Германия - д-р Митко Василев, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара, пред Economy.bg
    12 януари 2022, 15:54 a+ a- a

    Каква беше 2021 за българо-германските икономически отношения, предстоят ли нови германски инвестиции и в кои сектори, какви са очакванията на германския бизнес у нас от новото правителство, как смяната на властта в Германия ще се отрази на двустранните икономически отношения - тези и други въпроси коментирахме с д-р Митко Василев, главен управител на ГБИТК.

    Г-н Василев, почти 2 години след началото на пандемията как се развива стокообменът ни с Германия? Възстановиха ли се предпандемичните нива?
    Въпреки предизвикателствата пред международната търговия, породени от разпространението на COVID-19 в световен мащаб, Германия запазва мястото си на водещ търговски партньор за България. През 2020 взаимният стокообмен достигна 8,2 млрд. евро, което бе спад от едва 3,6% спрямо предходната година (2019), т.е. спрямо периода преди пандемията, когато отбелязахме и пореден рекорд от 8,5 млрд. евро.
    Данните, предоставени от Германската федерална статистическа служба, с които разполагаме към момента за 2021, обхващат периода януари-септември 2021. За този период стокообменът възлиза на 7,33 млрд. евро.
    Износът на България за Германия (за посочения период) възлиза на 4 млрд. евро. Вносът от Германия е в размер на 3,32 млрд. евро. С други думи, продължава положителната тенденция за изпреварващо развитие на българския износ в сравнение с вноса от Германия. Ако тя се запази за цялата година, то тогава България отново ще има положително търговско салдо с Германия за 2021. По всяка вероятност за пета поредна година и общо за шести път след началото на прехода българският износ ще изпревари вноса от Германия.

    Имаше ли ръст на германските инвестиции?
    По предварителни данни на БНБ относно най-големите нетни положителни потоци по преки инвестиции в страната за януари–октомври 2021 Германия с 290,4 млн. евро се нарежда на второ място след Люксембург (364,5 млн. евро), което затвърждава мястото на Федералната република като стратегически инвеститор за страната.
    Важно е да отбележим, че и в тази трудна ситуация, все пак съществуваше инвеститорски интерес и се осъществиха някои важни инвестиции (напр. инвестицията на фирма Ottobock в Благоевград).

    Очакват ли се нови инвестиции и от кои сектори?
    Ситуацията, свързана с пандемията, все още създава неопределеност, която се отразява в нагласите на компаниите по отношение на инвестирането и ги прави по-предпазливи.
    В кои сектори се реализират инвестиции, зависи и от условията, които се предлагат в страната.
    В тази връзка от важно значение е позиционирането на страната ни като атрактивна инвестиционна дестинация чрез целенасочено и активно представяне на предимствата ѝ, както и постоянното подобряване на бизнес климата с цел подобряване на конкурентоспособността.
    Няколко германски компании (5 на брой, представители на различни браншове) водят активни преговори за позициониране, но поради желанието им за конфиденциалност към момента не бихме могли да навлезем в конкретика.

    Какви са очакванията на германския бизнес от новото правителство у нас?
    В края на ноември 2021 в контекста на проведените в България избори Германо-Българската индустриално-търговска камара проведе блицанкета с цел да обобщи нагласите и очакванията на своите членове по отношение на бъдещото ново правителство.
    На въпроса „Какви са Вашите очаквания към бъдещото българско правителство от гледна точка на Вашата компания?“ най-много гласове бяха дадени за „Борба с корупцията и престъпността“ и „Насърчаване на дигитализацията на държавната администрация“. Следват „Предвидимост на икономическата политика“, „Стабилизиране цените на енергията“ и „Политическа и социална стабилност“.

    В интервю за DW казвате, че „гepмaнcĸитe фиpми ocтaвaт пoчти нeзaceгнaти oт пpoблeмa c ĸopyпциятa у нас“. В същото време това е един от най-големите проблеми, които те посочват във Вашата анкета. Как си обяснявате това противоречие?
    Не бихме казали, че това е противоречие. От една страна, липсват данни за германски компании в България, които да са замесени в корупционни скандали. От друга страна, германските фирми вероятно имат допир до някои местни корупционни практики, поради което в допитванията те посочват, че срещат проблеми с корупцията. Като бизнес дестинация България разполага както с редица предимства, но също така са налице и предизвикателства пред българската икономика. Чрез ежегодната анкета за бизнес средата се опитваме да направим една по-прецизна оценка на икономическите условия в страната и да насочим вниманието към тях – и към положителните страни, и към това, което трябва да се подобри. Корупцията е едно от негативните явления в нашата бизнес действителност и всички ние трябва да сме непримирими към нея.

    Ще се отрази ли смяната на властта в Берлин на българо-германските икономически отношения?
    Постигането на коалиционно споразумение в сравнително кратки срокове бе важно за осигуряване на стабилност в политически аспект, което е значим фактор и за Германия, и за немския бизнес.
    Както и друг път сме подчертавали, българската и германската икономика работят като скачени съдове. И положителните, и негативните въздействия винаги намират отражение в двустранните икономически отношения. Да се надяваме, че политическите промени и в двете страни няма да имат отрицателно въздействие върху развитието на двустранните икономически връзки.

    Ще се възползват ли германските фирми у нас от средствата по Плана за възстановяване?
    Основната цел на Плана за възстановяване и устойчивост е да способства за икономическото и социално възстановяване от кризата, породена от пандемията от COVID-19. Предстои Планът за възстановяване за България да се обсъжда отново в ЕК и след като бъде окончателно одобрен, е възможно и германски компании, които развиват бизнес в България, да се възползват от него.

    За поредна година връчвате Наградата на Германската икономика. Как ще изглежда церемонията, какви постижения ще отличите и в какви категории?
    Щастливи сме, че за 18-и пореден път ще имаме възможност да отличим фирми, допринесли за развитието на българо-германските икономически отношения. Бихме се радвали да можем да проведем церемонията присъствено при спазване на наложените противоепидемични мерки, но сме готови да реагираме според развитието на ситуацията. Наградата на германската икономика ще бъде дадена в четири категории – "Голямо предприятие“, „Малко и средно предприятие“, „Стартиращо предприятие“ и „Корпоративна социална отговорност“. За втора поредна година номинираните фирми изпращат видеоматериали, на базата на които реномирано жури на 18.1.2022 г. ще определи победителите в отделните категории. Интересът към конкурса е голям и досега общо 20 фирми от различни браншове участват в надпреварата. Журито ще определи победителите въз основа на предварително изработени критерии. Надяваме се да се проведе отново една престижна церемония, по време на която да бъдат отличени компаниите с важен принос в двустранните икономически отношения.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 часа
    Проучване: Първи признаци на консолидация на ритейл парковете у нас
    Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, отчитат от Cushman & Wakefield Forton
    преди 1 ден
    ЕК признава COVID-19 за професионално заболяване
    Вижте работници от кои сектори ще получават обезщетения
    преди 1 ден
    262 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 162 986
    преди 2 дни
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 2 дни
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.