сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11055 прочитания

    Внимание! Задава се китайски балон

    Големите компании подхождат твърде оптимистично към Китай, пренебрегвайки рисковете в страната, предупреждава Foreign Policy
    31 август 2012, 14:44 a+ a- a

    Твърде голям, за да бъде изпуснат! Така повечето анализатори и висши мениджъри представят пазара в Китай. Истерията около потенциала за растеж на Поднебесното царство обаче заслепява много топ компании относно рисковете и предизвикателствата в страната, отбелязва авторитетното списание Foreign Policy.

    След пукането на интернет балона сега май сме на прага на нов, коментира изданието. За много компании днес магическата дума вече не са високите технологии, а „Китай”.

    Това е факт, въпреки че икономическият растеж в Поднебесното царство продължава да се забавя. Ако преди две години страната блестеше с впечатляващите над 10% ръст, то през второто тримесечие на 2012 той вече е паднал до 7.6%.

    Това обаче не пречи на голяма част от топ компаниите в света да считат Китай като „критичен за глобалната им стратегия”. Според изследване на Economist Intelligence Unit близо половината от топ компаниите очакват Китай да стане най-големият им пазар през следващите 10 години. И въпреки че доста компании успяват да монетаризират присъствието си на огромния китайски пазар, историята има и друга страна, която често се премълчава, подчертава Foreign Policy.

    Изследване на Европейската търговска камара в Китай сред нейни членове тази година показа, че пазарните бариери и несигурната юридическа рамка в страната са довели до пропуснати възможности за бизнес и до спад в приходите.

    Европейският бизнес се оплаква и от опитите на Китай да защити своите фирми от конкуренцията и да ограничава чуждия достъп до обещаващи индустрии в нарушение на свободна търговия. Подобни резултати разкрива и проучване на Американската търговска камара в Китай, посочва изданието.

    Кражбата на технологии също притеснява чуждия бизнес в азиатската страна. Най-големият проблем обаче са неочакваните рискове, които могат да възникнат в Китай. „Правителството може да ни затвори веднага или може да помогне на местна фирма да открадне технологията ни и така постепенно да ни измести от пазара”, подчертава пред изданието пожелал да остане анонимен изпълнителен директор на американска компания.

    Съществува също риск Китай да реши да национализира чуждестранни активи. Инвестициите на чуждите компании могат да пострадат и при евентуален конфликт между Китай и съседна страна, който макар и малко вероятен, все пак не бива да се подценява като възможност, отбелязва Foreign Policy.

    Тези рискове обаче не се отчитат достатъчно от инвеститорите и анализаторите. Съществува голямо разминаване между оптимизма на Уолстрийт и реалностите в Поднебесното царство, разказва изданието.

    Донякъде това се дължи на нежеланието на присъстващите на китайския пазар компании да разкажат публично за трудностите си в страната. Много от тях се страхуват от последици за техния бизнес, ако отправят официално оплакване. Резултатът от това мълчание е, че много компании не могат да оценят адекватно риска от инвестиции в страната, което може да се окаже много опасно в бъдеще, коментира изданието.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 18 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 18 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 20 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 21 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 2 дни
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант