Големите компании подхождат твърде оптимистично към Китай, пренебрегвайки рисковете в страната, предупреждава Foreign Policy
Твърде голям, за да бъде изпуснат! Така повечето анализатори и висши мениджъри представят пазара в Китай. Истерията около потенциала за растеж на Поднебесното царство обаче заслепява много топ компании относно рисковете и предизвикателствата в страната, отбелязва авторитетното списание Foreign Policy.
След пукането на интернет балона сега май сме на прага на нов, коментира изданието. За много компании днес магическата дума вече не са високите технологии, а „Китай”.
Това е факт, въпреки че икономическият растеж в Поднебесното царство продължава да се забавя. Ако преди две години страната блестеше с впечатляващите над 10% ръст, то през второто тримесечие на 2012 той вече е паднал до 7.6%.
Това обаче не пречи на голяма част от топ компаниите в света да считат Китай като „критичен за глобалната им стратегия”. Според изследване на Economist Intelligence Unit близо половината от топ компаниите очакват Китай да стане най-големият им пазар през следващите 10 години. И въпреки че доста компании успяват да монетаризират присъствието си на огромния китайски пазар, историята има и друга страна, която често се премълчава, подчертава Foreign Policy.
Изследване на Европейската търговска камара в Китай сред нейни членове тази година показа, че пазарните бариери и несигурната юридическа рамка в страната са довели до пропуснати възможности за бизнес и до спад в приходите.
Европейският бизнес се оплаква и от опитите на Китай да защити своите фирми от конкуренцията и да ограничава чуждия достъп до обещаващи индустрии в нарушение на свободна търговия. Подобни резултати разкрива и проучване на Американската търговска камара в Китай, посочва изданието.
Кражбата на технологии също притеснява чуждия бизнес в азиатската страна. Най-големият проблем обаче са неочакваните рискове, които могат да възникнат в Китай. „Правителството може да ни затвори веднага или може да помогне на местна фирма да открадне технологията ни и така постепенно да ни измести от пазара”, подчертава пред изданието пожелал да остане анонимен изпълнителен директор на американска компания.
Съществува също риск Китай да реши да национализира чуждестранни активи. Инвестициите на чуждите компании могат да пострадат и при евентуален конфликт между Китай и съседна страна, който макар и малко вероятен, все пак не бива да се подценява като възможност, отбелязва Foreign Policy.
Тези рискове обаче не се отчитат достатъчно от инвеститорите и анализаторите. Съществува голямо разминаване между оптимизма на Уолстрийт и реалностите в Поднебесното царство, разказва изданието.
Донякъде това се дължи на нежеланието на присъстващите на китайския пазар компании да разкажат публично за трудностите си в страната. Много от тях се страхуват от последици за техния бизнес, ако отправят официално оплакване. Резултатът от това мълчание е, че много компании не могат да оценят адекватно риска от инвестиции в страната, което може да се окаже много опасно в бъдеще, коментира изданието.