Основателят и изпълнителен директор на онлайн супермаркета разказва пред Economy.bg за пътя си досега
Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката "ИТ лидерите в България" разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?
Вижте какво сподели Иван Александров, основател и изпълнителен директор на eBag.
Разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
Завърших средното си образование в българско средно училище Христо Ботев в Братислава, Словакия. Това ми даде възможност сравнително млад да се докосна до друга култура и ценности. След това се завърнах в България и се записах в Пловдивския университет Паисий Хилендарски специалност Приложна математика. Математиката ми помогна да усъвършенствам концептуалното и абстрактно мислене, както и да развия логическото си мислене.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Не бих променил нищо в избора си.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Първата ми работа беше на бензиностанция през лятото на 2004 година и оттогава не съм спирал да работя. Есента се преместих в българо-немска аутсорсинг компания, в която работих докато завърша.
През 2006 година влезнах в сферата на маркетинга и рекламата, а през 2008 г. започнах работа в уеб агенция. Работата в тази сфера е динамична и се чувствах отлично. Когато 6 години по-късно се разделих с този екип, агенцията вече имаше офиси в София, Лондон и Букурещ.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
Извличам поуки, както и от успехите, така и от моментите на трудности. Най-важният момент до сега в кариерата ми е стартирането на собствен бизнес с eBag. Мотивацията ми тогава бе eBag да бъде сред най-бързо развиващите се компании в България и основен лидер в областта e-commerce. През 2020 г. постигнахме тази цел. Само преди няколко седмици реализирахме доставка номер 1 000 000 през платформата и се срещнах с клиента, който изрази задоволството си от услугите ни, които използва редовно. Това беше запомнящ се момент. Но постигнатите вече цели са само част от пътя нагоре. Така че вярвам, че важните моменти тепърва предстоят.
Иван Александров и клиентът, на когото бе доставена поръчка 1 000 000 за компанията
Как основахте eBag?
Основах eBag през 2015 г. и благодаря на хората, които повярваха в идеята. През 2015 г. освен мен като мениджър започнахме с двама куриери, един маркетинг човек и един хладилен пикап. Днес в eBag работят над 380 служители, 140 от тях са куриери, като работим с над 400 партньора, голяма част от тях производители на конкретните продукти.
Какви са Вашите отговорности днес?
Като основател и изпълнителен директор отговорностите ми е да подпомагам процеса по създаване на допълнителна стойност за нашите клиенти. Да продължавам да държа темпото високо и да не спираме в развитието ни. Ние сме в началото на нашето вълнуващо пътуване.
Какво Ви мотивира?
Предизвикателствата и трудностите. Вярвам, че когато всичко върви гладко губиш адреналина от това да решаваш важните казуси. Предизвикателството да бъдеш по-добър от вчера осигурява необходимия за всеки бизнес растеж.
С какво не бихте направили компромис?
С истината. Трябва ясно да виждаш проблемите, за да намериш правилните решения.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
През 2015 г., когато основахме eBag, на Световния конгрес за мобилни технологии Марк Зукърбърг сподели, че наема човек да работи за него само ако самият той би работил за този човек. На всички нива в eBag вярвам, че работят хора, които гледат на компанията като собствен бизнес и проект, без да се щадят и дозират в усилията си, които ни помагат постигаме високите си цели.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно компания?
Визия за развитие няколко години напред, както и способност от днес за утре да промени стратегията си, ако пазарът го изисква.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариерата и какво научихте от тях?
Предизвикателства не липсват всеки ден. Най-голямото ни предизвикателство остава през лятото на 2018 година, когато се разделихме с Нова Броудкастинг Груп и ТВ Фантастико и поехме по собствен път сами. Тъкмо бяхме отворили нашия склад и предизвикателствата идваха едно след друго. Буквално имахме 30 дни, за да рестартираме компанията. Нещата се получиха и дойдоха години на устойчив растеж.
Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
Нищо. Вярвам, че всяка стъпка обуславя постигането на крайния резултат. Пътят към него понякога е по-труден, но целта е най-важна.
Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
IT индустрията е най-оптимистичният сектор в България. Това е защото развитието на този сектор и висококвалифицираните и образовани кадри в него могат да отговорят на световните стандарти. Вярвам, че темпът на развитие ще е много по-висок от останалите сектори, но остава да отговорим на основното предизвикателство със създаването и задържането на професионалисти. Иновациите са полезни и в този аспект, защото вярвам, че всеки служител търси освен добро заплащане и добра среда на работа, но и възможности за професионалното си развитие.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Кънвиниънс АД в JOBS.bg ТУК
ВИЖТЕ ОЩЕ
ИТ лидерите в България: Иван Петров, Paysafe
ИТ лидерите в България: Михаил Панайотов, TechPods
ИТ лидерите в България: Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"