сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4089 прочитания

    Merkle: Над 90% от стажантите ни остават на работа при нас

    Тази година компанията организира по-мащабна стажантска програма, която включва и академия. Повече за нея разказват Сава Сертов и Миглена Палакарчева
    25 май 2022, 09:41 a+ a- a

    Снимки: Economy.bg

    През април глобалната компания за технологии за потребителско преживяване Merkle обяви, че стъпва в България. Технологичният гигант, с над 30-годишна история, е част от групата на dentsu с повече от 13 000 служители и офиси в над 50 страни. В Бъгария Merkle обединява екипите на Isobar Commerce и Live Area, където над 300 e-commerce специалисти ще работят за създаването на стратегии за потребителско преживяване по световни стандарти.

    Merkle стартира и своята стажантска програма в България. На всеки няколко години тя включва и обучителна част – академия. Тази година програмата е именно такава. Повече за изискванията, процеса на кандидатстване и обучение и възможностите, които дава програмата, разказват Миглена Палакарчева, QA Team Lead, и Сава Сертов, QA Architect в Merkle.

    Свързани новини

    Кога стартира стажантската програма и каква ще е нейната продължителност?
    Меги:
    Текущата стажантска програма, която провеждаме, започна на 11 април тази година като реално ще бъде от две части. Първата част е тип академия с лекции домашни и т.н. Тя е обща за всички и последният ден с такива лекции е 27 май, а след това вече стажантите ще бъдат разпределени по конкретни проекти, по които да работят, и общата продължителност на стажантската програма е 6 месеца включително и този месец и половина в началото.

    Сава: Аз искам да допълня, че стажантска програма по принцип имаме отворена почти винаги. Веднъж на две-три години решаваме да направим и академия като част от стажантската програма. Което е, както Меги каза, по-продължителни и по-детайлни обучения, преди да започне човек същинския стаж.

    Разкажете ни малко повече за стажантите, които вече са на стаж?
    Сава:
    Повечето стажанти са хора, които сменят попрището. Повечето от тях са завършили един от модерните университети, не класическите, които познаваме – Технически университет, Софийски университет, по-старите, в които има технически специалности. Става дума за по-модерните тип СофтУни и Software Academy и т.н. Но понякога хората нямат никакъв опит, даже в друго поприще. Но най-често това са хора, които са работили години, в някои случаи дори десетилетия в друга сфера и просто им се налага, да търсят по-добри възможности в ИТ сектора.

    Меги: Повечето хора, както казва Сава, са такива, сменили попрището, но имаме и такива, които идват директно от университета. В случая визирам големите университети – Софийски, Технически, и са учили нещо, свързано с компютърните технологии. Имаме и много такива стажанти. 

    На кои критерии държите най-много, когато подбирате стажантите си?
    Сава:
    Бих казал, че номер 1 критерият е потенциал. Това звучи малко абстрактно и малко клиширано, но има начини, по които се разбира. Един от тези начини в CV-то човекът си е написал, че знае някакъв език за програмиране – знае ли го наистина, или пък се оказва че основите даже не е разбрал. Понякога се случва. Това е един доста важен критерий за нас. Имаме други критерии, разбира се, дали човекът е мотивиран, като характер дали би се вписал в екипа, като също има и технически изисквания. Например програмистите се очаква да знаят основи на програмирането. Очаква се да имат желание да се занимават с уеб технологии. Понеже нашата компания се занимава основно с уеб технологии.

    Меги: И e-commerce като цяло.

    Сава: Да очаква програмистите да знаят обектно ориентираното програмиране. Просто примери давам. За QA също имаме изисквания. Очакваме да имат поне някакви базови технически познания, да знаят например от какво е съставена една уеб страница, как всяка страница се сглобява. Едно друго качество, което е важно, е self learning – човек да може да се учи сам. Не че оставяме хората да се учат сами, когато започнат при нас работа. Но няма как месеци и години наред да има някой, който да е до главата на друг човек и да му помага с всичко. И всяка нова технология, всяка нова концепция, която аз не разбирам, да очаквам, че някой трябва да ми обясни. Това в ИТ е много важно качество. Много помага, когато човек умее да се учи сам.

    От колко време имате тази програма?
    Меги:
    Стажантска програма, както Сава отбеляза в началото, имаме всяка година. Наемаме стажанти, но конкретно под тази форма тип академия, първото такова издание беше през есента на 2015 година. Аз бях част от тази първа академия и все още съм в компанията. През годините мисля, че е имало още две такива. Тази сега е четвърта подред. 

    Имат ли стажантите възможност да започнат работа за постоянно в компанията и каква част от тях обичайно стават част от екипа Ви?
    Сава:
    Всички имат възможност да започнат работа при нас, защото ние също инвестираме доста време в обучението на хората. Не ги наемаме просто да свършат някаква работа за известно време. Винаги имаме интерес тези хора после да започнат при нас и бих казал, че над 90% от тях после започват работа при нас. 

    Какъв е процесът на подбор?
    Сава:
    Кандидат-стажантите трябва да направят тест при нас. Този тест е в рамките на час. Има различни въпроси и после на база на резултатите от тези тестове подбираме само най-добрите. Тези, които са се справили добре (имат над 50% верни отговори), насрочваме интервю с тях. Ако и те се съгласят да направим интервю и то е успешно, чак тогава човекът започва стажа си при нас.

    Как подбирате кандидатите, на които да предложите да останат?
    Сава:
    Очакваме човекът да запази своята мотивация, да се е справил със задачите, които даваме. Най-често се справят, понеже ние добре подбираме хората, които наемаме за стаж.

    Меги: Също така след стажа винаги проверяваме дали човекът се чувства добре в екипа, в който е попаднал, и съответно екипът дали го е харесал, така че винаги има обратна връзка. 

    Разкажете ни за самата програма. Какви са модулите в нея? Кой от екипа ще вземе участие?
    Меги:
    Разделихме темите на няколко основни области. Едната част са по-скоро process related, свързани с методологиите, по които работим. Да кажем, Scrum, инструментите, които ползваме за проджект мениджър на тип Jira и така нататък. Друга по-основна област е бизнес домейнът. Имаше обучение на тема e-commerce, да се запознаят участници в академията повече с някои тънкости на тази сфера. Също така много време се отделя на основната платформа, с която работим, Salesforce Commerce Cloud, като това включва и по-задълбочени и по-технически трейнинги. Освен бизнес домейн и process related теми имаме и технически модул, където разделяме вече 2 стрийма – хората, които ще имат по-скоро dev насоченост. Там се покриват теми от програмирането. А за QA покриваме неща, които са релевантни само за тях. Тип как да пишем Test Case, какви инструменти използваме и т. н. Тази година ударно започнахме с тренинг за уеб технологии, който Сава води. Той беше общ за всички, за да може който няма базови познания да ги натрупа.
    Като цяло специалисти в цялата компания се включиха не само в презентирането и изнасянето на лекции, а също и организационно. Тук е мястото да им благодарим за това. Абсолютно всякакви хора – дивелъпъри, QA, бизнес анализатори, solution strategists, technical support също се включиха. 

    Сава: В момента академията е на етап обучения. До обяд лекции, като не са просто суха теория – хората да мълчат и да не се задават въпроси. Дават се и задачи. След приключването на академията всеки един от тях има ментор. Има някой, който ще работи с тях, ще ги въведе в проекта, по който ще работят и ще им помага в останалите месеци от стажантската програма.

    Колко души стажанти приехте тази година?
    Сава:
    Тази година – 19 души.

    Защо правите тези програми защото те са важни за Вашата компания?
    Сава:
    Освен тези програми ние наемаме и по-опитни специалисти. Конкретно тази стажантска програма е възможност, когато има нужда от повече нови хора, ние да вземем хора без опит и да ги обучим по нашия модел, да инвестираме достатъчно време в тях, съответно те да имат потенциал да се справят добре със задачите, да се развиват, после да се развиват и сами. Това е добре за нас като компания, но е и страхотна възможност за самите тях. Това е плюс и за сектора ни като цяло, а и за специалистите в Merke, които могат да развият своите качества като ментори, презентиращи, и изобщо една възможност да предадат опита си напред. 

    Каква е инвестицията в една стажантска програма?
    Сава:
    Инвестицията е най-вече време, понеже отнема време да се направят всичките тези интервюта, после да се реши кои точно хора ще вземем на стажантската позиция, да се приготвят тези презентации и сесиите да се изнесат. Домашни, ако се дават, да се проверяват. Буквално някои хора последните два-три месеца почти половината им време е било заделено за това.

    Изплаща ли се тази инвестиция?
    Сава:
    Разбира се. Когато накрая видим, че хората, които сме наели, наистина са правилните хора, когато се впишат в екипа, виждаме, че започват вече да работят пълноценно. Когато те също са доволни и им харесва компанията и работата, която вършим. Тогава човек усеща, че всичко това си е заслужавало. Един пример за успешен такъв кандидат е Меги. Тя също е започнала от една такава стажантска програма, една такава академия, и в момента е тиймлийд на няколко души и обучава други стажанти.

    Меги: Седем години по-късно.

    Сава: Имаме и други хора, които са започнали при нас на стаж и вече години години наред работят при нас.

    Меги: От стажантската програма през 2015-а мисля, че бяхме 15 души тогава, някои от нас са все още в Merkle – успяхме да се развием до лидерски позиции както в dev, така и в QA. 

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Мъркъл ЕООД в Jobs.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 17 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 17 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 19 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 21 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 2 дни
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант