петък, 24 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6155 прочитания

    Какво е 360-градусова обратна връзка и кога се използва?

    Като всеки друг инструмент има плюсове и минуси, но когато се спазват добрите практики, 360-градусовото оценяване е изключително мощен метод за подобряване на работното представяне, казва Мила Атанасова - HR консултант в "Прометрикс"
    01 юли 2022, 15:30 a+ a- a

    Мила Атанасова е HR консултант в "Прометрикс" ООД – компания, която специализира в оценяването на хора в организациите чрез психометрични тестове, центрове за оценка, 360-градусова обратна връзка и др. Мила е психолог по образование с магистърска степен по системно консултиране. Тя ежедневно подпомага HR специалистите в България в интерпретирането на резултатите от различни оценявания, провеждането на 360-градусова обратна връзка и ефективното прилагане на информацията в тяхната работа.

    Актуалните тенденции в управлението на човешки ресурси са към все повече събиране и анализиране на данни от различни източници в организацията. Правят се много анкетни проучвания, на базата на които се вземат стратегическите решения и се оценяват текущите процеси.

    360-градусовата обратна връзка е един от начините за събиране на обратна връзка от служителите в компанията. Обект на 360-градусово оценяване обикновено са мениджърите в организацията, а обратната връзка за тяхното представяне се набира от различни източници – пряк ръководител, колеги на същото йерархично ниво, директно подчинени, вътрешни или външни клиенти. Точно затова се нарича „360“ – информацията се търси от всички възможни гледни точки и това дава една много задълбочена представа как се справя оценяваният човек в своята роля. Огромен плюс на 360-градусовата обратна връзка е, че позволява дадената от всички останали оценка да се сравни със самооценката на конкретния мениджър, за да се видят разликите и съвпаденията.

    Кога се използва 360-градусово оценяване?

    360-градусовата обратна връзка обикновено се използва като допълнение, а не заместител на традиционната оценка на представянето. Златният стандарт при нея е да служи като инструмент за развитие на мениджъри, а не за основание при определяне на възнаграждения или вътрешни промоции. И точно в тази своя функция тя е най-силна. При 360-градусовата обратна връзка представянето на мениджъра се разглежда спрямо предварително определени компетентности, които се очаква той да проявява. Разбира се, всяка компания има свой компетентностен модел, а очакванията могат да са различни в зависимост от позицията на оценявания, но най-често се включват компетентности като лидерство, работа в екип, ориентация към резултати и други.

    Така ясно се очертават силните страни на всеки човек – какво ценят в него колегите, с какво допринася за развитието на компанията и дори по кои теми има потенциал да бъде в роля на ментор. По същия начин се виждат и зоните за подобрение, т.е. по кои неща мениджърът трябва да продължава да работи. Тази информация често служи за планиране на конкретни стъпки за развитие – участие в тренинги, програми, целенасочена работа с директния мениджър или определен ментор.

    360-градусовата обратна връзка не следва да е самоцел, а стъпка в някаква желана посока. Затова винаги първо се задава въпросът: „Какво искаме да постигнем?“. Например за компанията може да е приоритет да помага на своите мениджъри да се подобряват и да стартира програма за развитие на ръководители, при която 360-градусовото оценяване служи като отправна точка. Впоследствие оценяването може да се провежда веднъж годишно, за да се следи прогресът на участниците. Възможно е да се търси промяна на културата на организацията в посока повече открита комуникация и 360-градусовото оценяване е прекрасна стъпка към това. Друг ефект от 360-градусовата оценка е, че се повишава видимостта към компетентностния модел – попълващите знаят какво се очаква да бъде поведението на хората в съответната роля. Допълнително този процес влияе благотворно върху мотивацията на всички включени. Търсенето на обратна връзка е овластяване на служителите – те са наясно, че директно допринасят за развитието на своите колеги или ръководители.

    Ефективността на 360-градусовия метод пряко зависи от добре обмислената връзка между стратегическа цел – конкретен проект за 360-градусова обратна връзка – последващи стъпки. Всичко на ниво конкретен проект се планира в съответствие с по-далечната цел: кой ще участва в проекта, кои компетентности ще се оценяват, какъв въпросник ще се използва, какви ще бъдат сроковете за попълване. Но дори при перфектно протекъл процес на самото оценяване в крайна сметка позитивите от 360-градусовата обратна връзка могат да се извлекат само когато попълващите усетят, че тяхното мнение има значение. Ако те виждат ясно промените, които настъпват вследствие тяхната обратна връзка, цикълът се затваря и може да се очаква, че при следващи 360 проекта или други анкетни проучвания хората ще се включват с още повече желание и ангажираност.

    Автоматизация на 360-градусова обратна връзка

    За щастие, времето, когато подобни проекти се провеждаха изцяло „на хартия“, остана далеч в миналото. В момента компаниите имат на свое разположение изцяло дигитални решения, които да подпомогнат гладкото и безпроблемно протичане на процеса. Не е без значение какъв софтуер ще се използва за осъществяване на оценяването. Съвременните служители и потребители като цяло искат всичко да се случва с един клик и ако попаднат на тромаво приложение, се демотивират много лесно и се отказват, дори да са имали доброто желание да дадат своята обратна връзка. Очакванията от страна и на провеждащия проекта, и от страна на попълващите са работата със софтуера да е лесна и интуитивна. Много хора държат да имат възможност да се включат в анкетата от телефоните си. От гледна точка на специалиста, който администрира проекта, пък е много важно да може лесно да създава въпросниците и да изпраща наведнъж покани към всички, които ще попълват. Понякога в тези проекти се включват стотици участници и изпращането на поканите една по една би било изключително трудоемко. Опцията за автоматизация на процеса насърчава все повече HR специалисти да използват специализирани платформи за провеждане на 360-градусово оценяване.

    Ролята на консултанта

    За да подсигурят максимално доброто протичане на 360-градусовото оценяване, много компании търсят съдействието на външен консултант особено ако тепърва се въвежда подобен процес. Консултантът може да се включи само в началните етапи – например при планирането на проекта съобразно HR стратегията на компанията или при създаването на компетентностен модел и въпросник по него. Възможно е целият процес да се проведе от външна фирма и тя да поеме дейността по изпращане на покани и осигуряване на доклади от 360-градусовото оценяване. Българските компании често избират следния вариант: да проведат самостоятелно оценяването през онлайн платформа, а впоследствие да включат външен консултант, за да предостави обратна връзка към оценяваните и да съдейства с планирането на стъпки за развитие. Тази услуга се търси често, защото разговорът за даване на обратна връзка по доклад от 360-градусово оценяване е специфичен и следва да се провежда от обучен професионалист. Много често оценяваните мениджъри са по-отворени да чуят обратната връзка, ако тя идва от обективен човек, който няма друг досег с тях и работната им среда. Още повече натежава в тази посока емоционалният аспект на даването на обратна връзка. За по-чувствителните хора дори най-добре поднесената конструктивна критика може да е трудна за чуване. Затова е хубаво обратната връзка да се предоставя от професионалист с опит в психологическото консултиране в работна сфера.

    Като всеки друг инструмент в репертоара на специалистите по човешки ресурси, 360-градусовата обратна връзка има своите плюсове и минуси. За да бъде наистина полезна, тя трябва да се планира внимателно и да се съобразят някои тънкости при провеждането ѝ. Опитът показва, че когато се спазват добрите практики, 360-градусовото оценяване е изключително мощен метод за подобряване на работното представяне.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Търговските войни биха били катастрофални за глобалния растеж
    Това каза генералният директор на Световната търговска организация
    преди 12 часа
    Личните лекари са прегледали медицинските досиета на близо 15 хил. пациенти
    Те могат да осъществят достъп до здравните досиета на своите пациентите от декември 2024
    преди 12 часа
    преди 12 часа
    Кабинетът прие компенсации за небитовите крайни клиенти заради високите цени на тока
    Според министър Станков това гарантира работните места и конкурентоспособността на бизнеса
    преди 13 часа
    Тръмп обяви проекта Stargate
    С първоначално финансиране в размер на $500 млрд. и подкрепа от OpenAI, SoftBank и Oracle, той ще гради инфраструктура за AI в САЩ