Запознайте се с българката, която управлява тренерски екип в един от най-големите логистични центрове на онлайн гиганта с над 2500 служители в Кобленц
Симона Трифонова - Специалист Learning and Development в Амазон. Снимка: Личен архив
Симона Трифонова е Специалист Learning and Development (Обучение и развитие) в Амазон Германия. Завършила е Варненската немска гимназия, след което Кьолнския универсистет със специалност медия и комуникации. Кариерата си в обучение на хора започва още в България, когато работи като аниматор в немска компания, след това като координатор на обучения и тиймбилдинг тренер в българска консултантска фирма.
Още като студентка започва нейната реализация в Германия. Първо работи като мениджър Човешки ресурси и комуникация в немска фирма за релокация на персонал, базирана в Кьолн.
От година и половина управлява тренерски екип в един от най-големите логистични центрове на Амазон с над 2500 служители в Кобленц. Симона ръководи екип от осем тренера, които обучават над сто „Инструктора“, които, от своя страна, осъществяват ежедневни тренинги и онбординг на всички служители в логистичния център. Тя е също Project Manager на няколко големи проекта, където координира служителите от цяла Германия. Проектите имат различна насоченост и са фокусирани върху стандартизирането на процесите на обучение, подобряване на учебните материали, дигитализиране на учебниите процеси. Част от работата ѝ е също да бъде фасилитатор на интернационални тренинг програми и уъркшопи по лидерски теми „Жените в Лидерството“, емоционална интелигентност, ефикасна комуникация и други.
Вижте какво разказа пред Economy.bg Симона за работата си в Амазон Германия.
Симона, какво е да работиш в една от най-големите компании в света?
Да работиш за Амазон, е като да се возиш на влак стрела – много динамично, понякога страшно, но изпълнено с много адреналин и вълнение. Всички познават Амазон като фирмата, която промени пазара с едно много специфично качество и фокус – скорост. В днешно време ако си поръчаш нов кейс за телефон, доставката се обработва и осъществява още на същия ден. Точно толкова бързо и се движат и ЧР процесите. Процесът на интервюта е бърз и стръмен, след одобрение до 3 дни договорът с новия служител е съгласуван с всички отдели, които трябва да дадат одобрение и достъп подписан, след седмица служителят директно влиза в стуктуриран и добре обмислен онбординг процес.
Амазон е огромна машина, която работи изключително гъвкаво и координирано. За да се случи това, и обученията на служители във фирмата трябва да се случват бързо, с високо качество и при следване на стриктна метрика на представянето. Като пример за мащабите мога да дам един от проектите, по които работя в момента. Имплементираме нов вид стандарт за работа. Седмица първа – този стандарт трябва да бъде съгласуван с всички нива на операционния мениджмънт (локален, регионален, европейски). Седмица две – обучение на приблизително 50 специалисти на новия стандарт. Седмица три – тренинг на над 600 служители и официално въвеждане на процеса. Нещо, което в други компании се осъществява в рамките на година, в Амазон се случва в рамките на три седмици. Промяната и подобряването на процесите тече постонянно – иновации и промяна са думи, които при нас са незабавно действие.
От твоя гледна точка има ли предизвикателства за привличането на хора за компания, чийто бранд е познат на всеки? Ако да – кои са най-големите?
Един от лидерските принципи на Амазон е: Success and Scale Bring Broad Responsibility – „Успехът и мащабът носят голяма отговорност“. Като третата най-голяма компания в света Амазон винаги се намира под лупа и критичния поглед на обществото. Много често най-разпространяваните от медиите теми са с негативен фокус. По тази причина мога да си представя, че много хора не биха избрали Амазон заради това какво ще каже тяхното обкръжение и какви слухове се носят за това как се отнася Амазон със служителите си. От моя опит мога само да кажа, че да, Амазон е джунгла – трябва да си готов да се биеш, да учиш бързо, да си гъвкав и адаптивен. Но също така не съм виждала компания, която толкова да цени млади таланти и да е отворена за нови идеи, развитие и иновация. За година и половина аз натрупах опит, който е безценен – най- новите технологии, най-революционните нововъведения, най-бързата промяна. Възрастта там е само цифра – младите таланти са насърчавани да поемат отговорност за големи международни проекти, да учат и ведната да прилагат най-новото в сферата на ЧР.
Снимка: Личен архив
Как стигна до Амазон Германия? Кога и как започна?
Преди да вляза да уча в Германия, работих като тренер и ЧР координатор за Тиймтаийм Интърнешанъл, където натрупах много тренерски и коучинг опит. След като завърших Университет Кьолн, работих кратко за една фирма за релокация на чуждестранни специалисти като мениджър „Човешки ресурси и комуникация“. Заради пандемията обаче фирмата срещна много трудности и реших да се огледам на пазара. Кандидатствах в Амазон през Линкдин „ей така за спорта“, без да имам някакви очаквания. След около 2 дни получих потвърждение да се явя на първо интервю – с БОТ! Трябваше да записвам видео и да отговарям на въпросите на робота. Минах на следващия рунд (този път с истински човек), последван от панел-интервюта. Около шест интервюта по-късно бях одобрена за позицията Специалист Learning and Development и подписах договор още същата седмица. Работа започнах две седмици по-късно през май 2021. На рождения си ден – 04 май бях в разгара на ориентационния процес, който за Амазон е доста предизвикателен и е свързан с опознаване на всеки един протичащ процес във фирмата. За да ръководиш, трябва да знаеш какво прави екипът и как са свързани различните звена.
Разкажи ни малко повече – каква е позицията ти, какво точно правиш, как минава напр. един твой работен ден?
Голяма част от отговорностите на мен и моя екип е онбордингът на служителите и тяхното личностно и професионално развитие. Екипът ми се грижи за всичко на място – посрещане на служители, тренинг, срещи за обратна връзка, координационни срещи. Аз следя главните KPIs и ежедневната метрика – всички процеси в Амазон се проследяват много стриктно и в цифри и всяка промяна в тренда се анализира и докладва. Така че аз отговарям за този бизнес анализ, за координиране на всички програми със съответните оперативни мениджъри, за програмите, които текат за развитие на служителите не само в логистичния център, но и в тяхната свързаност с други центрове и с централния офис на Амазон. Докладвам на медниджъра ми и на регионално ниво, а често и едно или две нива нагоре.
Тук освен текущата работа по всяко време имаме 3 – 4 големи проекта, включващи от 600 до 6000 души, които вървят едновременно и всеки от тях с различен краен срок. Човек се научава много бързо да приоритизира задачи.
Ти имаш известен опит и наблюдения от HR-а в България. Намираш ли съществени разлики, има ли прилики?
Мисля, че най-голямата разлика между българския и немския ЧР e в профилирането. В България се търсят специлисти тип all-rounder, означаващо, че служителят има познания във всички сфери на ЧР – TРЗ, обучения и т.н. Това е много добър профил, защото човек има око и знания за цялостната HR картина на компанията. Особено ценен опит за хора, които по-късно се ориентират към консултантския бизнес.
В Германия е различно – тук all-rounder специалистите не са толкова признати, а се търсят хора, които са стриктно профилирани в една сфера на ЧР, като например учене и развитие, заплати, правни теми и въпроси и т.н. Също фокусът през последните години е върху онлайн решения – технически познания и опит с онлайн платформи са задължителни.
Ти си сега в сферата „Учене и развитие“, която в Германия е извън шапката на HR функцията. Сподели с нас каква е структурата на L&D отдела при вас? Кои са спецификите?
Както споменах в предния въпрос, ЧР в Германия е много профилиран и няма взаимозаменяемост в екипите. Затова в големи компании Learning and Development е отдел сам по себе си. Спецификата при нас е мащабът, в който се правят тренинги и обучения, и скоростта. Oнбордингът често е множество пъти в месеца и може да достигне до над 100 нови служители. Към това Амазон иска да подсигури, че всеки нов служител получава не само основни/задължителни обyчения, но и да осигури достъп до тренинги за развитие на софт и хард умения, установяване на контакти (Networking) и Best Practice Share. L&D работи и притежава множество онлайн инструменти и LMS (Learning Management Systems) състеми, чрез които даваме на нашите национални и интернационални служители възможност за това. Работим с над 30 различни вътрешни ЧР тулове – платформи, апликации, софтуерни решения, които подпомагат процеса на обучение. Нивото на дигитализация е много, много високо. Трябва да си бърз, защото постоянно влизат нови инструменти. В оперативните работни процеси също постоянно влиза нова техника и нова технология и това пряко се отразява при нас, защото отговаряме хората бързо не само да се научат да работят с тях, но и да постигнат високо ниво на продуктивност при ниско ниво на грешка и висока скорост.
Какви са възможностите за развитие в такава голяма компания? В предварителния разговор сподели за високото ниво на делегиране от страна на твоя мениджър към теб. Това означава висока оценка за теб, но и сериозна отговорност. Как се постига това? Как ти самата учиш и се развиваш?
Аз винаги съм била много амбициозна и много вярвам в това, че човек най-много учи, когато го хвърлят на дълбокото и той трябва да изплува. Oще в началното ми обучение в Амазон бях насърчена да поемам част от задачите на моя маниджър. Амазон джунглата никога не спи, затова винаги трябва да се осигури, че бизнесът върви според зададените параметри. Лично на мен ми харесва свободата, която дава тази по-голяма отговорност. Свобода да представям моите идеи и да ги развивам на регионално и европейско ниво. Също работата с невероятни специлисти в L&D сектора, ментори и колеги много допринася за моето собствено развитие – участие в международни проекти и достъп до прочути лектори и системи за обучение. За последната година станах специалист в работата с много платформи и тулове за създаване, рапортуване и разпостранение на онлайн обучения и тренинги, хибридно обучение на служители, микрообучения и създаване на огромни макрообучителни програми.
Толкова е много информационният поток, който идва към теб, че понякога имаш чувството, че пиеш вода от пожарен кран! Научих се да сортирам новите знания по теми и се наложи да си създам своя система за учене – защото не е достатъчно да прочетеш инструкциите на новия тул например – ти си този, който трябва да обясни на другите как да се справят с този тул за обучение, така че няма вариант да не знаеш как.
При толкова голяма ангажираност и ежедневна динамика на работа, успяваш ли да постигнеш баланс между работата и личния ти живот? Как се разтоварваш и забавляваш?
Харесвам работата си, виждам смисъла в нея и ежедневно съм свидетел на разликата промяната, която тя прави в хората и служителите в техния професионален и личен живот. Затова това, което правя, дори и под голям стрес, високо натоварване и къси крайни срокове, продължава да ми доставя удоволствие. Освен това смятам, че сега е времето да градя кариера, така че, когато понякога е трудно си припомням какво ми каза рекрутъра, когато ме наемаше – една година в Амазон се равнява по учене и интензитет на 7 в нормална фирма. Щастлива съм, че Амазон ме избра за талант, когото иска да развива.
Моята страст извън работата, която ми помага за баланса вече от над 10 години, са танците – салсата. Започнах като много малка в танцово училище Сабросо, Варна, и оттогава до ден днешен, салсата винаги успява да ме откъсне от реалността и ми носи много позитивна емоция и радост. :)
Има ли нещо друго, което би желала да споделиш с колегите си от България?
България ми липсва. Най-вече хората, темперамента, страстта, с която се живее и се работи. Често пъти се сблъсквам с немската реалност, която те кара да бъдеш сериозен, професионален и балансиран през цялото време. Въпреки че в момента нямам много контакт с България, надявам се в бъдеще да имам възможността да работя с невероятните специалисти, които са там. И кой знае, Амазон няма логистичен център в България все още, но това може много скоро да се промени.