14-те влака ще заместят 15 дизелови машини по маршрут в провинция Долна Саксония
Снимка: Alstom
Германия откри железопътна линия, захранвана изцяло с водород, „световна премиера“ и значителна стъпка напред към екологичния транспорт с влакове въпреки тежките предизвикателства при доставките.
14 влака, предоставени от френския индустриален гигант Alstom на германската провинция Долна Саксония, замениха дизеловите локомотиви по 100-километровата линия, свързваща градовете Куксхафен, Бремерхафен, Бремерфьорде и Букстехуде близо до Хамбург.
Този регионален влак отделя само пара и кондензирана вода, докато работи с ниско ниво на шум. 14-те превозни средства със задвижване с горивни клетки принадлежат на Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). LNVG започна да търси алтернативи на дизеловите влакове през 2012 г. и по този начин даде импулс за развитието на влаковете в Германия. Други партньори по проекта за този световен дебют са железопътната и транспортна компания Elbe-Weser (evb) и газовата и инженерна компания Linde.
По маршрута между Куксхафен, Бремерхафен, Бремервьорде и Букстехуде, 14 задвижвани с водород регионални влака Alstom ще бъдат експлоатирани от evb от името на LNVG, като постепенно ще заменят 15 дизелови влака. Те ще се зареждат ежедневно и денонощно в станцията за зареждане с водород Linde. Благодарение на обхвата от 1000 километра, многобройните единици на Alstom от модела Coradia iLint, които работят без емисии, могат да работят цял ден само с един резервоар с водород в мрежата evb. През септември 2018 г. имаше успешен пробен период от почти две години с два предсерийни влака.
Coradia iLint е първият в света пътнически влак, който работи с водородна горивна клетка, която генерира електрическа енергия за задвижване. Този влак без емисии е тих и отделя само водна пара и конденз. Coradia iLint включва няколко иновации: преобразуване на чиста енергия, гъвкаво съхранение на енергия в батерии и интелигентно управление на двигателната сила и наличната енергия. Специално разработен за използване на неелектрифицирани линии, той позволява чиста, устойчива работа на влака, като същевременно поддържа висока производителност. В мрежата на evb влакът се движи със скорости от 80 до 120, с максимална скорост от 140 километра в час. iLint е проектиран от екипи на Alstom в Залцгитер (Германия), център за върхови постижения за регионални влакове, и в Тарб (Франция), център за върхови постижения за тягови системи. Проектът се възползва от подкрепата на германското правителство и разработването на Coradia iLint е финансирано като част от Националната програма за иновации за технология за водород и горивни клетки (NIP) от германското правителство. Coradia iLint е носител на германската награда за устойчив дизайн за 2022 г. Наградата отличава технически и социални решения, които са особено ефективни в стимулирането на трансформацията към устойчиви продукти, производство, потребление или начин на живот в съответствие с Програмата на ООН до 2030 г.
В момента Alstom има четири договора за регионални влакове, задвижвани с водородни горивни клетки. Два са в Германия, първият за 14 влака Coradia iLint в района на Долна Саксония, а вторият за 27 влака Coradia iLint в район на Франкфурт. Третият договор идва от Италия, където Alstom изгражда 6 водородни влака Coradia Stream в района на Ломбардия – с опция за още 8, а четвъртият е във Франция за 12 поливалентни водородни влака Coradia, споделени в четири различни френски региона. Освен това Coradia iLint е успешно тестван в Австрия, Нидерландия, Полша и Швеция.
Съоръжението Linde в Bremervörde съдържа 64 резервоара за съхранение с високо налягане от 500 бара с общ капацитет от 1800 килограма, 6 водородни компресора и 2 горивни помпи. Използването на водород като гориво за влакове значително намалява тежестта върху околната среда, тъй като един килограм водород замества приблизително 4,5 литра дизелово гориво. Планира се по-късно производство на водород на място чрез електролиза и регенеративно генерирано електричество; налични са съответните зони за разширение. Проектът е финансиран от Федералното министерство на цифровите въпроси и транспорта като част от Националната програма за иновации в технологиите за водород и горивни клетки. Федералното правителство допринася с €8,4 млн. за разходите за превозните средства и €4,3 млн. за разходите за станцията за зареждане. Директивата за финансиране се координира от NOW GmbH и се изпълнява от Project Management Jülich (PtJ).