Какво е метавселената, кой е в нея, има ли бизнес и маркетинг там, разказва Вяра Стефчева, CEO на Zahara Consult
Вяра Стефчева е главен изпълнителен директор (CEO) в Zahara Consult, където отговаря за бизнес развитието на Web 3.0 компании и блокчейн проекти. Професионалният ѝ опит включва работа с различни високотехнологични екипи от три континента, разработващи софтуерни решения. Вяра е сред малкото експерти в България, които са специализирани в маркетинга на брандове, създаващи бъдещето на интернет и метавселената (Metaverse). Ръководи медийна група, отразяваща и анализираща последните тенденции в сферата на децентрализираните финанси. Тя беше и сред лекторите на финансовата конференция FinX, организирана от
Finance Academy и
SofUni.
Kакво представлява метавселената? Какво трябва да очакваме от това пространство?
Метавселената още не е построена, но това не означава, че не можем да дадем някакво определение за това какво е тя. Най-просто обяснено това е бъдещето на интернет, до който повечето хора ще стигат благодарение на иновативни технологии като виртуална реалност, добавена реалност, използване на нов тип хардуер и съответно много по-мощен софтуер. Затова са ни нужни и повече иновации в сферата на технологиите, за да достигнем до тази метавселена.
В момента има различни неща в метавселената, след като тя не е построена, как така е възможно това?
Според мнозина метавселената в момента са гейминг пространствата и платформите, които позволяват хората да използват аватари, с които да си говорят с други хора в дигитално пространство, подобно на игри. Но това не би било крайният вариант, в който метавселената ще просъществува, а по-скоро това е маркетинговият начин, по който става атрактивна за хората, става интересна. В момента там има много NFT-ита, има възможност хората да си купуват дигитални аватари, дрехи за тях, въобще такива гейминг елементи. Но има още повече приложения, които предстои да бъдат показани на света.
Като какво например?
Метавселената може да бъде пространство за бизнес. Тя може да бъде разглеждана и като бизнес среда, в която бизнесите да достигат до хората по нов начин. Те могат да ги ангажират дългосрочно, да им дават стойност, която приключва не след покупката, а много дълго ги ангажира. Тоест вече обикновеният потребител ще може да стане и инвеститор в дадена фирма чрез метавселената. Той може да си закупи актив под формата например на NFT, с което не просто да получи някаква дигитална или физическа придобивка, а и освен това да получи стойност отвъд това. Например билети за концерти, отстъпки в дългосрочен план. Въобще метавселената има приложения за изграждане на бизнес и повече лоялни програми с клиентите независимо от сектора.
Има ли бизнес в момента в метавселената, или е ограничена само до гейминг?
Бих казала, че има бизнес, но не се използва пълният потенциал. Повечето брандове, които в момента са там освен гейминга, са свързани с дрехи, фешън брандовете са там. През последната една година имаше доста фирми, които си показаха там колекциите, много я разглеждат като една зелена алтернатива, така че да имат дигитална продукция, а не физическа и да намалят своя въглероден отпечатък.
А как стои въпросът с маркетинга в метавселената? Има ли го, няма ли го и как се случва, ако го има?
Маркетинг в метавселената има. В момента всички компании, които искат да бъдат известни като Web3 компании, като компании на метавселената, изграждат общности от хора, които се интересуват от високи технологии, хора, които биха ги подкрепяли в тяхното развитие, и хора, които биха инвестирали в тези компании. Така че това е маркетингът. Насочен е към изграждане на общности в нови платформи, които са по-различни от социалните мрежи, които се използват в момента. Остава на заден план Meta и продуктите му. Facebook и Instagram вече не са толкова популярни. На преден план идват едни други платформи, които скъсяват дистанцията на комуникация като Discord или пък нещо по-семпло като дори Twitter.