Вижте какво споделят специалисти по маркетинг, реклама и PR за корпоративната комуникация във Facebook
Най-големите български корпоративни фейсбук страници са на „Милка” (над 237 хил.), „Зайо-Байо” (над 201 хил.) и Cars.bg (над 121 хил.), сочат данни на Stranici.bg. Ключов за успешното присъствие на един бранд в социалната мрежа е правилният подбор на съдържание, което да бъде споделяно, единодушни са специалисти по маркетинг, реклама и PR.
Комуникация, а не спам
Основна грешка, която някои брандове допускат при своята комуникация във Facebook, е че не се стремят да бъдат разбиераеми за своите потребители, коментира пред Economy.bg Любомир Аламанов, управляващ директор на PR агенцията APRA Porter Novelli и председател на Българска асоциация на агенциите за дигитални комуникации (БААДК).
Сред големите предизвикателства при управлението на фейсбук страници е изграждането на работеща концепция и въвеждането й в действие, разкри Ален Попович, управител на Social Me. Неговата компания стои зад създаването на страниците Absolut Vodka Bulgaria, която понастоящем има над 41 хиляди фенове, и Jameson Irish Whiskey, която понастоящем има над 31 хиляди фенове.
„Facebook е идеалното място за изпращане на бранд послания, тъй като има възможност за по-прецизно таргетиране и за измерване на резултатите”, коментира Николай Тинков, бранд мениджър в „Авенди”, отговарящ за страницата Bushmills Bulgaria (над 56 хил.).
„Процесът на общуване в корпоративните страници е сходен с начина на управление на личните ни профили – публикуваме интересно за нас съдържание, а нашите приятели го харесват и споделят”, обясни маркетинговият експерт. По думите му самоцелното набирането на фенове не е ефективно управление на един бранд профил, важно е с тях да бъде поддържана комуникация.
„Основната цел на страницата ни в социалната мрежа не е да рекламира и продава продуктите и услугите на банката, а да комуникира с настоящите и бъдещи клиенти”, посочи Георги Грънчаров, експерт „Онлайн комуникации” в УниКредит Булбанк. Страницата на банката има близо 5 хиляди почитатели.
Според Грънчаров едно от големите предизвикателства при комуникацията като цяло за корпоративна страница във Facebook е да създаде присъствие като реален участник в общуването, а не като генератор на спам.
„Публикуваме не само новини за банката, но и информация, която носи непосредствена полза за потребителите – съвети за безопасни транзакции на банкомати и в интернет, икономически анализи и експертни мнения. Всичко това изгражда доверие, а запазването на доверието у клиентите е най-голямото предизвикателство за всяка банка”, коментира експертът по онлайн комуникации.
Присъствие в социалната мрежа
Адрияна Михайлова,съветник Корпоративни проекти, събития и спонсорства във VIVACOM сподели пред Economy.bg, че през последните няколко години телекомът е положил значителни усилия за превръщането си в една от най-сериозните и ангажирани компании в българското онлайн пространство.
„Преди година и половина бяхме най-слабите по най-видимия показател за дигитален имидж – броя фенове във Facebook, който още не беше достигнал критичната точка от 10 000 души. Последва период на ориентация и внимателно подреждане на приоритетите и в момента имаме водеща позиция по брой фенове сред корпоративните страници в страната”, коментира Михайлова. Страницата на телекома има над 61 хиляди фенове.
„Социалните мрежи са относително нова ниша за рекламиране и в тази връзка все още има доста брандове, които се страхуват да ползват този канал”, посочи Младен Борисов. Той е Social Media маркетинг мениджър в ilyan.com - компанията, разработила най-голямата българска бранд страница – Milka Bulgaria.
„Създадохме фен страницата от нулата. Благодарение на кампания с вирусен механизъм, изцяло обвързан с бранда, осигурихме за 10 седмици 100 000 ангажирани фенове на „Милка”. След това в рамките на същата година бяха проведени множество активности, в които феновете бяха увлечени”, сподели маркетинг експертът.
Централизация или децентрализация
По думите на Любомир Аламанов много от световните брандове все още подхождат с голяма предпазливост към Facebook и се опитват да контролират комуникацията в социалната мрежа централизирано. Типичен пример за това е компанията Coca-Cola, която няма отделни страници за всяка една държава, в която оперира.
Друга такава компания е Kraft Foods. Глобалната фейсбук страница на един от нейните продукти бисквитите OREO е четвърта по брой фенове в света.
„Целите, които компанията си поставя за всяка отделна марка, са различни. Затова и Kraft Foods има своя корпоративна страница и отделни глобални фейсбук страници за всеки един бранд”, коментира Елена Илиева, мениджър „Медии” във фирмата пред Economy.bg.
„Нестле” пък е една от компаниите, които разчупват този модел”, сподели Любомир Аламанов. „Тя постепенно децентрализира управлението на своята комуникация и започна да дава повече свобода на комуникационните консултанти по региони”, информира той.