В момента има голям потенциал за развитие на франчайзи за услуги с ниска инвестиция, които не изискват поддържането на магазин, офис и персонал, убеден е Светослав Билярски - управител на Franchising.bg

На 9 и 10 ноември в София ще се проведе четвъртото изложение за стартиране на нов бизнес - Franchising Expo, организирано от Franchising BG. Форумът ще събере над 70 български и международни вериги, предлагащи възможността да се започне бизнес под тяхната марка и използвайки тяхното хоу-хау.
Успоредно с изложението на 9 ноември ще се проведе Конференцията „Нови Бизнес Идеи”, на която успешни български и международни предприемачи ще обяснят как са успели да развият и популяризират своите наложени на пазара марки.
Разговаряхме със Светослав Билярски – управител на Franchising BG, как новата икономическа реалност се отразява на желанието за стартиране на франчайз бизнес, каква е първоначалната инвестиция, която българските предприемачи са готови да отделят и кои са секторите, които имат потенциал за развитие.
Какво показват наблюденията Ви върху България от последните години – има ли ръст на предприемачите, които стартират франчайз бизнес у нас?
През всяка от последните пет години броят на франчайз веригите и броят на франчайз обектите нарастват с по над 20%. Желаещите да закупят франчайз нарастват с още по-бързи темпове. Във Franchising.bg вече получаваме по над 300 запитвания на месец от кандидати за франчайзополучатели. Франчайзингът е един от малкото сектори, който отбелязва ръст в новите икономически условия.
Забелязвате ли разлики в профила на предприемачите, които се ориентират към франчайз днес, и тези, които търсеха тази форма на бизнес по време на икономическия бум?
Франчайзингът не беше особено популярен през годините на растеж. Днес е много по-трудно да направиш самостоятелен бизнес без необходимия опит и ноу-хау и затова към франчайзите се обръщат и хора, които имат или са имали друг бизнес, разполагат с финансови възможности, но кризата ги принуждават да се насочат към нов бранш.
Към какъв тип бизнеси се ориентират най-често желаещите да стартират франчайз бизнес сега? Има ли разлика с преди 2008?
Освен в областта на храненето, където интересът е традиционен, както най-често казват кандидатите за франчайзи в този сектор: „Хората винаги ще ядат”, през последните години особено голям е интересът към технологичните франчайзи и към тези в областта на грижата за себе си – фитнеси, диетични програми, здравословно хранене, салони за козметика и фотоепилация и т.н.
Типично предприемачите, които търсят възможност за франчайз бизнес, каква инвестиция са готови да направят?
Данните от проведената анкета на сайта Franchising.bg показват, че близо 67% от кандидатите за франчайзополучатели желаят да стартират нов бизнес с инвестиция до 10 000 лв., 23% до 50 000 лв., 4% - над 50 000 лв., и 6% - над 100 000 лв. Така че интересът към нискобюджетните франчайзи е много силен.
За колко време очакват да си възвърнат инвестицията? Реалистични ли са очакванията им?
При различните бизнес модели и в различните браншове тази граница варира от няколко месеца до 5 години. Срокът на възвръщане на инвестицията е значително по-кратък при франчайзи с ниска инвестиция в областта на услугите. Резултатите от изследването „Състояние на франчайз пазара в България”, което провеждаме всяка година, показват, че 48% от франчайзополучателите възвръщат инвестицията за една година, 31% - за две година, 21% - за три или повече години.
Увеличава ли се процентът на българските фирми, които решават да се разрастват чрез франчайз модел? В кои сектори?
През последните години сме разработвали най-разнообразни франчайз концепции: ресторанти, сладкарници и други заведения за хранене, магазини, аптеки, училища за танци, центрове за професионално обучение, здравни заведения, фирми за почистване, за автосервизи, автотехнически експертизи и т.н. Разнообразието от сектори е много добър знак за бъдещето на франчайзинга в България.
В кои сектори все още няма франчайзодатели и има потенциал за развитие?
По света има много франчайзи за оптики, цветарски магазини, хосписи, туристически агенции, детски центрове и т.н., каквито все още не съществуват в България. Голям е потенциалът за развитие на франчайзи за услуги с ниска инвестиция, които не изискват поддържането на магазин, офис и персонал. Например в момента е много актуален франчайза за интернет маркетинг консултанти на Internetreklama.bg.
Кои са основните „страхове” на собствениците на бизнес у нас все още, поради които се въздържат да търсят франчайз партньори?
Предприемачите най-често питат как могат да контролират франчайзополучателите си. Това става по много начини – с видео наблюдение, софтуер, тайни клиенти, анкети, чрез заложените в договора неустойки и т.н. В САЩ вече повече от половината стоки и услуги се дистрибутират от франчайз вериги, така че очевидно има начини пречките да се преодоляват. Франчайзингът е единственият начин, по който малкият бизнес може да расте и да се превръща в национални и международни вериги.