Как ChatGPT променя бизнеса и професиите - Марян Ризински, Мениджър „Технологично и бизнес консултиране“ в Bosch Digital Bulgaria, пред Economy.bg
Марян Ризински - Мениджър „Технологично и бизнес консултиране“ в Bosch Digital Bulgaria. Снимка: Bosch Digital Bulgaria
Защо ChatGPT е една от най-обсъжданите теми в технологичната индустрия, какво представлява, какво може и какво - не, в кои индустрии ще има най-силен ефект, какви са възможните приложения на технологията, кои професии са най-застрашени, как ще еволюира и има ли граници за възможностите му, тези и други въпроси коментирахме с Марян Ризински, Мениджър отдел „Технологично и бизнес консултиране“ в Bosch Digital Bulgaria, глoбaлнo пoдpaздeлeниe нa Гpyпa Бoш зa пpoeĸти oт нaй-нoвo пoĸoлeниe в oблacттa нa Интepнeт нa нeщaтa (ІоТ), изĸycтвeния интeлeĸт (AI) и дигитaлизaциятa.
Какво е ChatGPT?
ChatGPT представлява т.нар. „чатбот“, или компютърна програма, която отговаря автоматично на въпроси, създавайки усещането за разговор с истински човек. Създаден е от компанията за изкуствен интелект OpenAI от Сан Франциско и се основава на техния GPT-3 модел. GPT-3 е голям езиков модел, изграден с помощта на методите на изкуствения интелект и обучен посредством огромно количество текстови данни. Идеята за подобен чатбот не е нова и активните опити за изграждането му датират отпреди 10 години. Но нито един от предишните опити не постига такъв успех. ChatGPT има забележителната способност да води диалог с нас – хората, по изненадващо човешки начин.
Като пример за подобна система може да си представите автоматичното довършване на думи и изречения, когато започнете да пишете съобщения с мобилния си телефон, но в много по-комплексен и всеобхватен мащаб. ChatGPT е способен да напише за вас завършени и смислени параграфи, дори и цели страници текст. Може да генерира и фрагменти от софтуерен код съгласно вашите изисквания.
Например, може да помолите ChatGPT да ви предложи идеи за разглеждане на планини и морски курорти в България и той ще го направи за вас изключително бързо, прегледно и добре структурирано. Или може да ви е полезен, за да напишете имейл до потенциален клиент, ако се опитвате да продадете услуга за оптимизиране на разходите в малки и средни предприятия. Може също да му поискате опростен личен уебсайт и ChatGPT ще приготви софтуерния код за вас.
След пускането му на пазара през ноември 2022 г., чатботът привлече милиони потребители от целия свят и е една от най-обсъжданите теми в софтуерната индустрия. Смята се, че това е едно от най-великите постижения след появата на интернет търсачките, с което започва качествено нова технологична епоха. Затова потенциалът на компанията OpenAI се оценява на невероятните 29 милиарда долара.
Какви други технологии за обработка на естествени езици съществуват?
Нуждата от компютърна обработка на естествените езици (Natural Language Processing или NLP) възниква поради огромното количество текстови данни в интернет. Практически е невъзможно да се прегледа това необхватно море от информация и се налагат автоматични подходи за извличане на знания. Това се прави през алгоритми за изкуствен интелект, подпомогнати от огромна изчислителна мощност, обикновено осигурена през облачни системи. Комплексността на езиците и разнообразието на ситуации, които могат да възникнат при употребата им, довеждат до т.нар. „NLP задачи“ за извличане на знания. ChatGPT е изключително добър в задачите за генериране на текст и отговаряне на въпроси (също известни като генеративен AI). Съществуват и множество други задачи като извличане на информация от мрежата, анализ на настроението, откриване на фалшиви новини и реч на омразата, филтриране на спам, автоматичен превод между езици, корекция на граматически грешки, преобразуване на текст в говор и говор в текст, обобщаване на текст, класификация на документи, извличане на ключови думи и фрази, създаване на анотации и т.н.
По архитектурата си GPT-3 прилича на модели като BERT, RoBERTa и DistilBERT. Всичките те са в категорията на трансформер базираните модели (transformer models), които успешно улавят семантичен контекст в изречения и параграфи. Общото за тях е, че след обучението им могат да решават различни от споменатите NLP задачи само с фини настройки, без да се създава нов модел за всяка задача. Други подобни модели са word2vec, GloVe, FastText, ELMo, но производителността им не е толкова добра, колкото на трансформер моделите. Областта е много динамична и наситена с иновации. Например word2vec и BERT се разработват от изследователи на Google съответно през 2013 г. и 2018 г., но само няколко години по-късно, ChatGPT на OpenAI се усъвършенства до степен на конкурент на бизнеса с реклама на Google търсачката.
С какво ChatGPT е по-различен от останалите модели?
ChatGPT е голям езиков модел и представлява модификация на GPT-3 със силен фокус върху интерактивните разговори. ChatGPT е в състояние да генерира текст на разнообразни теми и за различни цели, но със значително по-голяма прецизност и детайлност в сравнение с останалите съществуващи модели.
Какво може и какво не ChatGPT на този етап?
Въпреки способностите за генериране на текст, за които вече говорихме, ChatGPT все пак не е съвършен и има някои сериозни недостатъци и ограничения. От чисто потребителска гледна точка, отговорите му невинаги са задоволителни и дори понякога може да са напълно безсмислени. Чатботът има и склонност към многословие, т.е. нерядко дава отговори, които са по-дълги от необходимото. В определени ситуации се забелязва и неговата неспособност да задава адекватни изясняващи въпроси в рамките на даден диалог. Също така, промяната дори и на дума от въпрос или заявка може понякога драматично да промени резултата в ChatGPT.
ChatGPT все още не съумява да се самоадаптира добре към многообразието от езици както и към културните различия и особености. Дори на английски, отговорите му може да се окажат извън контекста или да са напълно неподходящи.
Друг недостатък е, че базата с данни на ChatGPT не обхваща събития след 2021 г. Ако се опитате да намерите отговори на въпроси относно събития след 2021 г., няма да успеете с текущата версия на чатбота. Според официално достъпната информация ChatGPT е статичен и не се актуализира често, какъвто впрочем е случаят и с другите големи езикови модели. Регулярното адаптиране към нови данни за актуализация и подобрена ефективност на AI модела хипотетично е възможно, но това не е тривиална задача, имайки предвид огромното количество информация, чрез която е обучен моделът. Също така, ако моделът се обучава с информация, която не е подходящо обработена, а вземе предвид всичко, което потребителите пишат в мрежата, това би могло да доведе до пристрастие, дискриминация, расизъм, и т.н.
Вероятно най-сериозният проблем е невъзможността да се провери пристрастието на модела поради липсата на информация за набора от данни, които OpenAI е използвал, за да създаде ChatGPT. С други думи, ChatGPT не дава никакви гаранции, че това, което получавате като отговор, е вярно и точно. Струва си да се отбележи, че чатботът има склонност да генерира съдържание, което само на пръв поглед е правдоподобно, но всъщност може да се окаже доста неточно. Липсата на гаранции и пристрастието може да се окажат сериозен проблем, особено при определен тип приложения.
Какви са възможните приложения на ChatGPT? В кои индустрии ChatGPT може да окаже най-голям ефект?
Като компания OpenAI цели фундаментално да промени начина, по който взаимодействаме с интернет, уебсайтовете и компютърните системи изобщо. Промяната от масовата употреба на ChatGPT би била толкова всеобхватна, че е трудно да се изброят всички възможни последствия и приложения на чатбота.
Но има индустрии, където ефектът на ChatGPT би бил най-голям, например обслужване на клиенти, електронна търговия, туризъм, здравеопазване и т.н. ChatGPT може да разбира и да отговаря интерактивно на клиентски запитвания и заявки по разговорен начин, което би помогнало на фирмите за по-ефективно и удобно обслужване на клиенти, спестявайки време и ресурси както за бизнеса, така и за клиента. В сайтовете за електронна търговия ChatGPT би могъл да помага на клиентите да намират подходящи продукти или да им предоставя препоръки при покупките. Това може да осигури по-персонализирано пазаруване за клиентите, което да ги направи по-доволни и потенциално да увеличи продажбите. Чатботът може да съдейства и при резервирането на хотели и самолетни билети, както и да дава препоръки за дестинации, което би улеснило планирането на пътувания. Приложенията вероятно биха били полезни в медицината, например при предоставяне на базова медицинска информация като отговори на често задавани въпроси или при проверка на симптомите. Това би могло да улесни пациентите, като се намали натоварването на здравната система.
Как изглежда бъдещето на работата с ChatGPT?
Трудно е да се даде еднозначен отговор. На този въпрос трябва да се погледне комплексно и поради тази причина може да е тема на цяла конференция, тъй като обхваща много аспекти. Едно е сигурно – технологията винаги променя естеството на работата. ChatGPT „демократизира“ едно цяло десетилетие на бурен, но елитарен напредък в областта на изкуствения интелект, като го прави достъпен за широката публика. Както намирането на информация в интернет се промени радикално с появата на Google търсачката, така и уменията за извличане на резултати посредством ChatGPT ще промени редица дейности.
Основно се предвижда ChatGPT да се превърне в инструмент в работата на много професионалисти подобно на програмите за текстообработка или интегрираните среди за разработка на софтуер.
Може да се стигне до поява на нови специализирани професии или длъжности, за които все още не си даваме сметка. Употребата на чатботовете ще се увеличава в бъдеще и все повече хора ще взаимодействат с тях по различен начин в рамките на различни системи. Според Gartner до 2027 чатботовете ще се превърнат в основния канал за клиентско обслужване в около 25% от всички компании и организации по света. Подобно масовизиране може да се очаква в множество индустрии и приложения.
Заплашени ли са творческите професии? Програмистите?
Заради уникалната способност да генерира текст се очакваChatGPT силно да повлияе на индустрии от типа на дигиталния маркетинг, особено при създаване на текстово съдържание в интернет за рекламни цели. А текстовото съдържание е в основата на рекламните стратегии на огромен брой компании. На тях им се налага постоянно да публикуват материали в социалните мрежи, за да поддържат интерес към брандовете си и за да насърчават продажбите. С ChatGPT е възможно да се генерират убедителни постинги, коментари, блог статии и текстове, които може да отнемат часове на специалист по copywriting. Вече се води сериозен дебат в средите на професионалистите по графичен дизайн (включително и в българската дизайн група) за или против навлизането на изкуствения интелект в дизайна. Съществуват алгоритми (като DALL-E на същата компания OpenAI), които за секунди могат да генерират хиперреалистични рисунки или фотографии, илюстриращи даден текст, без човек изобщо да е учил или да се е занимавал с дизайн или рисуване. Това само по себе си повдига доста въпроси.
Употребата на ChatGPT може да засегне и сферата на образованието и науката, увеличавайки рисковете от плагиатство. Един от най-добрите математици на 21. век Терънс Тао наскоро коментира, че AI приложенията, като ChatGPT, ще могат да извършват голяма част от университетските домашни работи със задоволителна точност и в дългосрочен план би било безсмислено да се борим срещу това. Той лансира идеята преподавателите да използват изпити от тип "отворени книги, отворен AI" (open books, open AI), където на студентите се дава пълен достъп до учебни материали и AI инструменти, но за сметка на това им се поставят по-сложни задачи.
Тези дни списание Nature съобщи, че ChatGPT вече е бил посочен като съавтор на най-малко 4 научни публикации, което е внесло смущение и обърканост в научноизследователската общност по света. Дали и доколко може да се приеме такова авторство от страна на изкуствен интелект? Това е нелек въпрос от морално-етично и юридическо естество, чиито отговори обществото ще търси в бъдеще.
Тъй като ChatGPT умее да пише софтуерен код, в бъдеще вероятно ще видим автоматични решения за създаване на елементарни приложения, за чиято разработка не са необходими задълбочени знания. Но за сложни софтуерни системи, това е по-скоро невъзможно поради няколко причини. Първо, ChatGPT едва ли ще може да създаде код, който да е напълно правилен, без да го погледне специалист, за да го адаптира или за да премахне грешките в кода. Второ, освен с писане на код, софтуерните инженери се занимават и с много други придружаващи дейности, които ChatGPT не покрива (компилиране на софтуерен код, проверка на качеството, пакетиране на продукта, внедряване в продуктивна среда, системна поддръжка, и т.н.). За опитните програмисти ChatGPT вероятно ще се превърне в рутинен инструмент за увеличаване на производителността. Това вече се случва чрез внедряване на ChatGPT в работните среди за разработка на софтуер. По аналогичен начин може да се трансформират и множество други професии.
Ще еволюира ли още ChatGPT?
Със сигурност ще има подобрения на ChatGPT. Това следва и от развитието на фамилията от алгоритми, върху които работят инженерите на OpenAI. GPT-3 моделът значително подобрява предшествениците си GPT-1 и GPT-2. За разлика от GPT-1 със 117 милиона параметъра и GPT-2 с 1.5 милиарда параметъра, GPT-3 има невероятните 175 милиарда параметъра. Очаква се скоро да се появи и GPT-4, който вероятно няма да е драматично по-голям от GPT-3.
В интервю от миналата година, изпълнителният директор на OpenAI Сам Алтман сподели, че компанията планира да подобри ефективността на сегашните модели и да оптимизира разходите, без да акцентира върху създаването на все по-големи модели. Причината е, че увеличаването на големината на един езиков модел изисква още по-голям набор от данни, масивни изчислителни ресурси и сложна техническа реализация, което често е неефективно от финансова гледна точка. Процесът на обучаване и поддръжка на голям езиков модел с милиарди параметри е доста скъп. Успехът на OpenAI в бъдеще до голяма степен ще зависи от “монетизирането” на модела и намаляването на експлоатационните разходи. Целта е да се създаде модел със същото ниво на производителност, но с много по-ниска цена.
Има ли граници за възможностите на ChatGPT и генеративния AI?
Миналата седмица изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела съобщи извънредната новина, че ChatGPT ще се появи като услуга в Azure, облачната система на Microsoft. Фактът, че интелектуалната собственост на OpenAI ще бъде задвижена от облачните ресурси и експертиза на Microsoft подсказва, че двете компании със задружни усилия ще се опитат да достигнат нови технологични хоризонти. Към момента, бизнес моделът на OpenAI включва таксуване на незначителна сума за въведен от потребителя текст (за най-добрия им модел цената е 2 щатски цента за около 750 думи). По този начин OpenAI се опитват да се възползват от масовото потребление на ChatGPT. Но тепърва ще видим дали този бизнес модел ще се запази и след внедряването в Azure или ще претърпи някакви промени.
Както всяка друга система, услуга или продукт, така и ChatGPT трябва да балансира между производителност, цена, качество и надеждност. Макар и да дават невероятни резултати, системите за генеративен AI може да са скъпи за внедряване, защото изискват специализиран хардуер и софтуер за обучаване на моделите, както и квалифициран персонал за работа и поддръжка на системите. Също така, алгоритмите за генеративен AI могат да отнемат много време за обучаване и внедряване. От друга страна, тези алгоритми би следвало да се актуализират с нова информация, а вече споменахме защо това е трудна задача. Ако данните са непълни, неточни или остарели, резултатите може да се окажат ненадеждни. Възможната пристрастност на моделите може да постави под въпрос етичното вземане на решения. Това е сериозно предизвикателство, защото много AI модели всъщност се ползват като "черни кутии" и трудно може да се разбере защо моделът е направил определена прогноза или как е стигнал до определено заключение. Бизнесът не трябва да се ръководи само от производителността, но и да отчита тези придружаващи предизвикателства. Необходими са мерки, които да гарантират, че AI моделите са етични и безпристрастни.
Как бизнесът може да се подготви за промените, провокирани от революцията на генеративния AI?
AI е технология на бъдещето с огромен потенциал и компаниите активно инвестират в нея. Например, Бош Групата ще инвестира 10 милиарда евро в цифровизация и свързаност дo 2025, като средствата ще се насочат за разработка на продукти с изкуствен интелект и обучения на специалисти. Генеративният AI ще следва същата тенденция. Популяризацията и широкото разпространение на генеративния AI вероятно ще окажат значително влияние върху начина, по който живеем и работим.
Технологията се развива много бързо и редица области ще се възползват от нея. Хората и преди всичко бизнесите трябва да се запознаят с технологията, с нейните възможности и ограничения. Налага се и реалистична самооценка дали могат да извлекат ползи сега или в бъдеще и дали ще им се наложи адаптация на компетентностите и уменията за тази цел. Макар ChatGPT да става все по-популярен, много хора и компании все още изобщо не знаят за генеративния AI и обещаващите му възможности.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Bosch Digital в Jobs.bg