Вижте как ChatGPT ще се отрази на бизнеса, хората и работата в сферата на технологиите според Алексей Рубцов
Алексей Рубцов - Изпълнителен Директор на Луксофт България. Снимка: Личен архив
С появата си през ноември 2022 чатботът ChatGPT (повече ТУК), създаден от изследователската лаборатория с нестопанска цел OpenAI, привлече вниманието на технологичната общност. За първи път изкуствен интелект успешно автоматизира интелектуален труд и очакванията са това да доведе до сериозни промени за хората и бизнеса.
Как изглеждат тези промени в представите на лидери от ИТ сектора в България и как ChatGPT ще промени работата в сферата на високите технологии? В новата рубрика на Economy.bg „Какво ще промени ChatGPT“ показваме гледната точка и прогнозите на ИТ лидери и професионалисти с дългогодишен опит във водещи технологични компании в България.
Вижте какво коментира Алексей Рубцов - Изпълнителен Директор на Луксофт България. Luxoft, част от DXC Technology, е компания за дигитални стратегии и разработка на софтуер, която предоставя специализирани технологични решения, подпомагащи бизнес промяната на клиенти по целия свят. Основана през 2014 г., Luxoft България е специализирана в разработката на софтуер за финансовия сектор и автомобилната индустрия. В София Luxoft работи по мащабен проект за производител на премиум автомобили, основани на най-новите технологии като Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) и Autonomous Driving (AD).
Кои според Вас ще бъдат основните промени за бизнеса и хората вследствие на ChatGPT?
Всеки нов проект и модел на изкуствен интелект носи рискове и очаквания на пазара. Промените не могат да бъдат избегнати, но смятам, че не е възможно да се предвиди точното влияние и резултатите от промените. Ще има по-достъпни потребителски услуги и ще има повече техники за измами. Представете си фишинг имейл, генериран от ChatGPT индивидуално за вас и въз основа на вашия социален профил – вашият спам филтър ще го маркира ли като опасен? Предполагам, че не.
Що се отнася до ChatGPT, въпреки че резултатът от това автоматично генериране на текстове и способността за поддържане на диалог са поразителни, самите компютри могат да идентифицират генерирано от AI съдържание с голяма вероятност и това може да доведе до няколко други последствия.
Бих предположил, че масовото въвеждане на подобни технологии към различните потребителски услуги ще създаде допълнителна разделителна линия между бедни и богати. Ниската цена ще стимулира създаването на съдържание за масовата публика с ИИ, докато тези, които са свикнали с по-високи стандарти, ще плащат повече за съдържание, създадено от хора. Цената на човешкото творческо съдържание ще се увеличи, но само ако създателят е известен. Ако това се случи, средната класа ще загуби творчески работници – или сте известни, или сте бедни. Всички творения на средно ниво ще се конкурират с ИИ и като се има предвид цената, хората няма да устоят в тази битка.
Подобно нещо ще се случи и с обслужването на клиенти. Евтини чатботове за широката публика и по-скъпи ексклузивни услуги за богатите.
Виждали сме тази тенденция, когато обслужването на клиенти беше изнесено от САЩ и Европа на места с по-нисък стандарт на живот. Цените паднаха след известно време, но качеството на услугата също спадна значително. Предполагам, че по същия начин в страните с по-висок стандарт промените ще намалят средното ниво на заплащане на услугите, както и качеството на съдържанието, докато в по-малко благоденстващите райони на света това ниво ще се повиши в някаква степен.
Бизнесът ще премине към тази технология въпреки опасенията поради по-ниските разходи и рискове. Хората са си хора, те изискват и заслужават справедливо отношение, компютрите – не. Като се има предвид общата тенденция, по-ниското качество на услугите няма да изплаши потребителите поради ценовите отстъпки, които ще получат. Тези отстъпки или по-скоро липсата на увеличение на цените ще дойде с цената на по-малко ангажирани хора.
Как според Вас ChatGPT ще промени работата на ИТ професионалистите и ще се отрази на ИТ сектора?
ChatGPT няма да промени ИТ индустрията по никакъв начин. За да бъде полезен и успешен, моделът трябва да надхвърля обикновения текст. Разбира се, може да помогне за създаването на няколко услуги и продукти, базирани на технологията, но не може да кодира. За средностатистическия програмист е по-бързо да напише кода, вместо първо да обяснява какво му трябва, а след това да го направи отново след ChatGPT. Липсва контекстът, който е необходим във всяка малко по-сложна система. Моделите, използвани за обучение на модела, са стари и често – с ниско качество. И въпреки това ИИ ще доминира в ИТ.
Вярвам, че след 5 до 7 години изкуственият интелект ще покрива поне 40% от настоящите рутинни задачи в ИТ. И ще имаме нужда от още повече ИТ специалисти, отколкото сега, така че съм оптимист.
ИИ е част от инструментите за програмиране от много години. Всяка голяма компания, създаваща инструменти за разработка, особено при мащабните разработки, има много помощници, базирани на модел с изкуствен интелект. Тези инструменти работят в контекст, работят с много езици и стандарти едновременно.
Разработката на софтуер и ИТ индустрията е много широко поле, затова е трудно да се очаква, че влиянието на ИИ ще бъде еднакво плодотворно навсякъде. Предполагам, че по-голямата част от напредъка в близко време ще се случи в асистираната разработка, решения без код и вероятно DevOps и работа в мрежа.
Нито едно от тях няма да използва ChatGPT, какъвто е в момента.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на LUXOFT BULGARIA EOOD в Jobs.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ КОМЕНТАРИ В РУБРИКАТА КАКВО ЩЕ ПРОМЕНИ ChatGPT:
Боян Шейтанов - Ръководител на проекти и екипи в Astea Solutions
Иван Ангелинин - Технически Директор на Cosmos Thrace
Стоян Дамов - Съосновател и СТО на Tick42
Михаил Панайотов - CTO на TechPods
Веселин Борисов - Tech Lead в Devision