Невян Петров - Директор отдел „Хора и култура“, разказва кой отговаря за работодателската комуникация в компанията, какви инструменти използват и как измерват ефективността
Невян Петров - Директор отдел „Хора и култура“ в Кока-Кола ХБК България. Снимка: Кока-Кола
В новата рубрика на Economy.bg Employer Branding в България компании от различни сектори в България споделят как изграждат и развиват работодателската си марка. Разказват кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация в тяхната компания, какъв е наборът от инструменти, които използват, споделят конкретни успешни кампании и как измерват тяхната ефективност.
Невян Петров - Директор отдел „Хора и култура“ в Кока-Кола ХБК България, разказва кой отговаря за работодателската комуникация в компанията, какъв е наборът от инструменти, които използват, и как измерват ефективността.
Невян стартира кариерата си в компанията през 2008 г., като през годините трупа богат ръководен опит на различни позиции с нарастваща отговорност. Под негово ръководство ЧР екипът въвежда опростени и ориентирани към клиента административни процеси и подобрява нивата си на сътрудничество с останалите функции, като допринася за увеличаването на удовлетвореността на клиентите и ангажираността на служителите. Петров е възпитаник на СУ „Св. Климент Охридски“. Семеен, с две деца.
Кои са хората, които отговарят за работодателската комуникация и работодателската марка във Вашата компания?
Формално отговорността за изграждането и поддържането на работодателската ни марка е съсредоточена в член от екипа ни в отдел „Хора и култура“, чиято роля е да инициира и реализира различни проекти и кампании, които спомагат за нейното популяризиране, като в този процес тясно си сътрудничим и с колегите от „Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие“. Тъй като обаче става въпрос за репутацията ни като работодател, може да се каже, че това е само върхът на айсберга. Извън пряката отговорност аз дълбоко вярвам, че няма по-добри посланици на една компания от нейните собствени служители, което прави всички нас под някаква форма отговорни за доброто име и постиженията на компанията ни. И ще ви дам конкретен пример, защото съм убеден, че когато говорим за изграждането на работодателска марка, не става въпрос само за имидж, а за изграждането на цялостно преживяване – през изминалата година в Кока-Кола ХБК България се разделихме с двама колеги, които се пенсионираха заслужено, след като бяха извървели целия си над 40-годишен професионален път в компанията. За нас е чест и отговорност да имаме такива примери в екипа си, защото те говорят много красноречиво за работодателския ни бранд и всичко, което компанията прави и е.
Йорданка Иванова и Божидар Иванов, които извървяват целия си професионален път в Кока-Кола ХБК България. Снимки: Кока-Кола
В интерес на истината в България вече има немалко организации, които имат отлично разработени програми за грижа за служителите, страхотно преживяване, кариерно и личностно развитие, но невинаги това е известно навън. Ето защо, ние се стремим да си поставяме адекватни очаквания и чрез автентичност и предварително подбрани канали изграждаме правилната стратегия, за да привлечем и задържим правилните хора. Благодаря на всички тях за доверието и отдадеността!
Какви са процесът, наборът от инструменти и експертизата, които използвате? Кои са най-полезните от тях според Вас?
Това е областта в работата ни, в която се стремим да сме най-близо до актуалните тенденции особено що се касае до каналите на комуникация. Целта ни е винаги да сме активни там, където потенциалните бъдещи наши служители ще могат да достъпят информацията, която би била полезна за тях, без да се налага да правят допълнителни усилия. Използваме различни канали според целевата група на посланието, като, естествено, залагаме много на дигиталната комуникация. Това, от което винаги сме се водили, е да предадем по възможно най-открит и автентичен начин към външната аудитория какво се случва вътре в компанията и какво могат да очакват потенциалните кандидати, ако получат възможност да се присъединят към екипа ни.
Разбира се, личният контакт също е от огромно значение, защото, ще се съгласите, от създаването си брандът Coca-Cola винаги е говорил достатъчно за себе си, но когато става въпрос за Employer Branding, ние се стремим да поставяме човека в центъра на комуникациите. Не само продуктите, услугите или проектите, не постиженията ни. А човекът, екипът ни, който винаги сме приемали като действителната „тайна“ съставка в рецептата за нашия успех. И уважението, и признанието, които заслужено получава.
Защото привличането на талантливи служители е само първата част от уравнението, или припознаването с нашата идентичност като работодател, но не трябва да забравяме и втората част, или това как поддържаме високо ниво на ангажираност и мотивация. В тази връзка ние използваме широк набор от инструменти, които ни помагат не само да отриваме точните хора за точните позиции, но и да им даваме поле за изява, да ги развиваме и да ги предизвикваме постоянно, за да дават максимума от себе си и да се чувстват удовлетворени. Постигането на високи нива на ангажираност, от своя страна, води и до повишаване на бизнес резултатите на компанията, а когато успехът е общ и заслужен, той е награда за всички.
Споделете конкретни Ваши проекти/кампании, които определяте като успешни. Как измервате тяхната ефективност?
Employer Branding е отличен инструмент за разкриването на корпоративната култура на всяка компания, а в Кока-Кола ХБК както на групово, така и на местно ниво имаме редица проекти и инициативи, с които се стремим да даваме добър пример – вътре и вън от организацията. Радващо е, че все по-често служителите изискват компанията, в която работят, да бъде социално отговорна. И да доказва тази си отговорност непрекъснато, с дела. За нас е наистина важно да сме от полза за обществото, и освен разнообразните ни доброволчески инициативи даваме възможност на хората ни да участват активно и да допринасят по най-подходящите според тях начини. За целта през миналата година въведохме нова вътрешна процедура за доброволчество, която позволява на колегите сами да изберат кауза, която да подкрепят, като използват един ден годишно допълнителна отпуска. Горд съм и от приноса на екипа ни, който в рамките на програмата ни #YouthEmpowered през изминалите 3 години отдели стотици часове за обучението на над 16 000 младежи с цел успешна подготовка за тяхната бъдеща кариера. Сред кампаниите, с които много се гордеем, е и така наречената Talent Start-up. Това е програма, която цели привличане на кадри в началото на техния професионален път, които имат голям потенциал за развитие в определена ключова област за нашата компания. Това, с което нашата програма се отличава от останалите подобни, е че сме изградили 5 много амбициозни пътеки, които за период от една и половина до две години позволяват ускорено придобиване на функционални знания и лидерски умения във взаимодопълващи се области, като предразполагат изграждането на добре подготвени наследници за ключови за нашата компания роли. Това стана възможно благодарение на Employer Branding експерта ни и създаването на атрактивна и открита комуникация в правилните за целта канали, което ни позволи да достигнем до правилните профили за програмата. Използваме ясни показатели за измерването на ефективността на комуникацията - до колко хора е достигнала и до какъв реален резултат е довела, тоест колко кандидатури сме получили.
Напоследък се отделя специално внимание на „Работодателската марка навътре“. Според Вас налага ли се такъв фокус и ако да – какви инициативи текущо провеждате или предвиждате?
Вече споделих колко вярвам в ролята на служителите за изграждането на работодателската марка. Неслучайно и примерите за успешен и устойчив работодателски бранд винаги са създавани отвътре и едва тогава са комуникирани навън. Затова и ние в Кока-Кола ХБК се стремим нашите служители да са ангажирани и да припознаваме едни и същи ценности, както и да са добре информирани за всичко, което се случва в компанията, в сферите ни на дейност и не само. За целта регулярно, няколко пъти в годината, събираме обратна връзка от служителите и измерваме тяхната ангажираност, като на база резултатите впоследствие осъществяваме планове за подобрение. Инициативите, с които особено се гордеем, са свързани с процеса по въвеждане на нови кадри, разнообразните ни програми за развитие, фокусираните ни кампании и устойчиви събития, които провеждаме заедно с нашите служители и техните семейства, както и навременната и ефективна вътрешна комуникация. Вярваме, че всичко това не само подкрепя бизнес стратегията ни, но и вдъхновява, ангажира и носи допълнителна стойност за всеки член от екипа ни.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Coca-Cola Hellenic Bottling Company в Jobs.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА EMPLOYER BRANDING В БЪЛГАРИЯ
Как Proxiad SEE развива работодателската си марка?
Как МенторМейт развива работодателската си марка?
Как Dreamix развива работодателската си марка?
Как Самекс/KFC развива работодателската си марка?
Как Paysafe развива работодателската си марка?
Как Commerzbank DTC София развива работодателската си марка?
Как А1 България развива работодателската си марка?