Какви са плюсовете и минусите, застрашена ли е професията на преподавателите и какви новости предстоят, коментира Стивън Цветков - Мениджър „Дизайн на учебното преживяване” в Телерик Академия
Стивън Цветков - Мениджър „Дизайн на учебното преживяване” в Телерик Академия. Снимка: Телерик Академия
Стивън Цветков е мениджър „Дизайн на учебното преживяване“ (Learning Experience Design Manager) на водещата трейнинг компания Телерик Академия. Той е в основата на еволюцията на обученията на Академията в партньорство с трейнърския екип на компанията. Заедно със своя екип и с фокус върху бъдещите тенденции, Стивън е отговорен за разработването на иновативни методи на преподаване и обучение, проучването на иновации и тенденции в частното и публичното образование и обучение, имплементирането на тези методи и поддържането на качеството на обучителния процес.
Стивън е носител на награда Forbes „30 под 30“ за важната му роля в мисията на Телерик Академия да предоставя възможност на хората да започнат и развиват перспективна кариера в България. Започва активно да се занимава с програмиране още в училище. През 2015 завършва Телерик Академия, след което започва работа като уеб програмист. Година по-късно решава отново да се върне в Академията – този път като трейнър.
Със Стивън разговаряме за ChatGPT и неговото отражение върху подготовката на ИТ таланти в България, за потенциалните възможности и рискове както за курсистите, така и за преподавателите.
Стивън, как ChatGPT ще се отрази на обученията в ИТ сектора и подготовката на ИТ таланти?
ChatGPT, както и други подобни технологии биха имали значително влияние не само върху обученията в ИТ сектора, но и върху целия образователен сектор. Такъв тип инструменти имат потенциала да окажат положително влияние в различни аспекти от подготовката на таланти. Това може да се случи чрез подобряване на качеството и достъпността на курсове, а в ИТ сектора посредством платформи за писане на код, асистенти за програмиране и други инструменти за обучение и разработка.
ChatGPT и подобни на него виртуални асистенти предоставят бърз достъп до информация в реално време и имат потенциала да автоматизират рутинните действия от процеса на обучение. По този начин биха могли да стимулират иновациите и креативността чрез генериране на нови идеи, решения и разширяване на хоризонта, с който ние боравим.
Нашият отдел („Дизайн на обученията“) в Телерик Академия се фокусира именно върху тази част от обученията – как да бъде изживяването на всеки курсист по-персонално, интересно и възнаграждаващо. За нас всеки човек учи по различен начин и е важно да се съобразим с това. Гледайки напред във времето, развитието на този тип софтуер неминуемо ще помогне в тази посока – създаване на ново изживяване, но и разкриване на повече възможности за креативност в методите на преподаване. Както преди няколко години вградихме blended формата на обучение, който отваря повече възможности за практика, така и технологии като ChatGPT ще ни помогнат да надграждаме обученията ни. Разбира се, ChatGPT е инструмент и как го използваме – в изграждане на обучение или дори в ежедневието ни – зависи от нас. От основна важност е да сме адаптивни спрямо тези инструменти и да повишаваме уменията си, независимо дали говорим за обучители, или за бъдещи програмисти.
Дали конкретно ChatGPT може да достигне този потенциал, е рано да се каже. Тази технология е все още млада. Може да прави невероятни неща, но е изправена пред предизвикателства, които предстои да превъзмогне.
Същевременно тя се развива изключително бързо – новият Microsoft Bing използва Prometeus модела, който стъпва върху и надгражда ChatGPT и GPT-3 с възможността да търси информация в интернет, което го прави значително по-способен от ChatGPT.
Как би се отразил ChatGPT върху усвояването на материал и каква роля ще има за бъдещето на курсистите в сектора?
Както всяка друга технология ChatGPT има както положителни страни, така и своите минуси. От една страна, този тип софтуери могат да бъдат използвани за автоматизиране на дейности и задачи не само във софтуерния сектор, а във всяка сфера на работа. По този начин виртуалните асистенти биха спестили време на преподавателите и курсистите в рутинните активности, като например подготовката на уроци и задачи. Те могат да създадат и нови възможности за обучение чрез предоставяне на персонализирана обратна връзка и подкрепа за курсистите, стимулиране интереса и мотивацията за учене чрез интерактивни разговори по всяко време, подобряване способността за критично мислене и решаване на проблеми чрез предизвикателства. Това може да доведе до разширяване знанията и перспективата за покриване на различни теми за много по-кратко време.
От друга страна, ChatGPT може да увеличи риска от плагиатство, както и да предизвика етични проблеми около авторството, достоверността и сигурността на информацията. Към момента тези езикови модели все още не са надежден източник на информация и може да предоставят неточни отговори.
За да бъдат използвани ефективно положителните страни на подобни софтуери и в полза на учащите, е ключово курсистите да притежават умения, необходими за правилното им прилагане спрямо целите. Отговорното използване на виртуалните инструменти, развиването на критично мислене, както и изследователски и професионални умения, са знания, които ще бъдат още по-важни в бъдеще с напредъка на технологиите. Тези умения са фокус и в нашите програми за подготовка на ИТ таланти Alpha. В тях винаги учим курсистите да подхождат аналитично към проблемите, да търсят решения – да се научат да мислят като програмисти. И въпреки че в Alpha винаги има кого да попитат – трейнър или ментор – рядко получават решенията наготово. Както ChatGPT, така и програмният език е инструмент, който трябва да знаеш как да използваш, но в динамичната ИТ среда, ще ти се наложи да учиш нови технологии, да се адаптираш. Затова да се научиш да учиш е също толкова важно, ако не и повече. Само така можем да сме сигурни, че подготвяме холистични кадри, които след като завършат с един програмен език, бързо могат да усвоят друг, а защо не и в близкото бъдеще да оптимизират работата си с ChatGPT?
Застрашена ли е професията на преподавателите, или напротив – ChatGPT ще подпомага и улеснява работата им?
В бъдеще тази технология има потенциала да играе все по-голяма роля за образованието. Нейната роля обаче би била на помощник – неутрален инструмент, който зависи от намеренията на тези, които го използват. Не може да замени човешкия интелект и емоционална интелигентност, които са необходими за успешното преподаване, не може да разбира контекста, културата или ценностите на учебния процес.
Преподавателите имат важна роля не само за предаване на знания, но и за формиране на навици и умения както при младежите, така и при възрастните. ChatGPT може да бъде интересен партньор за разговор, но не би могъл да бъде лидер, иноватор или ментор.
Отново ще дам пример с това, което наблюдаваме в нашите обучения. Ролята на екипа ни е повече от това да преподадем материал. Именно защото всеки учи по различен начин, има нужда от различна подкрепа и се изправя пред различни трудности, трейнърите имат многопластова роля. Да, те трябва да умеят да преподадат теорията, но в същото време дават индивидуални насоки и препоръки и умеят да разберат отсрещния човек. От съществена важност е да проявиш разбиране, да се поставиш на мястото на другия и да му дадеш правилния съвет.
Мислите ли да интегрирате по някакъв начин ChatGPT в бъдещи иновативни методи на преподаване и обучение?
Езиковите модели като ChatGPT имат потенциал да променят и подобрят редица аспекти в образованието, както и в ИТ обучението на малки и големи. Ролята на нашия екип, Learning Experience Design, се изразява именно в това – да подобряваме и надграждаме програмите ни спрямо най-модерните технологии и методи на обучение. Следим отблизо развитието на тази технология и очакваме с нетърпение да видим по какъв път ще поеме и какви нови възможности ще предостави. През това време не спираме с тестването на подобни софтуери и проучване на потенциала им спрямо целите ни. Вярвам, че този тип технологии имат своето място в класната стая.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на TELERIK ACADEMY OOD в JOBS.bg